Search This Blog

Wednesday, January 15, 2014

היחסים הסבוכים בין חצר הרב פינטו לשוטרים בכירים עולים על שרטון


בנובמבר 2011 התפוצץ חזיז בחצר ביתו של הרב יאשיהו פינטו באשדוד. זהו בית רחב ידיים, סמוך לחוף הים, שנרכש עבור הרב על ידי איל ההון היהודי־אמריקאי ג'יי שוטנשיין במיליוני דולרים, והוא משמש את פינטו בביקוריו בישראל. בערבו של אותו יום שבו הרעיד רעש הנפץ את השכונה היוקרתית באשדוד, המה ביתו של פינטו מחסידים ותומכים מתוחים. הרב שהה בחדר השינה שלו עם כמה ממקורביו וניהל שיחות בהולות, בין השאר, עם חוקרים פדראליים אמריקאיים שעסקו באותה עת בחקירת חשדות לסחיטה נגדו שהתרחשה לכאורה בניו יורק.

באחת מפינות הישיבה בקומת הקרקע של הבית המתין באותה שעה דורון וייס, שהיה רק מספר חודשים קודם לכן סגן ראש השב"כ. על פניו חלף ניצב בדימוס אורי בר־לב, שהבחין בוודאי בחוקרי היחידה הארצית לחקירות בינלאומית (יאחב"ל) שבאו למקום יחד עם מפקדם סגן־ניצב ירון לונדון. "מדוע קצין כה בכיר ביחידה שמתעסקת בארגוני פשע ובחקירות ביטחוניות רגישות מופקד על מקרה משטרתי לא מסובך בו לא נגרם נזק לאיש?", שאל את חברו אחד הקרואים לבית. "האם קליברים כאלה היו חוקרים מקרה של זריקת חזיז על בית של איש עסקים ממוצע או סתם אזרח? הם מסתובבים כאן בארשת רצינית כאילו היה מדובר חלילה בזירת רצח".

מי ששלחו את סנ"צ לונדון לחקור את האירוע הזה היו מפקדיו באגף החקירות, שם היתה לפינטו כפי שהולך ומתבהר בימים אלה, רשת ענפה של קשרים. בעת החקירה שניסתה לעלות על עקבותיו של זורק החזיז (ללא הצלחה) ביקשו גם חוקרים בכירים באף־בי־איי להתעדכן בהתפתחויות. "זה היה מחזה מוזר למדי", מספר אדם שעבד בעבר באגף החקירות של המשטרה. "חצר רבנית שמקיימת קשרים מוחצנים עם האף-בי-איי מצד אחד ועם צמרת אגף החקירות מן הצד השני, שמנגד חסידיה הגדולים הם אילי הון או עבריינים ופוליטיקאים שחלק מהם יכול להימצא באותו רגע ממש בחקירה סמויה".

בשבוע האחרון העלו אנשים רבים שלובשים מדים או שפשטו אותם סיפורי פולקלור על הקשר הגורדי שהתפתח בשנים האחרונות בין שוטרים בכירים לחצרות רבנים - קשר שמעיד על מוקדי הכוח החדשים שהתפתחו בישראל, כמו גם על תרבות מרכז הליכוד שאחזה במשטרה. במובנים רבים, חצרות הרבנים הן המראה שממנה משתקפת הבבואה האופורטוניסטית של כמה מאוכפי החוק המרכזיים בישראל. שוטר לשעבר נזכר איך הובא ליחידה שבה שירת רב מקובל שהיה קרוב משפחתו של אחד ממפקדיו.

 הרב קיבל בחדר את הקצינים הבכירים שנכנסו אחד אחר השני לחלות את פניו. אותו מקובל הוזכר בעבר כמי שמדגדג את שולי החוק. קצין בכיר אחר חזה בביקוריהם הסדרתיים של ניצבים לשעבר בהילולות של באבות, שחלק מהם או ממקורביהם נמנו עם מסדר החשודים. "הם הבינו שזו צומת דרכים", אומר קצין בכיר לשעבר, "שמשם אפשר לטפס". בחצר אחד הרבנים הללו נפגשו לפני שנים ספורות, חוקר משטרה ועו"ד בכיר. המפגש הזה הוליד מאוחר יותר חשד להדלפה מאחד מתיקי הצווארון הלבן הרגישים ביותר שנחקרו בישראל בשנים האחרונות. הקצין נזרק מהיחידה החוקרת והתיק נגדו נסגר לבסוף מחוסר ראיות.

