Search This Blog

Tuesday, January 14, 2014

מה ידעו בארה"ב על היחסים בין הרב פינטו לקצין המשטרה


כשמשטרה מסיימת חקירה היא נוהגת להוציא הודעה לעיתונות על סיכומיה ועל חוות דעתה בשאלה אם יש די ראיות כדי להעמיד לדין את החשודים (מה שמכונה בפינו העיתונאים "המלצות המשטרה"). רק בפרשה אחת ראש אגף החקירות והמודיעין לשעבר, ניצב יואב סגלוביץ', החליט לדלג על השלב הזה.
  
בחודשים האחרונים לכהונתו הוא נכנס בנחישות למרוץ שמטרתו הייתה לסיים את כהונתו (באוגוסט האחרון) לאחר שהפרקליטות מודיעה על החלטתה להגיש כתב אישום בגין קבלת שוחד כנגד הרב יאשיהו פינטו בכפוף לשימוע. הסיבה: סגלוביץ' העריך שמקורבי הרב פינטו יתקפו את פקודו, תת ניצב אפרים ברכה, שבינתיים גם קודם לתפקיד הרגיש - מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה.
  
סגלוביץ' רצה להיות שם כדי להעניק לברכה גיבוי. בפועל, הטיפול בפרקליטות התמהמה, וזאת לא רק שלא הודיעה על החלטתה, אלה הורתה על השלמות חקירה.

תזכורת: לפני כשנתיים החלה חקירה בחשד למעשי מרמה הקשורים לעמותת "חזון ישעיה" הקשורה לרב פינטו. אין ויכוח כי תת ניצב אפרים ברכה היה במשך שנים חסיד ומקורב לרב פינטו, היה מבאי ביתו, ועמד עמו בקשר צמוד. מה בדיוק היה טיב מערכת היחסים הזאת? על כך לברכה ולרב גרסאות שונות בתכלית.

בקיץ 2012 הפתיע ברכה, אז ראש חטיבת החקירות במטה הארצי, את מפקדו ניצב יואב סגלוביץ'. ברכה סיפר לסגלוביץ' כי רבו האהוב והנערץ הציע לו מאה אלף דולר תמורת מידע על חקירת "חזון ישעיה". סגלוביץ' לא היסס וביקש מברכה לממש את ביצוע העברת הכסף. הכסף הועבר מרעיית הרב לרעיית הקצין ותועד במצלמות המשטרה שהותקנו מראש.

כשהגיע הרב פינטו לישראל מניו־יורק (הרב מחלק את זמנו בין ניו־יורק לאשדוד), הוא עוכב לחקירה על ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה. הרב לא הכחיש בחקירתו את העברת הכסף, אך טען כי אין בכך חדש. הוא סיפר כי זה שנים שהוא תומך כספית בקצין ובמשפחתו לבקשתו של ברכה, שכאמור בן בית בחצרו. במהלך עימות שהתקיים בין השניים הטיח הרב בברכה את גרסתו וברכה הכחיש אותה מכל וכל.

זה המקום להזכיר חקירה אחרת של ה־FBI האמריקאי, שחלקה התנהל במקביל לחקירה הישראלית. בחקירה האמריקאית הרב פינטו היה בתפקיד הקורבן - קורבן סחיטה של עובד שלו לשעבר, של יחצ”ן ולפי החשד של חבר קונגרס אמריקאי בשם מייקל גרים. במהלך חקירתו ביאח”ה הפנה הרב פינטו את החוקרים ל־FBI. הוא טען שיש בידי החוקרים האמריקאים מידע על אודות הקשר בינו לבין ברכה.

החוקרים האמריקאים אכן הכירו את מערכת היחסים בין ברכה לרב. מה בדיוק הם ידעו עליה? התשובה אולי תינתן בעתיד הקרוב. מה כן אפשר לומר? שתיעוד בעניין זה בדיוק הועבר לרשויות בישראל.

בשבוע שעבר דווח ב"חדשות 10" על מידע חדש שהגיע בחודשיים האחרונים ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מידע שאילץ אותו להקפיא לעת עתה את הטיפול בתיק הרב פינטו. מה יש בדיוק במידע ומה נעשה איתו? עדיין לא פורסם. מי שכן צריך לדעת, יידע מהיום הרבה יותר עם נחיתתו בישראל של אדם המחזיק באמתחתו מידע ותיעוד רב.
  
איך תיגמר הפרשה הזאת, עוד מוקדם להעריך. עם זאת, אפשר בהחלט לומר שפיקוד המשטרה צריך לקחת נשימה ארוכה לקראת התקופה שמצפה לו. אפשר גם לצטט  את הגורמים המשפטיים הבכירים שאמרו לי אתמול כי מה שהיה ידוע לרשויות אכיפת החוק עד לסיום חקירת הרב פינטו, הוא מזערי בהחלט ביחס לתמונה המלאה

No comments:

Post a Comment