Search This Blog

Wednesday, February 16, 2011

המרדפים הפרועים בעקבות הרב המסתורי










בשבועות האחרונים מארגנים חסידי ברסלב בכבישי הצפון מרדפים אחר הרב אליעזר ברלנד. בשלושה מקרים התנגשו מכוניות. הרבי מעודד

נהגים שנקלעו לכבישי הצפון בשבועות האחרונים בשעות הלילה עשויים היו למצוא עצמם במרכזו של מחזה פרוע ומשונה. עשרות מכוניות דהרו במהירות, עקפו מכוניות אחרות וחלפו על פני רמזורים בלי לעצור או להאט; בשלושה מקרים מכוניות התנגשו זו בזו או בעצמים בשולי הדרך, וניזוקו.

כל זה התרחש כחלק מ"מרדפים" מאורגנים שהונהגו בקהילת ברסלב "שובו בנים", בעקבות רבה המסתורי אליעזר ברלנד, שיצא בשלושת השבועות האחרונים לסדרת ביקורים בין קברי צדיקים בצפון. הרב עצמו מעודד את חסידיו להתלוות אליו ו"לרדוף" אחריו, כפי שיוסבר בהמשך. השיא היה בשבוע שעבר, בלילה שבין חמישי לשישי, אז דלקו אחר רכב השטח מסוג וולוו שהסיע את הרב ברלנד עשרות מכוניות ושלושה אוטובוסים ובהם, כך לפי הערכת החסידים, בין 800 ל-1,000 איש, כולל ילדים ונערים.

ל"הארץ" הגיעו עדויות של כמה ממשתתפי
השיירה שסיפרו בגאווה איך דהרו בעקבות הרב הנערץ והתעלמו מרמזורים אדומים, במהירות שהגיעה לעתים ל-140 קמ"ש, בכבישים שבהם המהירות המותרת היא 80 קמ"ש. אביו של בחור ישיבה שסיפר כי בנו היה מעורב בתאונה וספג חבלות בגופו אמר ל"הארץ" כי "חייבים להוריד אותם מהכביש לפני שמישהו ייהרג. זו סכנת נפשות".

במשטרת התנועה הארצית ובמשטרת מרחב העמקים לא הכירו את התופעה, שעד כה לא גבתה פגיעות חמורות בגוף. בלי שום קשר לתאונות הקלות שאירעו, הרב ברלנד הודיע במוצאי שבת האחרונה לחסידיו באמצעות מקורבו, ראש העיר ביתר עילית מאיר רובינשטיין, כי הוא חדל ממסעותיו הליליים, וזאת בנימוק שאלה שיבשו סדר יום של תלמידים במוסדות החינוך ובישיבות. אבל חסידיו אמרו ל"הארץ" כי בכל רגע עשויה להגיע הודעה חדשה מפי הרב.

לפי תלמידיו הקרובים, המרדפים עתירי האדרנלין נועדו דווקא לתרום לרגיעה וליציבות בקהילת שובו בנים, וזאת על רקע הטלטלות שעברה באחרונה. השיא היה לפני כחודשיים, אז חולל הרב בן ה-73 מעין הפיכת חצר בקהילתו שלו, המזוהה עם ברסלב אבל מתפקדת כחסידות עצמאית לכל דבר. הרב הודיע על הרחקת בנו נחמן ונכדו נתן, ששלטו בכל ענייני הבית ובמגע שבין הרב ובין העולם החיצון, ומינה הנהלה חדשה לעמותה ומוסדותיה. לטענתו, הוא "נכלא" במשך שנים על ידי מקורביו המושכים בחוטים, וכעת יצא לחופשי.

