Search This Blog

Monday, May 29, 2017

'כמעט שלחתי יד בנפשי'; החשד לעוקץ המיליונים - הנפגעים מדברים

"בשבועיים הראשונים אחרי שזה קרה היו פעמיים שכמעט שלחתי יד בנפשי". המשפט המפחיד הזה נאמר על ידי אחד מהנעקצים בפרשה שנחשפה ב"בחדרי חרדים" - החשד לעוקץ המיליונים של אריאל אלמלח. 

"אם הייתי הולך למשטרה ונכנס לעומק הפרשה הזו - עם חקירות, עורכי דין וכו' - הייתי מאבד את אשתי ואת הילדים" הוא מוסיף. 

לאחר שחשפנו ב"בחדרי חרדים" את פרטי הפרשה ואת הפגיעה הכלכלית בנעקצים, החלטנו להאיר זווית נוספת בפרשה, כזו שעליה בדרך כלל לא מדברים - הפגיעה הנפשית של קרבנות הפרשה. מדובר בפגיעה אנושה שאינה פחותה, ואף עולה במקרים רבים, על הפגיעה הכלכלית.

כזכור, "בחדרי חרדים" חשף את הפרשה החמורה, בה על פי החשד, עקץ אריאל אלמלח עשרות בני אדם, בהם גם קרובי משפחתו, בסכום מצטבר המגיע למיליוני שקלים. לאחר החשיפה הגיעו עדויות רבות נוספות למערכת על עקיצות נוספות לכאורה. 

במהלך הפגישות שערכנו בחודשים של הכנת התחקיר, נפגשנו עם הנעקצים וראינו לנגד עינינו את הפגיעה הנפשית הקשה שנצרבה לעד באנשים ששמו את מבטחם באדם קרוב שהצליח לרסק אותם כלכלית ונפשית. ראינו את אחד הנעקצים לאחר שהפך לחצי בן אדם - פיזית. מתברר כי לאחר שנעקץ הוא הפך לשבר כלי, נכנס ויצא מניתוחים וכמעט שלא שרד. הפגיעה הייתה כל כך קשה ועמוקה עד שהוא סירב להיכנס מחדש לפרטי הפרשה. 

"במשך תקופה ארוכה לא סיפרנו לילדים שלנו על מה שקרה, על כך שנפלנו במאות אלפי שקלים. התביישנו", מספרת רעייתו. "אבל כשהילדים ראו שאבא שלהם הפך לשבר כלי, חצי בן אדם, נהיה חולה פיזית וירד ממשקלו, הם הבינו שמשהו אינו כשורה. הם דרשו להבין מה קרה. לא הייתה לנו ברירה ורק אז סיפרנו להם על מה שאריאל עשה לנו". 

"בעלי לקח את זה בצורה קשה מאוד. הוא קיבל שבץ, נכנס כבר לשני ניתוחים מאז, ובאופן כללי הוא לא מעוניין לדבר על מה שקרה. הוא כבר התייאש" היא מספרת. 

בחזרה לנעקץ עמו פתחנו. מדובר באדם חרדי ירא שמיים בעל משפחה מרובת ילדים. לשמוע ממנו את המשפט המצמרר הזה היה רגע מאוד לא פשוט במהלך הכנת התחקיר. רק אז הבנו את עומק הפגיעה שחוו הנעקצים. צריך לזכור, אלמלח, על פי החשד, עקץ את האנשים הקרובים לו ביותר - בני משפחה, חברים קרובים ואנשים נוספים מהסביבה הקרובה אליו ביותר. בשל כך, מדובר בפגיעה העמוקה והקשה ביותר. 

"זה שאני עומד כרגע מולך ומדבר איתך זה בכלל לא מובן מאליו. היו רגעים שהייתי בטוח שאני לא אצא מזה" הוא אומר. "אם הייתי רואה את אריאל עובר ברחוב הייתי מקבל סחרחורת ובחילה. בכל פעם ששמו הוזכר בסביבה שלי נכנסתי ללחץ. אבל בחסדי שמיים, מאז הצלחתי לעמוד מחדש על הרגליים. החיים שלי ניצלו בנס". בשיחה עם בנו אנחנו מבינים שהמצב בבית בחודשים שלאחר העוקץ היה קשה מנשוא. "אבא הסתגר בתוך עצמו, לא היה מוכן לשמוע מילה על הנושא. אסור היה להזכיר בבית את שמו של אלמלח". 

