Search This Blog

Sunday, September 18, 2011

הבעלים של "קיקה" הסתבך: חייב מיליונים לרב מבני-ברק


בעליה של הרשת הסתבך עם חלפן כספים בני ברקי, אשר תבע אותו בהוצאה לפועל. כבר חודשיים תלויים נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ, עיקולים והליכים נוספים. מסתבר שמאחורי החיוכים והבזקי הצלמים, סולומון בטיטו, שהתעשר מעסקי נדל"ן במזרח אירופה, הסתיר את הסתבכותו הכספית עם הרב והחלפן

רק לפני כשבועיים הופנו אורות הזרקורים, אל הפתיחה החגיגית של הרשת הבינלאומית "קיקה" בישראל, עם דיווחים מפורטים על גזירת הסרט וקביעת המזוזה בחנות הענקית בנתניה. אם אז העיבו על הבשורה הדיווחים על ההתנפלות ההמונית על שערי החנות ביומה הראשון, היום הם בטלים בשישים מול התסבוכת הכלכלית של בעליה של החנות, סולומון בטיטו.

על פי תחקיר כלכליסט, תחת הכותרת "הרב, החלפן, הצ'ק והיזם של קיקה", עולה כי בעליה של הרשת הסתבך עם חלפן כספים בני ברקי, אשר תבע אותו בהוצאה לפועל, ובשל כך, כבר חודשיים תלויים נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ, עיקולים והליכים נוספים.

מסתבר שמאחורי החיוכים והבזקי הצלמים, סולומון בטיטו, שהתעשר מעסקי נדל"ן במזרח אירופה, הסתיר את הסתבכותו הכספית עם הרב והחלפן מבני ברק, אליהם הגיע באמצעות חרדי אחר מהעיר, שהיה שותפו מראשית מיזם קיקה ב־2008, יהודה פורת. פורת, שהקים בעבר את רשת שפע שוק, השתלט יחד עם בטיטו, על השלד הבורסאי גלובליקום במטרה להפוך אותה לקיקה ישראל ולגייס כספים מהציבור באמצעות הבורסה.

לטענת הרב בן ה-70, הוא הלווה לבטיטו כספים כדי לממן את מיזם קיקה. מקורבים לרב, שהינו נצר למשפחת רבנים מוכרת בקהילה הליטאית בבני ברק, טוענים כי בטיטו חייב לרב יותר מ־11 מיליון שקל ומתחמק כבר שנתיים מלהחזירם. לדבריהם, הפנייה להוצאה לפועל נעשתה לאחר שבחודש מאי בטיטו נתן לרב צ'ק על סך 1.2 מיליון שקל, וזמן קצר אחר כך ביטל אותו, כאשר הצ'ק כבר הועבר לידי חלפן בשוק האפור.

"פורת ובטיטו שכנעו את הרב לתת להם כסף, והם מצדם נתנו הבטחות לרווחים", מספר מקורב לרב, "בטיטו כל הזמן אמר שקיקה עוד רגע תקום ושזאת תהיה הצלחה גדולה. אחרי שהכסף לא הוחזר הוא התחיל לספר לנו סיפורים על פרויקט בנייה בבית שמש, שיניב רווחים ושממנו תוחזר ההשקעה. אבל למעשה ההתנהלות שלו היתה של התחמקות ודחיית הקץ".

מקורבי הרב מצטטים שיחות עם בטיטו, בימים שלפני הפתיחה הנוצצת, בהן אמר: "הגעתי למצב שבחיים לא הייתי רוצה, קיקה על כרעי תרנגולת. אם אני לא משיג היום 9 מיליון אני בבעיה, יש לי לחצים מאלף ואחד מקומות, איבדתי את הבית שלי. והגעתי למצב הזה בגלל קיקה, היא מקוללת. אני את קיקה לא רוצה, היא לא מעניינת אותי, לא רוצה להיות קשור אליה, לא בעל ולא בעלים, היא פשוט קללה בשבילי. אבל עכשיו הגיעה שעת האמת, ולכן אמרתי, אני אדבר עם הרב כדי שלכולם יהיה טוב ושיהיה לי את הכוח להמשיך להילחם ולסדר את הדברים". אנשי הרב אומרים כי אינם בוטחים עוד בסולומון בטיטו, ומתכוונים לנהל את הסכסוך איתו רק בבית המשפט

"איבדתי הכל"

ב"מוסף כלכליסט" מציינים, כי הוצג בפניהם מסמך מחודש מרץ 2009, עליו מאשרים בחתימתם בטיטו ופורת, כי הם "חייבים לכבוד הרב 3.275 מיליון דולר". מועדי תשלומי פריעת החוב, שנרשמו ליד היו אמורים להסתיים עד יולי 2010. באפריל 2010, לאחר שהחוב לא נפרע, שבו וחתמו השניים על מסמך לפיו הם "מאשרים כי אנו חייבים לכבוד הרב אישית 3.371 מיליון דולר כולל ריביות על מנת לפרוע עד לתאריך 1.7.2010. כל נכסינו ערבים לחוב זה".

במכתב צויין כי ישולם בונוס מיוחד בע"ה, על בסיס התוצאות בסך 250 אלף דולר. בנוסף לחתימתם של בטיטו ופורת, על שני המסמכים מתנוססת גם חתימת עורך הדין של בטיטו.

