Search This Blog

Saturday, May 5, 2012

מכונת הכסף של הרב דוד פינטו


הרב דוד חנניה פינטו. נצר למשפחת מקובלים
הרב דוד פינטו מצרפת, בעל "נגיעה משיחית", סחף אחריו קהילה גדולה ונאמנה. דו"ח רשם העמותות מגלה כי במקביל, הוא הפך את רשת העמותות שהקים לצינור מתוחכם להעברת כספים ואת עצמו ליזם נדל"ן


יממה לפני חג הפסח, בא הרב דוד פינטו לביקור קצר במתחם שבו נמצאים מוסדותיו באשדוד. הרב לא ביקר בארץ כמה חודשים, ובקומת הכניסה התקבצו מאה מחסידיו כדי לקבל את פניו. פינטו לא אכזב. בקול שקט, עם שאריות מבטא צרפתי, הוא רקח עבורם קוקטייל של סיפורי אנטישמיות ותובנות מהרצח של הילדים בטולוז כמה ימים קודם לכן - והכל מתובל בסימנים משמיים, אינדיקציות לנסים וצירופי מקרים שלא היו יכולים להיות בני הסבר לולא התגלמה בו "נגיעה משיחית".

בשנים האחרונות, עם עליית קרנן של החצרות הספרדיות, הרב דוד פינטו בונה את מעמדו כראש חצר צרפתית-ישראלית המבססת את כוחה על גלי העלייה מצרפת. מאמיניו משחרים לפתחו באשדוד ובפאריס כדי לקבל את ברכותיו ולנסוע עמו לקברי צדיקים. בשנים האחרונות, הקים הרב כולל וישיבה באשדוד. אך חקירה של רשם העמותות, שממצאיה מתפרסמים כאן לראשונה, מלמדת על נתיב הכספים המשמשים את מוסדותיו של פינטו. על פי הדו"ח, לאורך שנים טווה פינטו רשת של עמותות, הקדש וחברה פרטית, המעבירות זו לזו כספים, הלוואות של מיליוני דולרים והחזרים בעבור טיסות בכל העולם. מהתלונה שהוגשה לרשם, ולאחר מכן אוששה על ידי רואי החשבון, עולה כי העמותות משמשות למעשה צינור מתוחכם להעברת כספים מחו"ל לארץ ובחזרה לפינטו. על פי רשם העמותות, עסקאות הנדל"ן שלו הביאו בסופו של דבר לכך ש-28 דירות באשדוד, בשווי עשרות מיליוני שקלים, משועבדות על שמו.

משפחת רבנים עושי נסים

הטייקון התורני פינטו הוא נצר למשפחה מפורסמת של רבנים, ששורשיה מגיעים עד רבי חיים ויטאל, ממקובלי צפת של המאה ה-16. לאחר קום המדינה, עלה לארץ אביו, רבי משה אהרון פינטו, שקבע את מקום מגוריו באשדוד. דוד כבר למד אז בישיבה בצרפת ולא בא לישראל. בשמו של רבי משה החלו להיקשר מעשי נסים. רבי דוד מספר על אביו, שבימי מלחמת העולם השנייה, כשנודע על שואת יהודי אירופה, הוא לא החליף את בגדיו כלל ורק פת לחם עם שמן זית באה אל פיו. עוד מסופר עליו ש-40 שנים תמימות לא יצא מחדרו. ביתו באשדוד, ברובע ב', הפך למוקד עלייה לרגל למאמינים שביקשו להתברך מפיו. הרב מת בשנת 1985, ועל קברו הוקם ציון - מבנה אבן המסמל את מקום קבורתו של אדם חשוב. מדי שנה, בשלהי הקיץ, נערכת הילולה גדולה לזכרו.

רבי משה הותיר אחריו עשרה ילדים. שניים מהם הפכו לרבנים. הצעיר והמפורסם יותר, רבי חיים פינטו, הנשוי לנכדתו של הבאבא סאלי, התמנה עוד בשנות ה-70 לרבה של קרית מלאכי. ב-2011 הוא מונה לתפקיד הרב הספרדי של אשדוד. בנו, הרב יאשיהו פינטו, מוכר בשנים האחרונות כמנהיג רוחני סוחף, שפוליטיקאים ואנשי עסקים נוהרים לחצרו. עם זאת, בין רבי דוד לרבי חיים אין קשר. איש איש וממלכתו.

