Search This Blog

Tuesday, December 20, 2011

הפנים הלא מוכרות של הרב יאשיהו פינטו: פינוקים וקשרים מפוקפקים

קשרים בעייתיים. שלום דומרני והרב פינטו

בתים מנקרי עיניים • טיסות במחלקה ראשונה • מלונות פאר • קשרים עקיפים לבעלי עבר מפוקפק • הרב פינטו מקורב לבכירים בעולם העסקים והפוליטיקה ועומד בראש עמותה שרכשה תכשיטים ושעוני יוקרה ומגלגלת מיליונים • מקורביו: הרב הוא איש צנוע המקדיש את זמנו ללימוד תורה וסיוע לנזקקים

הבית שכתובתו 29 לילי פונד ליין, בהמפטונס ניו יורק, נמצא בלב אזור הקיט של עשירי ניו יורק. לשם הם מגיעים בחופשות, מבלים באחוזות עם בריכות שחייה בחצר וחנייה למכוניות היוקרה. בבית הזה התגורר הרב יאשיהו פינטו, מבכירי הרבנים בישראל, לפחות פעמיים בשנים האחרונות - באוגוסט 2008 ובאפריל 2009. עמותת שובה ישראל, שבראשה עומד הרב, שילמה עבור המגורים בבית המפואר סכומים אסטרונומיים - 77 אלף דולר לשהות באוגוסט 2008 ו-40 אלף דולר באפריל, עבור שבועיים שכירות בכל פעם, כשפינטו עצמו רשום בחוזה השכירות, לצד העמותה.

מדוע עמותה שמטרתה ישיבה ולימודי תורה צריכה לשלם דמי שכירות גבוהים כל כך? את השאלה הזו מפנים לעבר הרב פינטו מבקריו בישראל ובארה"ב, הטוענים שהחיבור שלו לכסף הגדול שסביבו הוא חיבור שלא יאה לרב, בוודאי כשמדובר ברב המזוהה עם מתן צדקה לעניים ולשכבות החלשות.

הרב פינטו מציג את עצמו כאיש צנוע, כזה המסתגר רוב היום בחדרו לצורך לימוד תורה או כדי לקבל אנשים הבאים לשאול בעצתו. בראש מעייניו, כך מדגישים מקורביו, פעולות של מתן צדקה ודאגה לשכבות החלשות, ובכל סוף שבוע העמותה שבראשה הוא עומד מחלקת אלפי מנות למשפחות נזקקות ובבתי חולים. כל זה עומד בניגוד לאורח חייו שנראה מבחוץ כנהנתני: לפני כשנתיים עבר להתגורר בווילה רחבת ידיים ליד חוף הים באשדוד, מוקפת חומות מבחוץ ומנורות שנדליר מבפנים. את הווילה, ששוויה 11 מיליון שקל, רכש איש העסקים היהודי-אמריקאי ג'יי שוטנשטיין, בעל רשת החנויות אמריקן איגל. פינטו הוא אמנם לא הבעלים של הנכס, אבל הוא רשום כבעל זכות מגורים בו.

בניו יורק מתגורר פינטו ב"טאון האוס" בלב מנהטן, נכס יקר הרשום על שם העמותה. פינטו התרגל לערוך במנהטן ארוחות התרמה מפוארות לאנשי עסקים ישראלים ויהודים, והוא מוזמן תדיר לאירועים הקשורים לקהילה העסקית שם.

פינטו, שטען השבוע בראיון לערוץ 2 כי נקלע לפרשת סחיטה, התפרסם בשנים האחרונות כרבם של העשירים והמפורסמים, וכמי שנותן להם עצות עסקיות. כך למשל, פורסם שייעץ בעבר לאיש העסקים אילן בן דב בעסקה שבה רכש חלק מבניין הליפסטיק במנהטן, ובעסקה שבה רכש בן דב את השליטה בחברת פרטנר.

לאחר שפורסם דבר הסחיטה, לפני כמה שבועות, פורסמה בכלי תקשורת חרדיים ביקורת, ללא קשר לפרטי הפרשה, על הקירבה ההדוקה מדי של פינטו לטייקונים ולמיליונרים, דבר שלטענת המבקרים, אינו יאה לרב.

