Search This Blog

Wednesday, January 15, 2014

ההשפעה, הכסף והסתבכות הרב פינטו


מוקף טייקונים וחי בווילת פאר, ראש מוסדות תורה וצדקה שמגלגלים סכומי עתק ומוקד חקירות הרב המשפיע בישראל על פי המגזין "פורבס" וראש רשימת הרבנים העשירים - ללא זכר בחשבונו האישי, לטענתו. הרב יאשיהו פינטו עומד שוב תחת אור הזרקורים התקשורתי ומעורב בפרשה שמטלטלת את משטרת ישראל. קווים לדמותו.
  
פינטו נולד ב-1973 לרב חיים פינטו, בן לשושלת רבנים מקובלים ידועה במרוקו וכיום רב העיר אשדוד, ולזהרי, נכדת רבי ישראל אבוחצירא, "באבא סאלי". למרות היותו צאצא לשתי משפחות רבניות מיוחסות מעדות המזרח, גדל והתחנך פינטו הבן דווקא במוסדות תורה של הזרם האשכנזי-ליטאי, ודבק ברב שמואל אוירבך, כיום מנהיג הפלג המכונה "ירושלמי", שנחשב לקנאי ביותר בקרב הליטאים.

השקפת עולמו, אפוא, דומה לזו של רבו, והוא נמצא כמעט בקצה הסקאלה החרדית,  למשל בשאלת היחס למדינה ולמוסדותיה, וכמובן לשירות בצבא. הליכותיו וסגנונו רכים ואינם מסגירים זאת, אך בסוגיות אלה הוא קרוב בעמדותיו לחוגים הקיצוניים האנטי-ציוניים, הנוקשים והבדלנים. ככזה, הוא גם אינו מיוצג פוליטית ונמנע מקבלת תקציב ממשלתי.

פריצתו של הרב לתודעה הציבורית התרחשה לפני כעשור, כשייסד את מוסדות "שובה ישראל", אשר לה שלוחות מרכזיות בניו יורק, לוס אנג'לס ואשדוד. פינטו החל למלא אולמות ברחבי העולם בשיעורי תורה עממיים ובמהרה רכש לעצמו מוניטין של צדיק ועניו, וכמי שמעניק עצות קולעות ומוצלחות במיוחד בענייני עסקים.
  
בעקבות כך, נקבצו סביבו טייקונים מהארץ ומחו"ל וקמו לו קהילות מעריצים ומאמינים בניו יורק, קליפורניה, ארגנטינה ובישראל. בשונה ממקובלים ו"באבות" מוכרים אחרים, כדוגמת הרב יעקב ישראל איפרגן ("הרנטגן"), חסידיו של פינטו אינם מייחסים לו כוחות על טבעיים ועשיית נסים, אך המכנה המשותף לשניים ולדומיהם הוא בידוענים הרבים שמבקשים את ברכתם, ובהם פוליטיקאים ואנשי עסקים. את עצתו של פינטו בארה"ב ביקש גם הכדורסלן הטוב בעולם לדעת רבים, לברון ג'יימס.

עם ההצלחה והפרסום באו גם הסתבכויות. פינטו ומוסדותיו קיבלו סכומי עתק מחסידים עשירים, רמת החיים שלו ושל משפחתו עלתה משמעותית (אף כי לטענתו ההון רשום על עמותת "שובה ישראל" ושייך לה), ושמו נקשר יותר ויותר בסכסוכים משפטיים ובפלילים. בין היתר, לביתו של הרב באשדוד הושלך רימון הלם.

בארצות הברית חוקר ה-FBI חשדות כי פינטו נפל קורבן לסחיטה מצד אנשיו, וסכסוך כספי התגלע בין הרב ואשתו לבין אביה, הרב הארגנטינאי שלמה בן-חמו.

עוד לפני יותר משנה נפתחה החקירה שהסתעפה והולידה את הפרשה הנוכחית - שנוגעת לקשריו עם קצינים בכירים במשטרה. משמעויות הקשר והעברות הכספים עוד ייבחנו, אך אין מחלוקת ששני קצינים בכירים לפחות - ניצב מנשה ארביב ותת-ניצב אפרים ברכה - נמנו על באי ביתו של הרב.

הרב התייחס לנושא בהתבטאות נדירה לפני כארבעה חודשים, במהלך הביקור השנתי שלו ושל חסידיו בקבר רבי אליעזר פאפו ("פלא יועץ") בבולגריה, שהוא רואה עצמו כממשיך דרכו. "בשנה הזו היה חילול השם גדול", אמר, "אנחנו לא אשמים על פי כל דין שמיים וארץ -

 אבל אנחנו צריכים לתקן את חילול השם שנגרם על ידינו. לפעמים אדם, לפעמים קהילה ולפעמים מדינה עוברים משברים, אך צריך לזכור יסוד גדול: כשגדלים עוברים חולאים רבים. ילד קטן חולה יותר", ביקש לעודד את מאמיניו, "לכן כל מה שעבר עלינו אלה דברים מתוקים ונוחים. כמה שכואב - בסוף נבין כמה הם היו טובים".

אמש, רגע לפני פרסום החלק הנוכחי בפרשה, פינטו שלח מכתב למאמיניו: "אחים אהובים, תקופה עכורה זו שנכפתה עלינו, באה לנו ללא עוול בכפינו, ואך ורק מתוך שיקולים צרים ואכזריים של גורמים שונים, העושים שימוש בהפחדות, הטרדות ומעללים שונים", הוא טען.

No comments:

Post a Comment