Search This Blog

Wednesday, January 15, 2014

מח"ש חוקרת מידע לפיו מפקד להב 
קיבל טובות הנאה מאנשי הרב פינטו


מחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) מנהלת בשבועות האחרונים חקירה שבמרכזה ראש יחידת להב 433, ניצב מנשה ארביב, בעקבות מידע לפיו קיבל טובות הנאה מאנשי עסקים הנחשבים לחסידיו של הרב ישאיהו פינטו. החקירה נפתחה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, קיבל חומרים בנושא מפרקליטיו של הרב פינטו. יחידת להב 433 מופקדת על מאבק בפשיעה החמורה הארצית והבין-לאומית, השחיתות הציבורית וארגוני הפשיעה.

מוקדם יותר הערב, זמן קצר לפני פרסום פרטי הפרשה, נפגש ניצב ארביב עם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו והודיע לו על יציאה לחופשה. ארביב ציין בסוף הפגישה כי "מדובר בעלילת שווא ופגיעה בשמי הטוב".

הפרשה הותרה לפרסום לאחר שהשופטת אנה שניידר מבית השלום בירושלים קיבלה את בקשת "הארץ", חדשות ערוץ 10 ו"ידיעות אחרונות" בעניין. את "הארץ" ייצגו עורכות הדין טלי ליבליך וליאת ברגמן-רביד ממשרד ליבליך-מוזר.

תחילת הפרשה במאי 2011, אז מונה ניצב מנשה ארביב לנספח משטרת ישראל בארצות הברית. בתקופה זו התנהלו בארה"ב ובישראל חקירות מקבילות שבמרכזן עמד הרב פינטו. באחת נחשד הרב פינטו במעילה בכספי עמותת חזון ישעיה שבה הוא מעורב, ואילו בשנייה הוא עמד במרכזה של פרשה שבה הוא נפל קורבן לסחיטה לכאורה. במקביל, באותם הימים יצר ארביב קשרים עם ישראלים רבים בעלי השפעה שגרו בניו יורק, בהם איש העסקים בן ציון סוקי המתגורר במנהטן ונמנה עם חסידיו של הרב פינטו. על פי המידע שהגיע למח"ש, בין השניים נוצרו קשרים קרובים - להם היה מודע הרב פינטו - שבמסגרתם קיבלו ארביב ובני משפחתו טובות הנאה שונות, יותר מפעם אחת או פעמיים.

כשנה וחצי לאחר הגעתו של ארביב לארה"ב, ב–12 באוקטובר 2012, נעצר הרב פינטו ביחידת להב 433 - היחידה עליה מפקד היום ארביב - ונחקר בה יחד עם אשתו לאחר שתועד מעביר סכום של 200 אלף שקלים לתת־ניצב אפרים ברכה, אז ראש חטיבת החקירות בלהב 433. החשד הוא כי הכספים היוו ניסיון למתן שוחד לברכה בעבור מידע על החקירה שהתנהלה נגדו. פינטו טען להגנתו כי ברכה הוא אחד מחסידיו והוא נוהג לעזור לו מדי פעם לצרכים משפחתיים וזו לא היתה הפעם הראשונה שהוא העביר לו כסף. ואולם במשטרה שללו מכל וכל את גרסה זו ודבקו בחשד כי היה זה ניסיון לשוחד.

במשטרה אף עמדו לצדו של ברכה בנושא זה עת אמרו כי אף שהוא נמנה עם חסידיו של הרב, דבר זה לא פגע בנאמנותו למשטרה וברגע שבו הבין כי מטרת התשלום היא שוחד בעבור מידע על החקירה נגדו, פנה לממונה עליו דאז, ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, ניצב בדימוס יואב סגלוביץ'. דיווח זה, טענו במשטרה, הביא למעצר הרב.

בנקודה זו מסתעפת הפרשה כאשר היא מתקשרת לפרשה אחרת שהחלה שלוש שנים קודם לכן בארצות הברית, אז היה הרב פינטו קורבן לסחיטה לכאורה מצד אנשי עסקים שטענו שאם הוא לא יעביר לרשותם כספים הם יחשפו חומרים רפואיים של בני משפחתו. לאחר אותו מקרה פנה פינטו לחבר קונגרס בשם מייקל גרים, לו עבר עשיר באף־בי־איי. גרים הבטיח לפינטו שהוא יטפל בבעיה ובתמורה זה שילם דרך חברת אבטחה שברשותו כספים רבים. כמה חודשים לאחר המקרה התברר שגרים נחשד כי בעצם היה חלק מקבוצת אנשי העסקים שסחטו את הרב בעניין המידע הרפואי, וזאת כדי להשיג מימון לפעילות הפוליטית והעסקית שלו. כאשר החל האף־בי־איי לחקור את הפרשה, נתן פינטו עדות, בה טען כי מהרגע שבו הפך גרים לחשוד בפרשה החלו שוטרים בכירים בישראל וכן שר לשעבר לנסות ולהוריד את פינטו מהעדות נגד גרים.