לביקורת זו שותפים גם אנשים שהכירו את פינטו מקרוב. "רב אינו אמור לחפש את קרבתם של אנשים עשירים ולהקדיש את זמנו למדיה", אומר אדם שעבד עם פינטו בעבר. "אני מכיר רבנים. לדעתי, הוא הרבה יותר רב מאיש עסקים", הוסיף.

בשיחות שניהל באחרונה עם מקורביו, הכחיש פינטו את היותו יועץ עסקי, ואולם מסמכים שהגיעו לידי TheMarker מראים מציאות מורכבת יותר. לעמותת שובה לישראל, שבראשה עומד פינטו, היה קשר עם חברת הנדל"ן מטרופוליטן, שבבעלות הישראלי לשעבר חיים רווח, ובעלת מניות בבניין הליפסטיק. בשלב מסוים אף שכנה העמותה במשרדי חברת מטרופוליטן.

החברה, המשקיעה בתחום הנדל"ן עבור לקוחותיה, הציגה בעבר את פינטו כיועץ עבור לקוח פוטנציאלי. במכתב ששלחה החברה הוסבר ללקוח פוטנציאלי שאם יתקשר עמה הוא יקבל נתח ברווחי החברה שגודלו יוחלט על בסיס העצה של הרב פינטו.

בינואר 2009 ביקש יעקב אביכזר, מנהל במטרופוליטן מעובד בחברה לאשר העברה שנייה של 50 אלף דולר לחשבון בבנק דיסקונט בניו יורק לטובת דבורה פינטו, רעיית הרב. בתגובה, מקורבי הרב מכחישים שלרב או לאשתו היה קשר עסקי לחברת מטרופוליטן. לדבריהם, פינטו ורעייתו מקבלים משכורת מהעמותה בלבד. לא ניתן היה להשיג את תגובתו של רווח עד מועד סגירת הגיליון.

אלה לא הדברים התמוהים היחידים הקשורים ברב פינטו, החולק את זמנו בין אשדוד לניו יורק. מסמכים שהגיעו לידי TheMarker מלמדים שבסוף מאי 2009 הוציאה העמותה 110 אלף דולר על קניית תכשיטי יהלומים מחנות בשדרות מדיסון בניו יורק. מדובר בשלושה תכשיטים שונים, שהתכשיט היקר שבהם עולה 65 אלף דולר.

מסמך אחר מראה העברה של 50 אלף דולר מחשבון הבנק של שובה ישראל לחנות השעונים היוקרתית ג'ייקוב אנד קו שבמנהטן. בערוץ 2 פורסם השבוע שהעמותה הוציאה בסך הכל 600 אלף דולר על קניית שעונים. קבלות אחרות מראות על תשלום של 9,300 דולר עבור חליפות לרב פינטו.

מינימום של 6,000 דולר לתרומה

פינטו טס ברחבי העולם באופן תכוף כדי לתת שיעורים במרכזים השונים של שובה ישראל בארגנטינה, בבולגריה, במיאמי, בלוס באנג'לס ובמקומות נוספים בעולם. כמעט בכל המקרים טס פינטו במחלקה הראשונה.

פינטו הסביר בשבועות האחרונים בשיחות עם מקורביו שכל מה שנכתב במסמכים שפורסמו עליו הוא חלק ממזימת סחיטה נגדו, עליה התלונן בפני הרשויות, שבוצעה על ידי אדם שהתנדב בעמותה בעבר, והיה מעורב בניהול העמותה מהפן הכספי והמינהלי - סוגיות שבהן לרב לא היתה נגיעה. לפי גרסה זו, האיש הצליח להוציא מקופת העמותה מיליוני דולרים, ובכך הכניס אותה לקשיים כלכליים.

בשיחות עם מקורביו טען פינטו שבמשך השנה וחצי האחרונות ה-FBI ומשטרת ישראל, באמצעות היאחב"ל, מנהלות חקירה בנוגע לסחיטה, שבמסגרתה הגיעו חוקרי היאחב"ל כמה פעמים לביתו של הרב באשדוד. ואולם, מהמשטרה נמסר בתגובה שלא מתנהלת חקירה מסוג זה.

