Search This Blog

Sunday, April 24, 2011

אמריקן איידול: הרב של הסלבריטאים מהוליווד
























מורה רוחני של פאולה עבדול, חבר של נועה תשבי ועוגן עבור סלבריטאים יהודים מהקצפת של התעשייה בהוליווד. הרב חיים מינץ, מנהל בית חב"ד בשכונת המיליונרים בל אייר בלוס אנג'לס,

ביוטיוב יש אינספור סרטונים שבהם מככבת הזמרת־רקדנית פאולה עבדול. החל מקליפים מוזיקליים משנות ה־80 וה־90, המשך בהופעות ב"אמריקן איידול" שוברת שיאי הרייטינג, ועד ראיונות מביכים שבהם היא נראית מבולבלת ועייפה. בין שלל הסרטונים הללו מסתתר גם ריאיון קצר שבו עבדול, כשלגופה שמלת נשף ולצווארה ענק מוזהב, מדברת בגילוי לב על הקשר שלה ליהדות ובעיקר מודה לרב שלה.

"גם אחרי יום קשה אני משוחחת עם הרבי והוא נותן לי תחושה שהכול יהיה בסדר", היא אומרת כשחיוך ענק מתפשט על שפתיה. "הוא תמיד מלמד אותי לחפש את הטוב. אני מתפללת בבוקר, בערב ובמהלך היום. באמת. אני די גאה בעצמי שאני עושה זאת מפני שאני עובדת קשה מאוד. לא פשוט להישאר על דרך הישר, הרבה יותר פשוט לסטות ממנה".

המורה הרוחני שלו מודה עבדול, אחת הנשים המפורסמות באמריקה ומי שזכתה בפרסי גראמי ואמי, הוא הרב חיים מינץ, מנהל בית חב"ד בשכונת בל אייר היוקרתית שבלוס אנג'לס. בסרטון, שצולם במהלך אירוע לגיוס תרומות לבית הכנסת שלו, מופיע גם מינץ עצמו, במגבעת שחורה, שטריימל ארוך וזקן מאפיר. בשנים האחרונות הפך מינץ, מי שגדל בצילו של הרבי מלובביץ' ושם לו למטרה להפיץ את בשורת חב"ד בעולם, לרב של הסלבריטאים הנוצצים ביותר בהוליווד. מדי שבוע הוא מארח בביתו שחקנים אמריקאים ונחשב לאיש סודם של ראשי תעשיית הבידור ההוליוודית.

"אני דואג להם", הוא מספר בשיחת טלפון המתקיימת באנגלית מביתו שברחוב מולהלנד דרייב, ששמו הונצח לעד על ידי הבמאי דייויד לינץ'. "כשאתה בעסקי השעשועים הכול מזויף. תמיד אומרים לך 'אתה נהדר! בוא נמכור עוד כרטיסים! בוא נעשה עוד סרט!'. אבל כשהמפורסמים האלה מגיעים לביתי לקבלת שבת, ומתיישבים עם משפחתי ושאר האורחים סביב השולחן, הם בדיוק כמו כל אחד אחר. אני שם אותם בעולם שהם לא רגילים אליו".

אפילו פאולה?

"פאולה ואני חברים טובים כבר 15 שנה. היא נכנסת לביתי מבלי לדפוק בדלת, אבל כשהיא מאחרת לארוחה היא צריכה להידחק אל השולחן בדיוק כמו כל אדם אחר שמאחר. שאר האורחים מזיזים קצת את הכיסאות ונותנים לה מקום. זה בדיוק מה שהיא מחפשת, שיתייחסו אליה כאל אדם רגיל ולא כאל מישהו מיוחד".

