Search This Blog

Friday, May 26, 2017

השר אריה דרעי ורעייתו יפה צפויים להיחקר על נכסי הנדל"ן שברשותם

שורה של אילי הון ישראלים, בכירים במשק ובבנקים, תרמו בשנים האחרונות מיליוני שקלים לעמותת החינוך החרדי "מפעלות שמחה", שמנהלת רעייתו של שר הפנים ומנהיג ש"ס יפה דרעי. מנכ"לית העמותה היא בתם של בני הזוג דרעי, שיפי סננס, ומועסקות בה אחיותיה, שמחה אביטן ודסי אילוז. 

בתוך כך, בימים הקרובים צפויים השר ורעייתו להיחקר במשטרה. דרעי יתבקש, בין השאר, להתייחס לדרך המימון של נדל"ן שרכש בשנים האחרונות, כולל ביתו ביישוב ספסופה. במארס אשתקד החליט היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לפתוח בחקירה נגד דרעי בחשד לעבירות שחיתות בתום בדיקה שנמשכה חודשים והחלה עוד בתקופת כהונתו של היועץ הקודם, יהודה וינשטיין. כחלק מהחקירה בוצע לפני כמה חודשים חיקור דין בגרמניה. 

עמותת מפעלות שמחה נחשבת מפעל חייה של יפה דרעי. היא מפעילה בית ספר תיכון ופנימייה לבנות עם שיעורי מוזיקה והנדסת תוכנה, וגם סמינר למורות וגננות ופנימייה לבנות. העמותה נוסדה ב–1997, ומאז גדל בהתמדה נפח הפעילות המדווח שלה, כמו גם התקציבים שלהם היא זוכה מהמדינה — 10–15 מיליון שקלים לשנה, בעיקר ממשרד החינוך. לצד כספי הציבור, קיבלה העמותה בשנים האחרונות תרומות נדיבות מחברות גדולות ומאנשי עסקים מרכזיים, דתיים כחילונים. שר הפנים, שסיים ב–2002 לרצות שנתיים מאסר על עבירות שחיתות, סלל באותה תקופה את דרכו בחזרה לחיים הציבוריים, עד שובו לתנועת ש"ס ב–2012. 

בשנים שבהן החזיק נוחי דנקנר בקבוצת IDB היא תרמה לעמותה מאות אלפי שקלים. ב–2007 העביר התאגיד למפעלות שמחה יותר מרבע מיליוני שקלים, ב–2009 180 אלף וכך גם ב–2010. באותה שנה הוסיפה חברת הבת סלקום 30 אלף שקלים. דנקנר היה אחד מאלה שנהנו משירותיו הטובים של אריה דרעי כשיעץ לחברות, בתקופה שבין שחרורו ממאסר ועד שובו לפוליטיקה. 

קרן דלק, חברה לתועלת הציבור השייכת לחברת דלק של יצחק תשובה, העבירה בשנים האחרונות כ–200 אלף שקל לעמותה. בשבתו כשר הכלכלה סירב דרעי לחתום על סעיף 52א לחוק ההגבלים העסקיים, שנועד לעקוף את הממונה על ההגבלים בדרך לאישור מתווה הגז — אינטרס מובהק של תשובה ושותפיו בחברת נובל אנרג'י. לבסוף התפטר דרעי מהתפקיד והעביר את סמכויותיו לנתניהו. בהצבעה על המתווה בממשלה, תמך בו. 

גם הבנקים הגדולים תרמו את חלקם למפעלות שמחה: בנק הפועלים העביר בשנים האחרונות כ–450 אלף שקלים, ובנק לאומי 100 אלף. בעלת השליטה בפועלים, שרי אריסון, הוסיפה ב–2012–2013 חצי מיליון שקלים, דרך הקרן הפילנתרופית "מתן משקיעים בקהילה". 