לפי גרסת פינטו, המתנדב לשעבר חבר ליועץ לשעבר של העמותה בניו יורק, ושניהם ביקשו לסחוט כספים מהעמותה ומאנשי עסקים המקורבים לפינטו. חלק ממסע הסחיטה היה כרוך באיום לפרסם פרט אינטימי מחייהם של בני הזוג פינטו, וחלקו האחר כרוך בפרסומים שליליים באמצעי התקשורת בניו יורק שנועדו להכפיש את שמו בקהילה היהודית והישראלית שם.

בשנה וחצי האחרונות פורסמו כמה כתבות ביקורתיות על פינטו בעיתונות היהודית בניו יורק, בעיקר בעיתון היהודי הוותיק "פורוורד", שפירסם במארס האחרון כתבה הנוגעת לקשיים כלכליים במוסדות הקשורים לרב פינטו. בשיחות עם מקורביו טען פינטו שהמתנדב לשעבר הוא זה שקנה את היהלומים והשעונים עבורו ועבור בני משפחתו, והוא גם זה שדאג לשכירת הווילה בהמפטונס, על אף שלפינטו הוצע להתארח בחינם בבית אחר.

את האירוח בבית יוקרה, מסבירים מקורבי פינטו ברצון של הרב להיות ליד חסידיו העשירים. לדבריהם, באוגוסט 2008 הוא שהה בבית ארבעה ימים בלבד בשל חוסר צניעות של התושבים באזור. לאחר מכן, באפריל 2009, שהה במקום שבוע בלבד.

מקורות בניו יורק, המכירים את טענותיו של פינטו ומקורבים לאנשים שלפי טענותיו מעורבים במעשה הסחיטה, דוחים את טענותיו של פינטו בתוקף. עובד לשעבר בעמותה, המתגורר כיום בישראל, טוען שפינטו מטיל את האחריות למקרים בעייתיים שקרו בעמותה על אנשים שעמם הסתכסך בעבר והתרחקו מסביבת העמותה.

כך, למשל, עובדים לשעבר של העמותה טענו בפני TheMarker שגבאים של העמותה בניו יורק נהגו ללחוץ על אנשי עסקים אמריקאים באופן אגרסיבי, כדי שיתרמו לעמותה. "אני מכיר איש עסקים מצליח מאוד בארה"ב שקיבל ברכה מהרב פינטו", אומר אדם שבעבר עבד עם פינטו בניו יורק. "למחרת הגיעו למשרדו אנשים מטעם פינטו וביקשו תרומה. הוא אמר 'אין בעיה' ונתן צ'ק של 500 דולר. אבל אז הם אמרו לו: 'מינימום התרומה הוא 6,000 דולר'. הוא צילצל אלי ושאל אותי 'מה לעזאזל קורה פה?'". מקורבי הרב הסבירו שדוגמאות מסוג זה, אם אכן התקיימו, מקורן במדיניות שהתווה המתנדב לשעבר, ללא ידיעת הרב עצמו.

הרב הראשי הספרדי הבא

בשנים האחרונות, כאילו משום מקום, צמח הרב פינטו, 39, כתופעה: רב שזוכה לאהדה עצומה הן בקהל הרחב, והן מקשת רחבה של אנשי ציבור ממגוון תחומים. גם בארה"ב, אליה הגיע לפני 14 שנה לצורך טיפולים רפואיים, הוא אישיות נערצת בקהילה העסקית היהודית והישראלית.

בישראל, אנשי העסקים המקורבים אליו ביותר הם אנשי העסקים ג'קי בן זקן וכאמור בן דב. בין אלה שבאים לבקרו נמנים יצחק תשובה, שפינטו התקין עבורו את המזוזה במלון הפלאזה בניו יורק, נוחי דנקנר ושרי אריסון. גם לא מעט פוליטיקאים ביקרו אצל פינטו, בהם ישראל כץ, ציפי לבני, אלי ישי, עוזי לנדאו, יצחק הרצוג, יואל חסון ושאול מופז.

מקורבי הרב מסרבים לומר מי תורם לעמותה, אבל עיון במסמכי רשם העמותות מגלה שבין תורמיו הישראליים ב-2009 נמצאים בני הזוג יורם ולאה גלובוס, שתרמו 20 אלף שקל; ניסן חקשורי, שתרם 93 אלף שקל; ויגאל דמרי, שתרם 22.5 אלף שקל.