סודיות מובטחת
עבדול היהודייה (אביה ממוצא סורי ולכן שם משפחתה בעל צליל ערבי) אינה לבד. קהילתו של הרב מינץ, הממוקמת בלב ליבה הנוצץ של לוס אנג'לס, כוללת יהודים רבים שנחשבים למובילי תעשיית הטלוויזיה, הקולנוע והמוזיקה העולמית. על שולחנו סועדים בערב שבת בין היתר השחקן אלן רוזנברג, מי שהיה נשיא גילדת שחקני המסך, המפיק ביל פינקלשטיין שאחראי לאינספור סדרות פשע אמריקאיות ובהן "פרקליטי אל.איי" ו"חוק וסדר", ולאחרונה התוודעה אליו גם השחקנית הישראלית נועה תשבי ובעלה, מנחה הטלוויזיה האוסטרלי אנדרו גינסברג.

גם מפורסמים אחרים מגיעים לסעודות בביתו של מינץ, אך הוא מסרב לנקוב בשמם. "לפעמים אנשים רוצים לשוחח עם מישהו בדיסקרטיות, בלי שכל העולם יידע", הוא מנמק. "הם יודעים שכשהם מדברים איתי זה נשאר אצלי, והם אוהבים את זה".

מינץ, שדיבורו שוטף ומלא התלהבות, עטוף באבק כוכבים ובאמונה יוקדת, שני דברים שלכאורה סותרים זה את זה. מצד אחד חבריו הקרובים הם מפיקים, במאים ושחקנים זוהרים, והוא עצמו הנחה בעבר תוכניות בטלוויזיה וברדיו ושיחק בכמה סדרות. מצד שני הוא יהודי אדוק, חסידו של הרבי מלובביץ' ומי שעוסק מדי יום בלימוד תורה ויהדות.

"אני עושה את מה שאני צריך לעשות, אבל זה לעולם לא מסיט אותי מהשליחות", הוא אומר, כשאת המילה "שליחות" הוא מבטא בעברית ובניגון יידישאי. "העבודה שלי היא להוות השראה לאנשים. אני מאמין בכל דרך שבה אפשר להביא אור, זה התפקיד שלי".

לוס אנג'לס לא מצטיירת כעיר דתית במיוחד. איך בדיוק אתה מביא לה אור?

"יש הרבה כוכבים, שחקנים ומוזיקאים שצריכים לשוחח עם מישהו שישאיר אותם בגובה הקרקע, מבלי שהסוכן או המנהל שלהם יהיו בסביבה. האנשים שמקיפים את הכוכבים האלה מודאגים בעיקר בכל הנוגע לכסף, ולכן מייעצים להם בהתאם. לעיתים קרובות אפילו בני המשפחה שלהם רואים בהם מקור לכסף. אני מעניק להם מציאות".

חלק מהשירות שמציע מינץ הוא לימודי קבלה. הוא מתעקש שעל אף שהקבלה הפכה לאחרונה לטרנד, הוא מלמד אותה מפן רוחני לחלוטין. "אנחנו בחב"ד משתמשים בקבלה לא מפני שזה טרנד אלא ככלי להתקרבות להשם", הוא מסביר. "אני מראה לתלמידים שלי איך הם יכולים להיות 'בשמחה' (גם את המילה 'בשמחה' הוא אומר בעברית — א"א). שחקנים תמיד מציגים את עצמם כמאושרים, אבל לעיתים קרובות כשהמצלמה נכבית הם לא מאושרים. אני מנסה ללמד אותם לשמוח גם כשאין עליהם מצלמות".

ויש דבר נוסף שהרב מינץ מציע: סודיות מוחלטת ומובטחת, שהיא מצרך נדיר בהוליווד שטופת הרכילות והפפראצי. "אם מישהו בעולם היה מכיר אישית כל כוכב גדול בהוליווד, הדבר הראשון שהוא היה עושה זה לספר על כך לחבריו", הוא אומר. "אני לעולם לא ארשה לתמונה להופיע בעיתון אחרי שמפורסמים מבקרים בביתי. השמות והתמונות שאני משתמש בהם הם כולם באישור. אני גורם לאנשים שנועצים בי להרגיש טוב ובטוח. פאולה ואני טסנו שלוש פעמים לבית הרבי בניו יורק. יש לי המון תמונות משם, אבל לא תזכה לראות ולו אחת מהן, מפני שכשהיא בוכה היא לא רוצה שזה יופץ. אלה רגעים פרטיים".