בתוך כך נחשפו פרטים ומסמכים על השליטה בסדר יומו של הרב, על מערך האבטחה האגרסיבי שהוצב סביבו, וכן על תפקידה של אשתו, הרבנית תהילה ברלנד. אלא שזו היתה רק תחילת הפרשה, שמוקדם עדיין לסכמה. בשלב הנוכחי הוחזרו לתפקידיהם רוב המודחים, ובראשם הבן נחמן, שזכה לתמיכת אמו, והקהילה מנסה לשוב לשגרה. בשבועות האחרונים הרב ברלנד עזב את ביתו בשכונת שמואל הנביא בירושלים, והוא שוהה יחד עם אשתו, כנראה באופן זמני, בדירה בשיכון ד' בטבריה. משם נהג לצאת לנסיעות לקברים באזור טבריה, ובעמוקה, שאליהן הצטרפו מאות אנשים מכל רחבי הארץ.

בעבר התפרסמו הרב ברלנד וקהילתו במסעותיהם בין קברי צדיקים. בקהילה התפתחה מיתולוגיה שלמה על מסעות מחתרתיים לשטחי הרשות בשכם, בית לחם וחברון, ובמיוחד בתחילת האינתיפאדה השנייה, אז עודד הרב את חסידיו להסתנן לקבר רחל ולמערת המכפלה תחת אש צלפים פלסטינים. כעת, החסידים מספרים כי הרב ניצל את חירותו החדשה לסוג חדש של מסעות מסוכנים, בכבישי הצפון. הוא ערך כעשרה מסעות עד כה, ומהאחד לשני הלכה השיירה שמאחוריו והתארכה. אחד המשתתפים סיפר, כי "אסור להחמיץ דבר כזה. בנסיעות היו המון בחורי ישיבות וגם כאלה שבכלל לא קשורים לשובו בנים ולברסלב. כולם רצו להיות הכי קרוב לרב, רק שיסתובב אליהם. היינו בקבר רבי חייא בטבריה, שצריך לטפס אליו כמעט 150 מדרגות. אנשים דחפו אחד את השני, רצו בהתלהבות. כנראה שהרב מוציא מאנשים דברים שהם מחביאים ביומיום".

"אחרי כל התהפוכות שהיו אצלנו, השינוי העיקרי הוא שלרב יש פתאום חירות וחופש תנועה", סיפר אחד מחסידיו של הרב ברלנד, שגם בנו השתתף באחת הנסיעות. האב גם מנה סיבות חינוכיות ורוחניות למסעות בצפון. "בראש ובראשונה זה הכיסופים לצדיק. יש עניין בנסיעה אל הצדיק שקושרת את האדם עם הצדיק, וברדיפה אחריו. כתוב בנביא (הושע; י"א) ?נרדפה לדעת את ה''. העניין הוא שכשאתה רודף אתה לא סתם הולך בקרירות ובשאננות אלא מתלהב אחרי הדבר. זה מתקן לך התלהבויות שליליות שיש בך. אני הרגשתי את זה, מוחשית".

אביו של תלמיד הישיבה שנפצע סיפר ל"הארץ" כי בנו השתתף בכמה מהנסיעות שהיו בצפון. "אומרים להם לנסוע במהירות, לא לעצור בשום פנים ואופן, לא רמזורים, לא משטרה", סיפר האב. למרות זאת, באחת הנסיעות נתפסו הבן וחבריו על ידי המשטרה וקיבלו דו"ח על נהיגה במהירות מופרזת, "אבל זה לא הרתיע אותם", המשיך האב. "ביום חמישי האחרון הוא והחברים שלו התנגשו עם מכונית שחבר השאיל להם בעמוד חשמל ליד צומת גולני. אני לא מדבר אתך על הנזק שנגרם למכונית, שזה אלפי שקלים שאין לנו מאיפה לשלם, אני מדבר אתך על סכנת נפשות. הבן שלי נפצע, הוא קיבל בהתנגשות מכות יבשות והרגיש רע מאוד. הוא סירב ללכת לבית חולים, כי הוא והחברים שלו חוששים שיפגעו ברב ברלנד. חייבים להוריד אותם מהכביש לפני שמישהו ייהרג".

דוברי משטרת התנועה הארצית ומשטרת מרחב העמקים אמרו כי לא ידוע להם על שיירות שנסעו בלילות באזור טבריה ועמוקה, ושהם לא שמעו על מכוניות שהיו מעורבות בתאונות בנסיבות שתוארו בכתבה.

No comments:

Post a Comment