יחסית לאדם המצהיר על עצמו כמי שאינו צורך תקשורת, פינטו בקיא היטב בשמות העיתונאים הבכירים בישראל, חלקם מקרביו אליו. חיים רוזנברג, המשנה למנכ"ל "ידיעות אחרונות" ומהאנשים הקרובים ביותר למו"ל, נוני מוזס, הוא אחד מהקרובים לרב. העיתונאי שלום ירושלמי מ"מעריב", הוא חבר קרוב, וכך גם שי נשר, סוכן השחקנים ובעלה של העיתונאית איילה חסון מערוץ 1.

מעבר לכך, פינטו מוקף באנשי ממסד, בעיקר קציני משטרה לשעבר. בין מקורביו נמצאים גם האלוף במילואים אבי זמיר, והניצבים בדימוס אריה עמית ואורי בר-לב. עורך דינו הוא ניצב בדימוס יעקב בורובסקי, לשעבר היועץ לענייני שחיתות במשרד מבקר המדינה. דוברו הלא רשמי הוא העיתונאי החרדי יוסי אליטוב, איש העיתון "במשפחה", וחבר מועצת הרשות השנייה.

פינטו סיפר באחרונה למקורביו שהוא מתכוון להתמודד בעוד קצת יותר משנה על משרת הרב הספרדי הראשי, כפי שנחשף לראשונה ב-TheMarker. "אני רץ למשרה הזו כדי להמשיך את פועלי כרב, את הדברים הטובים שאני עושה", אמר באותה השיחה.

רשות המסים מתעניינת

הרמז הראשון לכך שמשהו התערער בסביבת פינטו היה לפני כחצי שנה, כשיצא לאור הסכסוך בינו לבין חמיו, הרב שלמה בן-חמו, הרב הראשי של ארגנטינה. חשיפת הסכסוך היא עניין נדיר ביותר בעולם החרדי. באוגוסט הגיש בן-חמו תצהיר לבית המשפט המחוזי בירושלים במסגרת תביעה שניהל נגדו הקבלן הירושלמי יורם שכטר, שטען בדצמבר 2008 כי בן חמו חייב לו 722 אלף דולר בעבור רכישת דירה ששווייה 1.1 מיליון דולר בפרויקט ירושלים של זהב במרכז העיר.

בן-חמו טען בתצהיר כי בתו, דבורה, ביקשה ממנו לפתוח חשבון בנק בארגנטינה בעבורה ובעבור בעלה, הרב פינטו. מחשבון זה עבר הכסף לרכישת דירת היוקרה בפרויקט, אך בן-חמו טען בתצהיר שלא הוא בעל הדירה, ושהרוכשים האמיתיים הם הרב פינטו ורעייתו. לטענת בן-חמו הוא שימש נאמן בלבד לקניית הדירה, לאחר שנכנע ללחצים של בתו, שטענה בפניו כי אם לא יעשה כן, הדבר יגרום לסכסוך בינה לבין בעלה.

לטענת בן-חמו, שיוצג על ידי עו"ד זאב וייל, ביולי 2007 נערך ההסכם בינו לבין בני הזוג פינטו ונציגיו של שכטר בדירתו של פינטו במנהטן. מאז, לטענת בן-חמו, יחסיו עם בתו הידרדרו והלכו. "יחסי עם בתי וחתני עלו על שרטון, ספגתי עלבונות ואיומים, והכל - כפי שהתברר לי בדיעבד - נעשה תוך ניצולי לצורך הלבנת כספי הרב פינטו", כתב בן-חמו בתצהיר.

לפני הגשת התצהיר התנהל בין הצדדים במשך שלוש שנים משא ומתן שלא צלח. בן-חמו הגיע לישראל כמה פעמים ונפגש עם רבנים ועורכי דין שניסו לסייע, ללא הועיל. פינטו גם הגיע לארגנטינה, ובאחת הפגישות עם בן-חמו, נכח גם הרב שמואל אריה לוין, הנחשב לרב מקובל בארגנטינה.

מתצהיר שהוגש לבית המשפט עליו חתום הרב לוין, עולה כי פינטו ביקש שבן-חמו יעביר את הכסף שבחשבון הבנק שנפתח על שמו לאדם שהוגדר כ"נקי מבחינת מסים בישראל", וכי יחזיר את הדירה לפינטו כך שהיא תירשם על שם אותו אדם. לא ברור במי מדובר, אך בתצהיר של לוין נכתב שם המשפחה בן זקן. מקורבי פינטו הכחישו השבוע שג'קי בן זקן הוא האיש המדובר.

