Search This Blog

Monday, April 8, 2013

דן כהן מערער על מעצרו עד תום ההליכים: איני מחביא כסף נוסף


השופט לשעבר דן כהן, אשר הוסגר לאחרונה מפרו לישראל לצורך העמדתו לדין באשמת לקיחת שוחד בעת כהונתו כדירקטור בחברת החשמל, הגיש אתמול (ראשון) לבית המשפט העליון ערר על ההחלטה לעצרו עד תום ההליכים. בערר הכחיש כהן את טענת המדינה כי ייתכן שבידיו סכום כסף נוסף שלא נתפס על ידה. "כספי העורר מוקפאים לפי בקשת המדינה בכל מקום בו הם מונחים – והמדינה יודעת זאת היטב", טען. בערר פירט אף כהן את המגעים שקיים עם המדינה מ-2006 ושלא צלחו, לצורך חזרתו בהסדר מוסכם. לטענתו, הוא נעצר ארבעה ימים לאחר שהפנה לפרקליטות הצעה ליישוב העניין האחרון שנותר ביניהם במחלוקת. בית המשפט העליון ידון בערר ביום רביעי הקרוב.

בערר שהוגש באמצעות עורכי הדין איתן מעוז ודניאל עינב טען כהן כי בית המשפט שגה כשקבע כי הימנעותו לשוב לישראל מפרו במשך שנים מלמדת על כך שאין ערובות שיבטיחו את התייצבותו להמשך ההליכים. "אין מדובר באדם שנמלט מהדין תוך שהוא עוקף איסורים ומגבלות שהוטלו עליו", כתבו עורכי הדין, "אלא במי שכיבד את המגבלות היכן שהוטלו". עורכי הדין הוסיפו כי העובדה שכהן סירב לשוב לישראל אינה שקולה להימלטותו ממנה כשהוא כבר כאן, כשדרכונו מופקד אצל הרשויות, וכשהוא נתון בתנאים מגבילים.

"נכון, העורר ביקש לנצל את זכויותיו עד תום ולנהל משא ומתן אודות תנאי הסגרתו", טענו, "אך זאת עשה לקראת ההליך שעתיד היה להתנהל נגדו מעת שיחזור, ולא מתוך כוונה להימלט מן הדין". לטענת כהן, הוא קיים דיאלוג רציף עם הפרקליטות לקראת שובו לישראל, אף שידע לאיזו מציאות הוא עתיד לשוב.

מן הבקשה עולה עוד כי ביוני 2006 הציע כהן לשוב לישראל לצורך חקירה בספטמבר, תוך הפקדת ערובה של שני מיליון שקלים להבטחת התייצבותו בעתיד. המדינה סירבה ועמדה על כך שיפקיד שישה מיליון שקלים עם הגעתו. "משהעורר סבר שדרישות הרשות מופרזות הסתיימו באותה עת המגעים עם הרשות", נכתב בערר.

ב-2007 חודשו המגעים בין הצדדים. לפי הערר, הם "הבשילו לכדי הסכם מפורט בדבר תנאי שחרורו בערבות של העורר, אך הסכם זה לבסוף לא יושם בשל מחלוקות שנתגלעו בנוגע לתנאי אחד בהסכם נוסף אותו ביקשו הצדדים לגבש".

לאחר כישלון המשא ומתן פתחה המדינה במגעים עם ממשלת פרו לצורך הסגרתו של כהן לישראל. במקביל, הגישה נגדו כתב אישום בלקיחת שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד, שיבוש הליכי משפט ועבירות על חוק ניירות ערך.

עם הגשת בקשת המעצר וההסגרה של כהן לפרו, נעצר כהן בלימה למשך שלושה חודשים. אחר כך הוחזק במעצר בית במשך 15 חודשים נוספים. בינואר 2011 החליטה ממשלת פרו לא להסגירו לישראל, ובעקבות החלטתה זו, שוחרר כהן ללא תנאים מגבילים.

"חרף סופיותה של החלטה זו, פנו עורכי הדין של העורר למשיבה והביאו בפניה את רצונו לחזור לישראל מרצונו", נכתב בערר, "מספר רב של פגישות התקיימו בין הצדדים בעניין זה, לרבות בלשכת פרקליט המדינה. בסופו של דבר הושגה בין הצדדים הבנה והסכמה מלאים על פרטי הסדר שיאפשר שובו של העורר ארצה. למעט עניין אחד שאינו במהות, ואשר גם לגביו התקיימו דיונים בפגישה עם פרקליטת המחוז מיום 11.3.13 – היו כל עיקרי ההסדר מוסכמים". אלא שארבעה ימים לאחר מכן בעקבות חילופי שלטון בפרו, שונתה ההחלטה של הממשל שם; כהן נעצר במפתיע בלימה ונשלח לישראל. ב-19 במארס האחרון הודיעה המדינה כי כל ההבנות שהושגו עם כהן מבוטלות.

כעת טוען כהן כי הציע כחלופה למעצר, שורת ערבויות שיש בהן כדי להבטיח את התייצבותו להליכים המשפטיים. בין ערבויות אלו: מעצר בית מלא בביתו של עו"ד מיקי שפיגלמן ובפיקוחו, צו עיכוב יציאה מן הארץ והפקדת דרכון, ערבויות כספיות בהיקף משמעותי, ערבויות צד ג' ואיזוק אלקטרוני.

"העורר הוא אדם מבוגר, בן 71", נטען בערר, "הסיכוי שבתנאי מעצר בית תחת פיקוח של מי שהוא חברו הטוב מזה עשרות שנים, ועורך דין בכיר וידוע, הוא יימלט ויפקיר את מחויבויותיו הכספיות והאישיות – הוא באמת סיכוי קלוש ביותר"

No comments:

Post a Comment