רבי דוד חנניה היה תלמיד ישיבה כשאביו עלה לארץ. על אף שהתגורר כמה שנים בישראל, הוא מעולם לא הפך לאזרח ישראלי. לאחר מות אביו, הוא החל לנדוד בין קהילות יהודיות בעולם, מלווה באילן המשפחתי הרם, ונחשב למי ששם בעבודתו הרבנית דגש על מוסר, מיסטיקה ואגדות. בשנות ה-90, הוא רכש חלקת קרקע גדולה סמוך לבית הקברות שבו קבור אביו וביקש להקים בה קהילה. רשם העמותות דיווח, שלמעשה ביקש בכך להקים לעצמו עסק. בשימועים שנערכו להם, טענו בעמותות כי כל מטרתם צדקה וסיוע לנזקקים. בתחילה, הקים את חברת "באר משה בע"מ", שהצטרפה אליה העמותה "אורות חיים ומשה". באמריקה הוא הקים את "חברת פינטו" - עמותה למטרות דת. לאחר מכן נוסד "הקדש פחד דוד". בשנות ה-2000 הוא צירף אליהן גם את עמותת "פניני דוד". מי שמנהל בפועל את רשת ההתאגדויות ומשמש דירקטור בכל אחת מהן הוא אלי פינטו, אחיו הצעיר של הרב, העובד בעיריית אשדוד.


כדי לגייס כספים, נוהג הרב פינטו לקבץ מדי פעם עשירים ומקורבים למסעות בין קברי צדיקים בעולם. כך, למשל, בכל חודש אלול, הוא טס למרוקו לקבר סבו, רבי חיים פינטו. אנשים שחזרו מהמסעות מספרים על אווירה מיסטית, ועל כך שרבי דוד מרבה לדבר בזכותו של כל צדיק וצדיק בשושלת המשפחתית. באווירה כזו קל לפתוח את הכיס. מדי חצי שנה, מוציאים המוסדות חוברות בעברית, באנגלית ובצרפתית, המסכמות את פעילותו - כולן פולחן אישיות של רבי דוד. בגיליון פסח האחרון יש 50 תמונות של הרב: בקברי צדיקים, יושב, מרצה, מלמד, מרביץ תורה, מכין מצות לפסח ועוד כמה קברי צדיקים.

8 מיליון ש' מדירות לנזקקים

שרשרת ההתארגנויות של רבי דוד לא נעלמה מעיני רשם העמותות. ב-2009 נפתחה חקירה שלו בעניין, בבקשה לבחון את כל הקשרים בין רשת העמותות, ההקדשים והחברות שפתח פינטו באשדוד. מממצאי הדו"ח, המתפרסמים כאן לראשונה, עולה תמונה בעייתית, המלמדת על נתיב כספים מחו"ל, אל העמותות "בהנהגתו הרוחנית" של הרב, ומשם לחברה שבבעלותו.

המוקד המרכזי של הפעילות פעל באמצעות חברת "באר משה". החברה נוסדה ב-1992. המנהל הראשון שלה היה דוד מורגנשטרן, שהואשם עם יעקב רבינוביץ בזיוף בפרשה שבה המדינה נעקצה ב-20 מיליון דולר, לאחר שכביכול נמכרו לה אדמות של הפטריארכיה היוונית בירושלים. מורגנשטרן הורשע בבית המשפט העליון, זוכה מחמת הספק מזיוף והורשע בשיבוש הליכי משפט, ונגזרה עליו חצי שנת עבודות שירות. הוא מכר לפינטו את הקרקע המדוברת באשדוד, שאותה פינטו העביר לחברה כהלוואה. מורגנשטרן החל לקדם תוכניות בנייה. בשלב הראשון הוקם פרויקט דירות, כדי לאכלס את חסידיו של פינטו. בין היתר, רכשו שם דירות אחיו ויד ימינו אלי, ועמרם כנפו, אז חסיד נלהב והיום ממלא מקום ראש עיריית אשדוד ויושב ראש ועדת התכנון ובנייה העירונית, שנעצר באחרונה בחשד ללקיחת שוחד. יש לציין כי כנפו עזב לפני כמה שנים את השכונה.