בספטמבר האחרון, אחרי יום דיונים מרתוני בבית המשפט המחוזי בירושלים, נקבעה פשרה לפיה הדירה תירשם על שם בני הזוג פינטו, ואילו בן-חמו יחזור בו מהטענה לגבי הלבנת ההון לכאורה, שהיתה המטרידה ביותר מבחינת פינטו ואנשיו.

באותו יום הציגו פינטו ואנשיו את הסיפור כולו כניצחון גדול. ואולם בצד של בן-חמו מציינים שהוא קיבל בדיוק את מה שרצה בפסק הדין: הדירה אינה רשומה על שמו. מקורבי בן-חמו מוסיפים שלא היתה התנצלות כלפי פינטו.

בינתיים, מי שכבר מתעניין בפרשה הן רשויות המס בישראל. לאחר שהתקבלה הפשרה, ניגש לתיקי בית המשפט איש מודיעין וחקירות של רשות המסים, כדי לצלם חומרים מהתיקים. גורמים ברשות המסים מסרו שלא נפתחה חקירה פלילית נגד פינטו, אלא בבדיקה בלבד. השבוע אמר הרב פינטו למקורבים שהוא אינו דואג מבדיקה של רשויות המסים לגביו בישראל או בארה"ב, מכיוון שמסר את כל תיקי העמותה לרשויות כדי שיבדקו את פרשת הסחיטה.

בין המקורבים: מפיץ סרטי תועבה ומורשע בהריגה

בשיחות שניהל פינטו עם מקורביו הוא הביע צער על כך שלא בדק טוב יותר מי האנשים שהתקרבו לחצרו בניו יורק בשנים האחרונות, כשהוקמו מוסדות העמותה שם. עם זאת, עוד לפני כן התקבצו בסביבת פינטו אנשים בעלי עבר בעייתי, אותם הרב לא דחה. אחד מהם הוא משה עזיזה, שב-1987 הורשע במעשה הריגה במהלך ניסיון שוד. הוא נכנס לדירה של קשיש בן 70 ובעת שכפת אותו גרם לחניקתו. הערעור שהגיש עזיזה נגד עונשו נדחה בשל חומרת המעשה.

עד לפני כמה חודשים היה עזיזה אחד האנשים המקורבים ביותר לפינטו בישראל. כך, למשל, בטיסות לבולגריה, היה עזיזה בין אלה שקיבלו את פניהם של העולים למטוס. מקורב לפינטו מסר בתגובה שעזיזה נמצא במעגל השני של אנשי פינטו, והוא מיני רבים המסתובבים בחצר הרב, אך לא בהכרח הקרוב אליו ביותר.

אדם נוסף בעל רקע בעייתי, לפחות מנקודת מבט דתית, הוא האיש המקורב לפינטו בניו יורק הוא איש העסקים הישראלי בן-ציון סוקי. סוקי, העוסק כיום בנדל"ן, היה עד לפני כמה שנים המנהל של חברת הפצת הסרטים, הפצה דירקט, שהפיצה בין היתר גם סרטי תועבה. סיפורו של סוקי פורסם בהרחבה בעיתון "פורוורד". השבוע הכחיש פינטו, בשיחות עם מקורביו, שלסוקי היתה נגיעה כלשהי עם עסקי התועבה.

אלה לא הקשרים הבעייתיים היחידים של פינטו. בעברנקשר שמו של פינטו עם גורמים בעולם התחתון הישראלי. כך למשל, פורסם שב-2004 התקיימה פגישת סולחה בין שלום דומרני ויגאל ז'אנו, שניהם עבריינים מוכרים, בביתו של פינטו באשדוד. איש עולם תחתון אחר הקשור לפינטו הוא העבריין יוסי הררי, שהוא מבאי ביתו הקבועים.

לפני כשנה פינטו ביקר בביתו של איש המזוהה עם המאפיה הישראלית בניו יורק. לדברי מקורבי פינטו, הביקור נערך ביחד עם חבר קונגרס מקומי, ולכן הרב לא ראה פגם בביקור. מקורבי פינטו מכחישים קשר של הרב עם עבריינים, אך מוסיפים שהרב אינו בודק כל מי שבא לבקר בביתו

No comments:

Post a Comment