נשמע שאתה פסיכולוג ולא רב.

"הבעל שם טוב אומר שצריך קודם לעזור לאדם להחלים פיזית, ורק אז רוחנית. הרבי (מלובביץ') אומר שאם אדם מגיע ומבקש ממך להאכיל אותו ואתה אומר לו 'ראשית כול למד תורה', זו אינה צדקה. אחרי שאני מטפל בהם פיזית אני מציע להם את אהבת ישראל הטהורה. יש אנשים שאחרי שהכירו אותי טסו לניו יורק לבקר בביתו של הרבי, או החלו להניח תפילין. זו העבודה שאני עושה".

ברוקלין של קודש
איך הופכים לרב של אצולת הזוהר? מינץ (52), נשוי לצ'רנה ואב לחמישה, נולד בשכונת קראון הייטס שבברוקלין, מקום מושבו של הרבי מלובביץ' ומרכז חב"ד העולמי. שני הוריו הם יהודים שחזרו בתשובה, ולדבריו הם בעלי התשובה הראשונים שנישאו זה לזה על אדמת אמריקה.

"זה דבר גדול כי בשנות ה־40 לא היה מקובל לחזור בתשובה באמריקה", מסביר מינץ. "אמה של אמי נפטרה בגיל צעיר והוריה המאמצים לקחו אותה לכנסייה. אבי היה מחלל שבת שמכר גלידה ומשקאות במשחקי בייסבול בשבתות. כיוון שהנישואים ביניהם היו כל כך מיוחדים, הרבי בכבודו ובעצמו ערך להם את טקס החופה והקידושין. היות שבני משפחתי משני הצדדים לא היו דתיים, נחשפתי כילד לעולם החילוני. בניגוד לילדים דתיים אחרים זה העניק לי הבנה של העולם שבחוץ, ולכן כבר מילדות החלה השליחות שלי".

את השליחות החל עם לימודיו בישיבה הרבנית של תנועת חב"ד בניו ג'רזי, ואחרי הסמכתו לרבנות החל לעבוד עם בני נוער יהודים מאמריקה הלטינית. "עשיתי תוכניות נוער שנועדו לילדים יהודים ממדינות כמו קוסטה ריקה, פנמה וקולומביה, שהיו מגיעים למיאמי למשך שישה שבועות במהלך הקיץ ולומדים יהדות ועברית. עבודה רגילה של חב"ד".

הצלחתה של תוכנית הנוער שמינץ עמד בראשה קנתה לו שם בהנהגת התנועה, ובתחילת שנות ה־80 הוטל עליו להגיע לקליפורניה ולהריץ במדינה כולה את תוכנית הנוער של חב"ד. הוא היה אחד מאבות "צבאות השם", תנועת נוער שייסד הרבי מלובביץ' ושצמחה מאז להיות אחד הפרויקטים המרכזיים של חב"ד ופועלת בכל רחבי העולם.

במקביל לעבודתו בצבאות השם החל מינץ לקיים קשרים עם הקהילה היהודית בלוס אנג'לס. הוא התאים את עצמו לדרישות הקהילה, שהייתה ברובה רפורמית, ומדי חג נשא דרשות במקום שנשכר במיוחד לצורך האירוע. ב־1985 עמד בראש טקסי ראש השנה ויום כיפור הראשונים בבל אייר, ולדבריו "משם התגלגלה אהבה גדולה ונפתח בית חב"ד בשכונה".