החצר של הרב יאשיהו פינטו התעלתה על כל מתחרותיה בקשרים עם כחולי המדים. יחסי פינטו והמשטרה לא תפסו נפח תקשורתי עד שהתפוצצה לפני כשנתיים פרשת תת ניצב אפרים ברכה. מאז התחוור כי ברכה לא לבד, וכי גם ראש יחידת להב 433 ניצב מנשה ארביב, כמו גם שוטרים בכירים ביחידות החקירה של המשטרה, מקיימים מסכת יחסים טובה עם חצר הרב.

ברכה סיפר לפני כשנתיים למפקדיו כי הרב, שנחקר ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בפרשת החשדות לעבירות כלכליות בעמותת חזון ישעיה, ביקש את סיועו ואף כרך את בקשתו לכאורה בהצעה לתמורה כספית שמנה שתועדה בהמשך בידי ברכה. נגד הרב נפתחה חקירה פלילית בסיומה המליצה המשטרה להעמיד אותו לדין.

 קו ההגנה של פינטו היה בערך כזה: אני וברכה מקיימים קשר רב-שנים בו סייעתי לו לבקשתו בסיוע כספי וללא קשר לתפקידו. את הנרטיב הזה משננים חסידיו של הרב כמו שמתפלל אדוק משנן את תפילת שמונה עשרה. אלא שעד עתה, כולל אתמול בלילה, עמדה צמרת הפרקליטות כחומה עיקשת בהגנתה על ברכה. "הוא יצא נגד הרב שלו ומאז הוא משלם מחיר כבד", טען באחרונה אדם שבדק את הטענות נגד הקצין. "בדקנו את כל התלונות שהוגשו מצד אנשי הרב נגד ברכה ולא מצאנו כל בסיס כי הוא ביקש או קיבל כסף. זה נכון שמאז שברכה מונה למפקד יאח"ה צצו כל מיני תלונות נגדו. הן נבדקו וברכה נמצא ראוי לתפקיד". כתב החשדות לפני שימוע נגד פינטו בפרשת השוחד לברכה היה מוכן וחתום, אלא שאז חלה ביוזמתו ובתיווך עורכי דינו ההתפתחות בחקירה לפני מספר שבועות.
  
אחד מחסידיו של הרב טוען כי עזרה כספית או אחרת היא כמעט חלק משגרה, וכי היא ניתנה לקציני משטרה נוספים שפנו אל הרב וביקשו את סיועו. "זה עובד בערך כך", הוא מסביר, "קציני המשטרה באים לרב ומקבלים ממנו יחס טוב.

 הם רואים איזה אנשי עסקים מסתובבים שם והם יודעים שרשת החסידים של הרב שווה כסף וכוח. הרב יכול להיענות לבקשה לשלם על שירות משפטי שמישהו זקוק לו, או לחלופין לבקש מאחד החסידים שלו לייצג בחינם, לממן אותו או את משפחתו או לקנות מתנה יקרה. יחסים כאלה שבהן עובר כסף מיד ליד, בשעת מצוקה או מתאוות בצע נקייה, יוצרת כמובן תלות מסוכנת ופוטנציאל להסתבכות משחיתה. "אני לא ידעתי כמובן על כסף אבל הספיק לי לראות בכירים במשטרה שמקיימים קשרים חזקים עם חצרות רבנים, קשרים שנראים למתבונן מבחוץ מאוד לא טוב", מעיד קצין חקירות בכיר לשעבר שאחת מחצרות הרבנים שימשה כזירה לאחת מחקירותיו. "מאוד לא אהבתי את מה שראיתי".

אף אחד מהקצינים ששוטטו במוקדי הכוח החדשים לא לקח בחשבון איזו מורסה עלולה להתפוצץ כשהיחסים הלא תקינים האלה יעלו על שרטון.

No comments:

Post a Comment