עיקר החקירה של הרשם הוא סביב "שלב ב'" בפרויקט - שורה של בתים במרכז השכונה, שהחלו להיבנות ב-2006, סמוך לבתי שלב א'. מי שרכש את הדירות הן העמותות עצמן: פניני דוד רכשה 22 דירות בעלות של 15 מיליון שקל ואורות חיים ומשה רכשה 42 דירות בעלות של 38 מיליון שקל. דו"ח הרשם מלמד, כי העסקה הזו בוצעה כך: 13 מיליון שקל הועברו במזומן מעמותת חיים ומשה. החלק השני של העסקה מומן באופן סיבובי. כאשר הוקמה החברה, פינטו נתן לה הלוואה של 25 מיליון שקל לרכישת הקרקע. ב-2009, העביר פינטו את הזכויות על החזר ההלוואה לעמותת אורות חיים ומשה. העמותה רכשה אתן את הדירות, ששועבדו עם הערת אזהרה על שמו של פינטו - בתנאי שיושכרו לנזקקים. משמעות השעבוד היא שאם העמותה תתפרק או תפסיק להשכיר אותן לנזקקים מכל סיבה, היא תצטרך להחזיר לרב פינטו 25 מיליון שקל, או שפינטו יהפוך לבעלים האישי של 28 דירות באשדוד, בשווי של עשרות מיליוני שקלים.

את רכישת הדירות נימקו העמותות בכך שביקשו להשכיר אותן לנזקקים במחיר נמוך, ומדמי השכירות לשלם מלגות כולל לאברכיה. אחת הדירות הושכרה לבנו של יושב ראש העמותה. כך או כך, הבנייה לנזקקים הניבה רווח משמעותי לבאר משה: הדו"ח הכספי של העמותה מלמד, שרק ב-2009, הרוויחה החברה שמונה מיליון שקלים וחצי לפני מס.

חקירת רשם העמותות גילתה ממצאים מעניינים על נתיב הכסף לקניית הדירות. הכסף מחו"ל הוזרם בשלושה צירים: הראשון, מ"חברת פינטו" - עמותה למטרות דת שהתאגדה בארצות הברית ונמצאת בשליטת בראון גולדברג מניו יורק. חברת פינטו, העבירה מיליוני שקלים לטובת העמותה; הציר השני, גולדברג עצמו, העביר גם תרומות בסך מיליוני שקלים, הרשומות על שמו, בנפרד; הציר השלישי הוא באמצעות הלוואה שהעניק הרב פינטו לעמותה, בסך ארבעה מיליון שקלים וחצי. מהעמותה הכספים המשיכו הלאה, לחברת "באר משה". כך יצא, למשל, שכסף שהלווה הרב פינטו לעמותה הועבר לחברה בבעלותו, ונרשם שם כרווח נקי. החקירה של רשם העמותות העלתה כי אין התאמה בין התיאור של פעילות העמותה כפי שהיא עצמה דיווחה, לדו"חות הכספיים ולפעילותה הלכה למעשה. בנוסף, דווח כי קיים חשש שהעמותה משמשת צינור לפעילויות אחרות.

עוד נמצא בדו"ח כי חברת פינטו מעבירה כספים "לגופים קשורים" ו"עולה חשש של חלוקת רווחים לחברי העמותה, בעלי תפקידים ובעלי עניין בדרך של קניית שירותים ותשלומים אחרים. עולה חשש של ניהול עסק במסווה של עמותה וחלוקת רווחים לחברי העמותה בעלי תפקידים ובעלי עניין בדרך של קניית שירותים". העמותה טענה בתגובה כי הכספים עוברים לעמותות אחרות שעוזרות לנזקקים.

בעקבות החקירה, הפסיקו העמותות להעביר את הכספים הלאה לחברת באר משה. לאחר דין ודברים עם הרשם, שכלל שימוע מפורט, ולאחר העסקה שבה שועבדו הדירות לפינטו, הועברו כל מניות החברה לבעלות משותפת של העמותות. בנובמבר האחרון, כתבו ברשם העמותות כי המשך הבחינה מעלה כי שלטונות מס הכנסה צריכים לבחון אם ההתנהלות "היא פעילות עסקית" או "פעילות ללא מטרת רווח".

33,425 דולר במחלקת עסקים
חקירת הרשם העלתה עוד שורה של העברות כספים בין העמותות לבין עצמן ובין הרב פינטו לבין העמותות. אחת מהן היתה הלוואה שהעניק הרב לעמותת אורות חיים ומשה ב-2007, בסך 4.4 מיליון שקלים. לא ברור מאיפה לרב, המוצג כאיש מרביץ תורה לחסידיו מבלי לבקש תמורה, סכום עתק כזה שיכול היה לתת כהלוואה. לרשם העמותות הסבירה העמותה, שהיא נקלעה לקשיים תזרימיים, ולכן נזקקה להלוואה. כעבור שנה, מחל פינטו על ההלוואה. ממצאי הרשם מחזקים את התמיהה, כיצד יכול היה לוותר על סכום אגדי שכזה, שיוצא מכיסו הפרטי.