ואולם גם פתיחתו של בית חב"ד והקהילה הקטנה שנהרה בעקבות מינץ לא פתחו בפניו את דלתם של מרבית יהודי בל אייר, שנחשבת לשכונה אקסקלוסיבית בלוס אנג'לס. "אלה אנשים שחיים מאחורי חומות וגדרות", מסביר מינץ. "איך אני אמור להיכנס לביתם ולפגוש אותם?".

הפתרון, כיאה למקום שמהווה את מרכז הבידור העולמי, היה פשוט למדי — טלוויזיה. "באותה תקופה הייתה נפוצה בארצות הברית טלוויזיה קהילתית", הוא נזכר. "מדובר בשידורים ציבוריים שבהם ניתנת הבמה לאזרחים מהשורה, והם יכולים לערוך שידורי טלוויזיה שבועיים בחינם". מינץ החל להנחות תוכנית מדי יום ראשון ב־20:30 שעסקה ביהדות בסיסית. "למשל מה היא מזוזה, מה היא טלית", הוא מדגים. "אבל עשיתי זאת בצורה לא משעממת, עם הרבה הומור והתלהבות".

מאיפה הכישורים להיות מנחה טלוויזיה?

"ברוך השם, האל יצר אותי ככה. אנשים אמרו לי שנכנסתי לתפקיד הזה בטבעיות".

למזלו של מינץ, מעבר לכריזמה הטלוויזיונית שלו, הערוץ הקהילתי היה גם ממוקם באופן יעיל למדי באפיק מספר 3, בין הערוצים ששידרו את הרשתות הגדולות ביותר בארה"ב דאז, NBC ו־CBS. "כל מי שזפזפ היה חייב לעבור דרכי", הוא אומר. "פתאום הצלחתי לחדור את החומות. כעת הייתי בתוך ביתם של האנשים והם צפו בי".

קשה היה להתעלם מהרב המבדר שהופיע מדי שבוע על מרקע הטלוויזיה של תושבי בל אייר. מהר מאוד החלו להגיע אליו הצעות עסקיות. הטלפון הראשון הגיע מביל פינקלשטיין, אותו מפיק בכיר שהפך מאז לידידו הטוב של מינץ. "הוא אמר לי 'אני צופה בך מדי שבוע, ויש לי בעיה לכתוב על גט בתוכנית 'פרקליטי אל.איי', האם תעזור לי?'", משחזר מינץ. מינץ סייע לפינקלשטיין בכתיבת התסריט, ואף קיבל הצעה לשחק את תפקיד הרב בפרק. "אבל כשהגעתי למלהקת היא אמרה לי 'מצטערת, אתה לא נראה כמו רב'", הוא אומר ופורץ בצחוק. למרות הכישלון הראשוני בקריירת המשחק, זכה מאוחר יותר מינץ בכמה תפקידים קטנים בסדרות שהפיק פינקלשטיין, ובהן Civil Wars ו"ברוקלין דרום" ששודרה גם בארץ.

במהלך עבודתו בטלוויזיה פגש מינץ את השחקן אלן רוזנברג, שהפך בהמשך לנשיא גילדת שחקני המסך. "ברגע שהתוודעתי אליו, כולם ידעו שאם הם צריכים רבי הם מוזמנים להגיע לביתי בשבת", אומר מינץ. "בתור נשיא הגילדה הוא הכיר ושמע את צרותיהם של כולם, והמליץ לרבים מהם להיוועץ בי. ככה הגיעו אליי שחקנים רבים".

כיום מינץ אינו משחק עוד, אך מעת לעת הוא משמש כיועץ לענייני יהדות עבור סדרות טלוויזיה. בעבר הנחה גם תוכנית רדיו ברשת KFI, השנייה בגודלה בלוס אנג'לס. התוכנית, שרצה במשך חמש שנים, לא עסקה ביהדות אלא באקטואליה ופוליטיקה. "ראיינתי אנשים רבים, ובהם דיק צ'ייני, לורה בוש, קונדוליזה רייס, הדסה ליברמן, טיפר גור, הילרי קלינטון ואחרים", מתגאה הרב. "התוכנית עשתה אותי אמין יותר בקרב אנשי התעשייה ההוליוודית וכך הכרתי עוד ועוד אנשים".