נעקץ נוסף עמו שוחחנו מספר על החודשים הקשים שעבר. "אחרי שזה קרה התחלתי ללכת לפסיכולוגים, פסיכיאטרים, לקחתי כדורים, לא הייתי יכול לישון בלילה" הוא אומר. "רק בזמן האחרון אני מתחיל לצאת מזה". 

הלחץ הנפשי עמו מתמודדים הנעקצים, בעקבות הפגיעה הקשה באמון מצד אדם קרוב מאוד, מגיע במקביל ללחצים אדירים שמופעלים עליהם על ידי הבנקים, הנושים, דרישות תשלום ועוד, זאת מטבע הדברים על רקע הנפילה הכלכלית בסיפור. לכן, הלחץ הנפשי במקרים כגון אלו הוא לא אנושי. 

"אריאל כמעט גרם למוות של מספר נעקצים בפרשה" אומר לנו אחד הנעקצים המרכזיים, שמכיר מקרוב נעקצים רבים אחרים. "הוא הצליח לגרום לגירושין של זוג שנעקץ, כמעט הרג אותי, כמעט הרג נעקץ אחר וגרם לייסורים קשים לשאר הנעקצים. לא על הכל אנחנו יודעים. אנשים מתביישים לדבר, שומרים על חזות חזקה - בעיקר בשביל לשמור את הראש מעל המים ולהצליח להמשיך ולשמור על הילדים והמשפחה". 

"אני מרגישה חנוקה כאילו הכל סוגר עליי", מספרת נעקצת נוספת. "אין לי חיים מאז שקרה מה שקרה. אריאל הכניס אותי לתסבוכת כלכלית מטורפת. בהוצאה לפועל רודפים אחריי ואני לא מצליחה לעמוד בקצב. הוא הרס לי את החיים, החריב אותם". 

כזכור, הפרשה התפוצצה בקול רעש גדול עם מעצרו של אלמלח בחשד לקבלת דבר במרמה, עבירות על פקודת מס הכנסה ומשיכת צ'ק ללא כיסוי, על כך דווח לראשונה ב"בחדרי חרדים". אלמלח היה עצור במשך 11 ימים ולאחר מכן שוחרר למעצר בית בתנאים מגבילים. בימים אלו ממשיכים במשטרה לחקור את הפרשה, אך נראה שהחקירה לא מתקדמת בצעדים גדולים. 

חשוב לציין כי מדובר גם בטרגדיה משפחתית לא פשוטה. אלמלח, כך על פי עדויות של קרובי משפחתו מהמעגל הקרוב ביותר, עקץ לכאורה גם את הקרובים אליו ביותר: רעייתו, הוריו וקרובי משפחה נוספים, בסכומים משמעותיים המתקרבים בסך הכל לקרוב למיליון שקל. 

לדברי בני המשפחה עמם שוחחנו, הוריו ובני משפחתו ניסו במשך השנים לסייע לו, אך פעם אחר פעם הוא סיפק רק אכזבה. "הוא צריך לשבת בכלא כמה שיותר זמן. זו הדרך היחידה שהוא לא יעקוץ עוד אנשים" אמר לנו אחד מקרובי המשפחה, "אבל צריך להבין שיחד עם זאת, אבא ואמא שלו, כמו גם שאר בני המשפחה, מרחמים עליו, למרות שגם אותם הוא עקץ. בסופו של דבר הוא בשר מבשרם. המשפחה הרוסה ממה שקרה איתו. המצב מאוד לא פשוט". 

אם בקרב בני המשפחה מדברים על ישיבה ארוכה מאחורי סורג ובריח כפתרון למסע העקיצות לכאורה, חלק מהנעקצים הציגו אמירות חריפות הרבה יותר בקשר לפתרון היחיד לדעתם בנוגע לאלמלח. לדברי אחד הנעקצים: "איך שאני רואה את זה - בעוד 10 שנים אלמלח יהיה במקום אחר בארץ, ממשיך לעקוץ אנשים תמימים. אין פתרון אחר לאיש הזה חוץ מלהמתין ל'מאה ועשרים' שלו". 

תגובת אלמלח לא התקבלה עד פרסום הכתבה.

No comments:

Post a Comment