במהלך עדותו בתיק זה נשאל על קשריו עם קציני משטרה בכירים בישראל ואז עלה שמו של אפרים ברכה. בעדותו במשרדי להב 433 ציין הרב פינטו את חקירתו במשרדי הבולשת וכיצד הצהיר כבר שם כי הוא מעביר כספים לקצין בכיר במשטרה ונקב בשמו של ברכה. עוד ציין הרב פינטו כי באותה החקירה בניו יורק אף סיפר כי קצין בכיר נוסף במשטרת ישראל, בדרגה גבוהה מזו של ברכה, יודע על העברת כספים זו, כאשר הכוונה היתה - על פי המידע שהתקבל במח"ש - לארביב שלכאורה קיבל אף הוא טובות הנאה מהרב.

בשל כך, כבר כאשר נעצר לראשונה בישראל פינטו, ביקשו עורכי דינו שלא המשטרה תחקור את הפרשה אלא מח"ש או גורם אחר משום שהמשטרה מעורבת בפרשה נוספת בה הוא מעורב בארצות הברית.

בשבוע שעבר, לאחר שהתקבלו חומרים אלה בלשכתו של וינשטיין, הוחלט בפרקליטות לעכב את הגשת כתב האישום נגד פינטו גם בעניין השוחד לכאורה לברכה, אף כי חקירה זו היתה בשלב מאוד מתקדם. ואולם, החומרים החדשים שהעבירו פרקליטיו של פינטו, עורכי הדין אלי זוהר ורועי בלכר, הביאו לעצירת ההליך עד לסיום החקירה בנושא ארביב. בין חומרים אלה שהועברו ליועץ המשפטי לממשלה היו חשבוניות ותיעוד שונים הקושרים לכאורה את ארביב לחשדות החמורים נגדו.

אתמול פרסם הכתב ברוך קרא מחדשות ערוץ 10 בדיקת פוליגרף שנעשתה לרב פינטו מטעמו ומסקנותיה היו כי תשובותיו לא מעידות על רמייה. בהסתמך על בדיקה זו טוענים פינטו ופרקליטיו כי הכסף שניתן לברכה לא היווה שוחד ולא היה עניין יוצא דופן וכי הגעת קצינים בכירים לפינטו ובקשות שלהם לעזרה היו עניין שבשגרה. "קהילתנו הקדושה ועליה על צבא תלמידיה, ידידיה ואוהדיה, עומדת בעזרת ה' בפני ימים טובים, ימי ברכה ושגשוג, הצלחה וישועה אחים אהובים!", מסר אתמול הרב לחסידיו, "תקופה עכורה זו שנכפתה עלינו באה לנו ללא עוול בכפינו, ואך ורק מתוך שיקולים צרים ואכזריים של גורמים שונים, העושים שימוש בהפחדות, הטרדות ומעללים שונים". הרב פינטו, השוהה כעת בניו יורק, צפוי לנחות בישראל בסוף השבוע הקרוב.

פרקליטיו של פינטו, עורכי הדין אלי זהר, רועי בלכר ומשה מזור, מסרו אתמול בתגובה כי "יש עניינים שהשתיקה יפה להם. זהו אחד מעניינים מאלה. לא נוכל להגיב לפרטים המפורסמים בכלי התקשורת. יש להניח לרשויות האכיפה לעשות מלאכתן. אנו מניחים, כי בימים הקרובים תתבהר התמונה".

מהמשטרה נמסר הלילה בעקבות הפרסומים כי "ניצב מנשה ארביב נפגש עם מפכ״ל המשטרה וביקש לצאת לחופשה, זאת בהמשך לבדיקה המתנהלת במחלקה לחקירות שוטרים. מדובר בצעד ערכי, מתוך ראיית טובת יחידת להב 433 ומשטרת ישראל. המפכ"ל נענה לבקשת ניצב ארביב והנחה את ראש אגף החקירות והמודיעין, ניצב מני יצחקי, לפקד על להב 433 בנוסף על תפקידו".

המפכ"ל עצמו מסר כי "טוב יהיה אם ניתן לרשויות המוסמכות למצות את פעולתן בטרם נחרוץ גורלו של אדם. כפי שהוכחנו כבר בעבר, המשטרה אינה מתפשרת על ערכים ועקרונות, אולם, יש לזכור כי מדובר בשלב מוקדם של הבדיקה וחזקת החפות עומדת גם לקצין משטרה". ניצב ארביב אמר לאחר הפגישה עם המפכ"ל כי "מדובר בעלילת שווא ופגיעה בשמי הטוב, ואני מאמין כי הבדיקה תבוצע במהירות וביעילות וכי בסופה כאשר יגיעו לחקר האמת ינוקה שמי באופן מוחלט".

No comments:

Post a Comment