שלא כמו בהלוואה לעמותת אורות חיים ומשה, עם עמותת פניני דוד היה הרב קשוח. שם, חקירת הרשם העלתה כי בשלהי 2006, העבירה עמותת פניני דוד 492 אלף שקל לדוד פינטו, "כהחזר הלוואה". לעמותה היה הסבר מעניין להעברה: הוצאות נסיעה למטרות איסוף תרומות למען העמותה, שפינטו שילם מכיסו ב-2005 ונרשמו כהלוואה. ב-2006, כשרווח לעמותה (לאחר הזרמת כספים גדולה מחו"ל) הוחזר הכסף. המסמכים שהועברו לרשם העמותות נותנים הצצה מעניינת לתעשיית הטיסות של פינטו. למעשה, העמותה בישראל שילמה על הוצאות גיוס הכספים של "חברת פינטו" מארצות הברית

עיון במסמכי הטיסות מעלה תהייה, אם הם לא נרשמו באופן רטרואקטיבי כדי לחפות על כך שפינטו ומקורביו כיסו את הוצאות טיסותיו בעולם באמצעות העמותה. למשל, בספטמבר 2005 השיג פינטו תרומה לחברת פינטו בארצות הברית, בסך 99,994 דולר. הכסף נרשם כ"תרומה מספר 2". לשם כך, טס לפאריס בפברואר יהודה אדר, חבר ועד בעמותה, במחיר של 1,715 דולר. במאי 2005 טס הרב פינטו לפאריס-ניו יורק-פאריס- ישראל, בעלות של 7,938 דולר. כעבור כמה ימים, הוא טס מתל אביב לפאריס-ברזיל- פאריס-תל אביב, בעלות של 5,773 דולר. ביוני טס מפאריס-קראקס-קוסטה ריקה- מקסיקו-פאריס, בעלות של 7,688 דולר. לטיסה זו נוסף מלווה, ויליאם מרציאנו, שטס עם הרב במחלקת עסקים בעלות נוספת של 7,688 דולר. וזה לא הכל: כדי להשיג את תרומה מספר 2, היה צורך בטיסות נוספות. ביוני טס הרב מתל אביב לפאריס, בעלות של 2,632 דולר. סך כל הטיסות כדי להשיג את "תרומה מספר 2" עלו 33,425 דולר בטיסות מחלקת עסקים.

תרומה מעניינת אחרת נרשמה בספרים כ"תרומה מספר 25". גם היא מחברת פינטו, גם היא של באותו סכום, 99,994 דולר. פינטו, יחד עם חבר העמותה ועוזרו יהודה אדר, טס מתל אביב לניו יורק, ומשם לפאריס ולתל אביב, במחלקת עסקים. כל אחת מהטיסות עלתה 5,171 דולר. בפאריס, שהו השניים 20 יום ל"כינוס אסיפת תורמים ושיעורי תורה". גם במקרה של תרומה 25, עלות הטיסות היתה כשליש מהתרומה.

חקירת הרשם עלתה על עקבותיהן של העברות כספים נוספות מעמותות פינטו לעמותות אחרות, "ללא פרוטוקול בגין כל סיוע", כדברי הרשם. כאמור, הרב פינטו פתח בעבר הקדש בשם פחד דוד, שבו הוא מנהל חלק מפעילותו. ההקדש העביר לעמותת פניני דוד תרומה של 315 אלף שקל ב-2006. העמותה, בתמורה, החזירה לו תמיכה של 490 אלף שקל. הרשם לא מצא הסבר לחילופי הכספים. בנוסף, ב-2007 הועברו מפניני דוד 3.1 מיליון שקלים לשורת עמותות נוספות. בין היתר, מיליון וחצי שקלים לעמותת שלהבת מרדכי, שיושב ראשה, מסעוד רביבו, היה גם עובד של פניני דוד. חישובי הרשם העלו כי רק 20% מהכספים שעברו לפניני דוד אכן שימשו אותה לפעילותה בעזרה לנזקקים ובמלגות לאברכים.