הרב ניסה בדרכים שונות לגבות את התשלום, גם באמצעות פניה לחברת "אשטרום" שבנתה את המבנה המפואר של קיקה, ואף שותפה בחברה, אך הדבר לא עלה בידו. לדברי מקורביו, בטיטו ביקש להסיר את התביעה ואמר "אני איבדתי הכל, אני לא מפחד מאף אחד, כל החצי שנה האחרונה הזאת נפגעתי קשות. למי זה טוב? טלפונים? עיתונים? צו עיכוב יציאה מהארץ? המזל של כולם שלא הייתי צריך לנסוע לחו"ל. זה כבר לא משחק ילדים, זה בנקים נעצרים, זה הכל הולך ומתרסק. אני לא רוצה מלחמה כי במלחמה כולם נפגעים. אני לא שקרן ולא רמאי".

על פי גרסתו של בטיטו: הוא מכיר בסכסוך, אך לדבריו אין לסכסוך, או לרב מבני ברק, כל קשר לקיקה. ושרבוב שמה של הרשת החדשה נעשית כדי להפעיל לחץ על בטיטו ולקבל ממנו כספים.

בתצהיר שהגיש השבוע טען בטיטו, כי הרב עצמו הוא שביקש להשתלב בעסקיו, וכספיו שימשו להשקעה בפרויקט נדל"ן שלא התרומם, בין היתר, לפי בטיטו, באשמתו של הרב הבני־ברקי שלא ביצע פעולות שונות ובגינן העסק כשל. בנוסף, לטענתו, הרב חייב לו ולפורת כספים שמתקזזים עם חובו אליו.

לדבריו, הרב העביר לידיו ארבעה צ'קים בסכום של 2.5 מיליון שקל כל אחד, על מנת להעבירם אל מוכרי הקרקעות בעסקת בית שמש. לטענתו "הרב התחייב בפניי כי היה ועסקת בית שמש לא תצא לפועל ישמשו ארבעת הצ'קים הנ"ל כפיצוי עבורי בגין נזקים על אי־קיום התחייבויותיו". הוא מספר כי לא הפקיד את הצ'קים הללו עד היום, וכי הסכים להחזירם לרב תמורת פיצוי בגובה ערכם, 10 מיליון שקל, ובמידה והרב "יארגן קבוצת רוכשים וכסף זמין לעסקה או עסקאות נדל"ן חדשות".

בתצהיר אומר בטיטו כי הצ'ט המבוטל, היה אמור להיות רק להצגה בפני משקיעים, כדי לסייע לרב לגייס את 10 מיליון השקלים שהבטיח. "הצ'ק לא נועד מעולם לפירעון", הוא כותב ומתאר כיצד הרב מבני ברק התחנן בפניו שיסיר את הגבלות ה"למוטב בלבד" ששם על הצ'ק.

לדבריו, כאשר קיבל התראה מסניף הבנק שלו על כך שהצ'ק שנתן לרב הגיע, בניגוד לסיכום בינו לבין הרב, לדוכן החלפת כספים מוכר בבני ברק, ביטל את הצ'ק מכיוון ש"אדם שעומד בראש רשת ריהוט מכובדת לא יכול להרשות לעצמו להיות קשור לשוק אפור". החלפן הוא זה שפנה להוצאה לפועל כדי לגבות את הצ'ק שנמסר לו על ידי הרב.

התגובות: מחלוקת עסקית

על השיחה שבה כינה את קיקה "קללה. לא מעניינת אותי. לא רוצה להיות קשור אליה" הוא אומר, כי זו היתה טקטיקה בכדי לעכב את הרב ואנשיו ולמנוע מהם מלפעול נגדו בימים לפני פתיחת הרשת.

כעת מרכז בטיטו את כוחותיו כדי להלחם במערכה שנפתחה נגדו, "אותי לא יסחטו", אמר השבוע בשיחות סגורות. בתחילת השבוע הגיש בטיטו להוצאה לפועל "התנגדות לביצוע שטר", טענה משפטית מנומקת לכך שאינו חייב כספים לרב ולחלפן והתיק הועבר לבית משפט השלום בתל אביב. בנוסף הוא מאיים להגיש תביעה כלפי מי שמנסה לפגוע בו.

בתגובה רשמית נמסר מטעמם של סלומון בטיטו ויהודה פורת: "מדובר במחלוקת עסקית על רקע השקעה פרטית בתחום הנדל"ן. למען הסר ספק המחלוקת אינה קשורה לקיקה ישראל בע"מ במישרין או בעקיפין, לא הגיעה לדין תורה או לבית המשפט, ואם ייעשה כן יוכח כי אין לנו כל חוב. הצ'ק הפרטי והמוגבל הגיע לצד שלישי שלא כדין ולכן בוטל, והצד השלישי פתח בהליך משפטי בחוסר תום לב. המחלוקת הועברה לטיפול משפטי".

"הדברים שנאמרו בשיחה ביני לבין הרב הם חלק מטקטיקה עסקית לגיטימית במהלך תקין של עסקים", מוסיף בטיטו בתגובה אישית. "אני מצר על כך שהדברים הוצאו החוצה על ידי הצד השני ואף הוצאו מהקשרם".

ועתה מופנים אורות הזרקורים לבית המשפט שיכריע בסכסוך שהולך ומסתבך עם גרסאות סותרות של הצדדים, ומעלה תהיות על אופי ההתנהלות העסקית של המעורבים.

No comments:

Post a Comment