זיכרונות מחברון
ערב אחד לפני כ־15 שנה פגש הרב את פאולה עבדול בהוליווד. "זה היה ערב גשום של חנוכה, ושאלתי אותה אם יש לה מזוזה בבית והאם היא מדליקה נרות", מספר מינץ. "למחרת הגעתי אליה והתקנתי מזוזה. מאז אנחנו חברים טובים וקרובים".

עבדול מתייעצת עם הרב בנושאים רבים, החל מהקריירה המקצועית שלה ועד לחייה האישיים. לדבריו היא שומרת מצוות כמיטב יכולתה, ובחודשים הקרובים תאמץ פרויקט חדש וכלל עולמי של תנועת חב"ד למען הדלקת נרות שבת.

פאולה עבדול היא אחת הנשים המפורסמות באמריקה. כמה לחץ יש עליה?

"הרבה מאוד. תמיד יש לחץ, בעיקר כשאתה לא עובד. כי ברגע שאנשים לא רואים אותך אתה נשכח. זה סם גדול, וברגע שהוא נלקח ממך זה קשה. הייתה שחקנית אחרת מפורסמת מאוד שבשנים האחרונות הפסיקה לקבל תפקידים. יום אחד היא הגיעה אליי לבית הכנסת ונהיינו חברים. היא אמרה לי שעד שהיא פגשה אותי היא חשבה שאם לא תחזור לשחק היא לעולם לא תהיה שלמה עם עצמה. 'אתה הענקת לי הבנה כמה יפים החיים גם מחוץ לבועה ההוליוודית', היא אמרה".

לאחרונה היו לעבדול כמה הופעות טלוויזיוניות שבהן היא נראתה מבולבלת מאוד והיו שטענו שהיתה אפילו שיכורה.

"כשראית אותה בטלוויזיה מתנהגת באופן מוזר זה מפני שהיא עבדה במשך 17־18 שעות ברציפות. היא חרוצה מאוד ולכן עובדת שעות ארוכות. זו בסך הכול עייפות".

לאחרונה התוודע מינץ גם לנועה תשבי, מי שקבעה את מקומה בלוס אנג'לס החל מסוף שנות ה־90. "בעלה היה המנחה של תוכנית טלוויזיה שפאולה עשתה בשם Live to Dance", מספר מינץ. "פאולה הזמינה אותי תמיד לתוכנית, אבל כרב תוכנית מסוג זה היא לא בדיוק מקום בשבילי.

"בסוף הלכתי למען פאולה, כדי לתמוך בה, והמתנתי מאחורי הקלעים. אחרי הצילומים ניגשתי לאנשי הצוות ושם הכרתי את נועה. היא בחורה מתוקה. הזמנתי אותה לביתי, אבל היא מאוד עסוקה ועדיין לא הספיקה לבוא. היא ובעלה בוודאות יצטרפו אלינו בעתיד לקבלת שבת.

"אני עוקב אחרי ישראל וביקרתי אצלכם כמה פעמים", הוא אומר. "מכל המקומות אהבתי את חברון יותר מכול. זו עיר שתושביה מוכנים להגיד 'זו עירם של אברהם, יצחק ויעקב, ובבקשה אל תיקחו אותה מאיתנו'. זה מרגש לשמוע".

אך למרות האהבה לישראל השלמה, הרב מינץ לא מתכנן לנטוש בקרוב את גבעות בל אייר או את חבריו הכוכבנים. "יש לי עוד הרבה עבודה כאן", הוא אומר. "להביא אושר ורוחניות לקהילה שלי".

No comments:

Post a Comment