קרן אלרוב, השייכת לאלפרד אקירוב, העבירה לעמותה בשנים 2009–2013 כמה תרומות, בסך כולל של 180 אלף שקלים. הקרן של היהלומן בני שטיינמץ ורעייתו אניאס תרמה כ–30 אלף שקלים ב–2012. איש עסקים נוסף שנמנה עם התורמים לעמותה הוא יו"ר קבוצת עופר אודי אנג'ל, שהעביר לה בשנה שעברה 100 אלף דולר. חברת תדיראן מוצרי צריכה תרמה בשנה שעברה כ–200 אלף שקלים, וחברת שניב תעשיות נייר מאופקים העבירה ב–2016 38,400 דולר. 

איש העסקים רמי אונגר תרם לעמותה 100 אלף שקלים ב–2013. שמו של אונגר, איל ספנות ורכב, נקשר בעבר בשתי פרשות שחיתות מהדהדות. באחת מהן התברר שכשר בלי תיק, קיבל נשיא המדינה לשעבר עזר ויצמן תשלום חודשי קבוע בסך אלפי שקלים מאונגר, לשעבר שותפו העסקי. "לו יש טובת הנאה ממני ולי יש טובת הנאה ממנו", תיאר ויצמן את מערכת היחסים. שנים אחר כך נחשפה הקלטה שבה נשמע ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט אומר ליד ימינו שולה זקן שאונגר הבטיח לו להעביר לה כספים: "זה הסיכום שלי אתו, שעד שאת גומרת את העונש שלך, מתי שלא יהיה, 10 אלף דולר הוא מעביר לך". אולמרט הוסיף שאונגר אינו מוכן להעביר את הכסף ישירות לחשבונה של זקן, כי "הוא לא רוצה להסתבך". אונגר טען שסירב לבקשת אולמרט לתמוך בזקן, אבל סיפר שתרם שלושה מיליוני שקלים למימון הגנתו המשפטית. 

איש העסקים דן גרטלר תרם למפעלות שמחה 300 אלף שקלים ב–2013. גרטלר נחקר בעבר בחשד שנתן שוחד לשר הביטחון, אביגדור ליברמן, והתיק נגדו נסגר. הוא עוסק בסחר במחצבים בקונגו, שם עלו טענות לחוזים מוזלים שהניבו לו קשריו בשלטון. 

עם התורמים נמנה גם ידיד ותיק של משפחת דרעי, בעל ההון האוסטרי מרטין שלאף, שהעביר לעמותה 16 אלף דולר בשנה שעברה. מקורבו של שלאף, פרופ' בולק גולדמן, תרם ב–2015 150 אלף שקלים, ובשנים אחרות סכומים דומים. שלאף לא רק תרם בעקביות למפעלות יפה דרעי, אלא גם מימן בעבור בעלה מבצע נועז שנועד להציל אותו מהרשעה בעבירות שחיתות. בין היתר מימן — לפי מידע שהגיע ל"הארץ" במאות אלפי דולרים — קניית מידע על פרשה שבה היה מעורב עד המדינה נגד דרעי, יעקב שמולביץ'. אותו מידע שימש את דרעי כשפנה לעליון בבקשה לקיים דיון נוסף בהרשעתו. עמותת ג'סלו, שבה החזיקה משפחת שלאף בשנות ה–90, תרמה כספים לכמה גופים בישראל, אבל את הסכומים הגבוהים ביותר העבירה ל"קרן להגנה משפטית", ששילמה לפרקליטיו של דרעי. אחיו של שר הפנים, שלמה, נחקר בעבר על עסקי נדל"ן בגרמניה יחד עם אחיו של מרטין, ג'יימס שלאף. 

משפחת מירילשוילי, שגם היא מקורבת לש"ס ולדרעי, העבירה לעמותה 600 אלף שקלים ב–2014 דרך קרן "מרומים" שבשליטתה ותרומה אישית של כ–180 אלף שקלים ב–2011. בני המשפחה מממנים במאות אלפי שקלים בשנה עמותה נוספת של יפה דרעי, "יהודה יעלה", לחלוקת קמחא דפסחא. מיכאל מירילשוילי ובנו יצחק מנהלים רשת ענפה של עסקי נדל"ן, אנרגיה ותקשורת, לצד פעילות פילנתרופית. ב–2001 נידון האב ל–12 שנות מאסר ברוסיה, לדבריו על לא עוול בכפו, על קשירת קשר. הוא שוחרר לאחר שריצה שמונה שנות מאסר, ומאז עורך מדי שנה "מסיבת הודיה" בהשתתפות פוליטיקאים ורבנים. השנה נכחו באירוע, לצד דרעי, גם ליברמן, השר זאב אלקין, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין והשרים לשעבר גדעון סער ואריאל אטיאס. 

