Search This Blog

Sunday, January 5, 2014

פרשת השוחד בחברת חשמל: מי מצטרף לדן כהן

דן כהן

אם פרשת השוחד בחברת חשמל, סאגת השחיתות הנפתלת והמסובכת ביותר שהתרחשה בישראל, עומדת בפני תפנית נוספת? האם יתברר כי דמויות נוספות שכיהנו בעשור החולף בתפקידי מפתח בענק הלאומי נטלו לכיסן שוחד? לאחר מאבק שנמשך שנים, תקבל בקרוב פרקליטות המדינה מידע בנקאי מהרשויות בשווייץ, שעשוי לספק לה מידע משמעותי על הפרשה.

ל"הארץ" נודע כי בית משפט בשווייץ הסכים לאחרונה להעביר לפרקליטות מידע מחשבון בנק השייך לאחד האנשים שחשבונותיו ברחבי העולם שימשו כתחנה בהעברת מיליוני דולרים של כספי שוחד מחברת סימנס לשופט לשעבר והדירקטור דן כהן, שמרצה היום מאסר בישראל. על פי החשד, שימשו החשבונות גם להעברת כספים לדמויות מפתח נוספות בחברה.

ב–2006 חשפה רשות ניירות ערך כי חברת סימנס שילמה שוחד של מיליוני שקלים לדירקטור כהן בתמורה לסיוע שהעניק לחברה במכרז ענק לרכישת טורבינות. כמה חודשים לפני כן נמלט כהן לפרו ושהה בה שבע שנים עד להסגרתו במארס שעבר לישראל. לאחרונה נחתמה בין המדינה לבין כהן עסקת טיעון, שבמסגרתה הודה כהן בקבלת שוחד של מיליון יורו מסימנס תמורת קידום המכרז, ונגזרו עליו שש שנות מאסר. הכספים עברו לכהן דרך חשבונות זרים לחברת אוף שור (חברת חוץ), שהחזיק באיי הבתולה הבריטיים, בדרך כלל באמצעות הסכמים פיקטיביים. האדם שחשבונותיו שימשו כתחנת מעבר לכספים, איש עסקים ישראלי, לא פעל בהתנדבות: הוא נהנה מעמלה של שישה אחוזים.

לכל המעורבים בחקירת הפרשה היה ברור כי הרשעתו של כהן אינה מסמנת את סופה של הסאגה הזאת. בדצמבר 2008 הגישה הרשות לניירות ערך האמריקאית כתב אישום נגד חברת סימנס. לפי כתב האישום, הגרמנים שילמו 1.4 מיליארד דולר כספי שוחד ברחבי העולם באותן דרכים עקלקלות שבהן הגיע הכסף לכהן, בעיקר במדינות מתפתחות, ובהן ונצואלה, ארגנטינה, בנגלדש ועיראק. מכתב האישום עולה כי בישראל לבדה שילמה סימנס שוחד בסכומים של כ–20 מיליון דולר.

בסופו של דבר, הגיעה סימנס להסדר עם האמריקאים, שלפיו היא תשלם לרשויות בארצות הברית ובגרמניה קנס של יותר ממיליארד דולר. חוקרי הרשות לניירות ערך ידעו כי כהן קיבל מסימנס כארבעה מיליון דולר בערך: מיליון יורו בעודו מכהן כדירקטור ועוד כ–2.5 מיליון יורו לאחר שפרש מהתפקיד עבור שירותי לובינג שטיבם לא התברר עד תום. עבור כל העסקאות עם חברת סימנס שילמה חברת החשמל לחברה הגרמנית יותר מחצי מיליארד יורו. על פי החשבון הפשוט הזה, חסרים עוד כ–16 מיליון דולר - הסכום ששילמה סימנס כשוחד לבכירים בחברת החשמל - שעקבותיהם לא נמצאו.

במהלך השנים שבהן שהה כהן בפרו והחקירה לכאורה קפאה על שמריה, נעשה ניסיון לחלץ פרטים של חשבון בנק בשווייץ, השייך לאחד המעורבים בפרשה, חשבון ששימש כתחנת מעבר לכספים לכהן, ועל פי חשדן של הרשויות הישראליות, שימש אולי גם להעברת כספים לגורמים נוספים. בקרוב, כשייפתח הארגז שהגיע משווייץ, יתברר אם הוא מכיל את קצות החוט שיכולים להוביל לבכירים נוספים בחברת החשמל שקיבלו שוחד על מנת לקדם את ענייניה של סימנס.

No comments:

Post a Comment