אחיו של הרב פינטו: הכל מאושר, שקוף ומבוקר

אלי פינטו, אחיו של הרב דוד פינטו, מסר בתגובה בשם כל העמותות ובשם אחיו: "פעילות העמותות ענפה ומגוונת ודורשת משאבים רבים. כספי העמותה משמשים לקידום מטרותיה שבעיקרן הקמה וניהול מוסדות תורה בארץ ובחו"ל ומתן סיוע לנזקקים. המימון העיקרי של העמותות מקורו בתרומות המגויסות מפילנתרופים ומגופים שונים בארץ ובחו"ל. כמו כן, לעתים הן מסתייעות בכספים הניתנים להן בהלוואה עד קבלת תרומות. בשנת 2007, העמיד הרב דוד פינטו הלוואה בסך 4.4 מיליון שקלים לעמותת אורות חיים ומשה. בשנת 2008 נקלעה העמותה למצוקת תזרימים, ובמסגרת תוכנית ההבראה קיבלה העמותה את הסכמתו של כבוד הרב למחילת החוב האמור. ראוי לציין, כי תוכנית ההבראה קיבלה את אישורו של רשם העמותות".

אלי פינטו מוסיף: "כידוע, על פי דין, נכסי עמותה שייכים אך ורק לעמותה ואינם שייכים לחברי העמותה. העמותות מבוקרות ומפוקחות על ידי רשם העמותות ומלוות על ידי אנשי מקצוע. אין ולא יכול להיות כל מניע להתחמק מתשלום מסים או להסתיר את היקף הנכסים כאשר הכל שקוף ומבוקר. העמותות פעולות במסגרת מטרות שאושרו על ידי רשם העמותות ועיקרן להגדיל את התורה, להאדירה ולתת סיוע לנזקקים. עמותת אורות חיים קיבלה את אישור הרשם וכן שלטונות המס להשכרה של דירות למשפחות של נזקקים, על פי קריטריונים מוגדרים ודמי שכירות מופחתים. עמותת תלמודי התורה וגמילות החסדים של הרב דוד חנניה פינטו שליט"א הנן מופת לניקיון כפיים ולמינהל תקין".

לדברי פינטו, "עמותות התורה והחסד של הרב דוד חנניה פינטו שליט"א הינן משב רוח מרענן. מוסדות הרב שליט"א והעומד בראשן עסוקים יומם וליל ברצינות תהומית בחיזוק היהדות בקהילות ברחבי העולם ובישראל ובפעולות צדקה וחסד בהיקף נרחב ביותר. המוסדות מנוהלים באופן המעורר התפעלות - משכורות צנועות ביותר למנהלי העמותה, הרב שליט"א עצמו לא מושך כל משכורת ולא נהנה מן העמותות בכל דרך. אדרבא, למדנו כי הרב שליט"א בעצמו הנו אחד התורמים לעמותות בהיקפים משמעותיים מאוד".

מרשם העמותות נמסר: "בעקבות ביקורת עומק שגרתית שנערכה מטעם רשם העמותות בעמותת פניני דוד, הוגש לחטיבת ניהול תקין ברשם העמותות דו"ח ביקורת רואה חשבון שכלל ממצאים חמורים לכאורה. לאור ממצאים אלה הוצא מכתב התראה לעמותה, שלפיה עליה להגיב לממצאים בהסברים מגובים במסמכים. בחודשים שלאחר קבלת דו"ח הבדיקה נדרשה העמותה להמציא הסברים, תצהירים ומסמכים שונים להוכחת טענותיה כי לא נפל פגם בהתנהלותה ובהמשך נערך לה שימוע במשרדי הרשם. לאחריו נדרשה העמותה להוסיף ולהעביר השלמות לצורך הוכחת תיקון ליקויים שנמצאו בהתנהלותה".

לגבי עמותת "אורות חיים ומשה" הוסיף הרשם: "ביקורת העומק נסתיימה בינואר 2012 והעמותה נדרשה לתקן מספר ליקויים שנמצאו בהתנהלותה. במסגרת בירור ממצאי הדו"ח בעמותת פניני דוד, הוגשו לחטיבת ניהול תקין מסמכים רבים, שלא היה בהם כדי להצדיק העברה לגורמי אכיפה במישור הפלילי. עם זאת, דו"ח הבדיקה האחרונה הועבר לרשויות המס לטיפולם. במסגרת הנוהל הקיים ברשם העמותות, לפיו מקיים הרשם מעקב אחר עמותות שבהן התגלו ליקויים משמעותיים באמצעות בדיקת עומק נוספת, צפויה להיערך ב-2012 בעמותת פניני דוד בדיקה חוזרת, אשר תכלול גם את בדיקת התנהלותה בהווה לצד קשריה עם אורות חיים משה ועמותות נוספות. נבקש לציין כי ככל שיש מידע נוסף בעניין עמותות אלה, או אחרות, נבקש להעבירו לידי רשם העמותות לשם בחינתו

No comments:

Post a Comment