משפחת וולפסון, התומכת במפעלי חינוך חרדיים, תרמה למפעלות שמחה יותר משני מיליוני שקלים, לרבות 283 אלף שקלים ב–2015 ו–595 אלף שנה לפני כן. אב המשפחה זאב וולפסון, שמת ב–2012, היה יזם נדל"ן בעל קשרים ענפים בצמרת הפוליטית, בין השאר עם דרעי ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו. שלמה רכניץ, מקורב נוסף לנתניהו, איש העסקים האמריקאי, תרם לעמותה 36 אלף דולר בשנה שעברה. 

קרן רוטשילד קיסריה, מיסודו של הברון אדמונד דה רוטשילד, העבירה למפעלות שמחה כ–50 אלף שקלים בשנים 2010–2012. קרן פילנתפרופית נוספת, קרן וואהל, תרמה כ–325 אלף שקלים ב–2011–2013. את הקרן מייצגת בישראל רעייתו של יו"ר האופוזיציה, מיכל הרצוג. 

ב–2001 נקלעה מפעלות שמחה למערבולת: המנכ"ל הציג קבלות שלדבריו הוכיחו כי כספים שקיבלה העמותה מהמדינה ומתורמים פרטיים שימשו למעשה למימון צרכיהם הפרטיים של בני משפחת דרעי — נסיעה לחו"ל, בגדים, מוצרי מזון ואף מניה בבורסה. דרעי הכחישה ומינתה לעמותה בודק מטעמה. בכל אחת מהשנים האחרונות מעניק רשם העמותות למפעלות שמחה אישור ניהול תקין, שמאפשר לה לקבל תקציבים מהמדינה. 

מטעם מפעלות שמחה נמסר בתגובה כי "שר הפנים אריה דרעי אינו מעורב כלל וכלל בפעילות העמותה, ואף לא מעודכן בה. במשך שנים נתרמו כספים לעמותה בעת שאריה דרעי היה אזרח, טרם חזרתו לחיים הפוליטיים". עוד נמסר: "יפה דרעי עבדה במשך כ–20 שנה בהתנדבות מלאה בעמותה, ואפילו הוצאות לא קיבלה. רק לפני חודשיים החלה לקבל שכר מהעמותה". המנכ"לית סננס, מסרה מפעלות שמחה, מונתה לתפקידה בהחלטת ועד העמותה. 

מקורבים למשפחה הוסיפו: "מדובר בעמותה שעוסקת בחינוך ובעזרה לתלמידות מעוטות יכולת שמגיעות מבתים קשיי יום. העמותה מאפשרת להן לרכוש השכלה והכשרה מקצועית בענפים מבוקשים, ועוסקת בטיפול פסיכולוגי ורגשי לתלמידות, תמיכה צמודה וסיוע בכל התחומים לקראת יציאתן לחיים. העמותה מטפלת גם בבני משפחות התלמידות, ומסייעת להם במימון צרכיהם לחתונותיהן. התורמים שצוינו תורמים למאות גופים, עמותות, מוסדות, אוניברסיטאות ובתי חולים בישראל. לכן, מפליא העיסוק דווקא בעמותת מפעלות שמחה. העמותה מנוהלת לפי כללי מינהל רשם העמותות, פועלת בניהול תקין וזכאית לפי חוק לגייס תרומות. בעמותה כ–250 עובדים ולפי החוק מותר להעסיק בני משפחה ב–10 אחוז מהמשרות בה. רק ארבעה מבני משפחת דרעי מועסקים בעמותה, פחות מאחוז".

No comments:

Post a Comment