Search This Blog

Saturday, April 22, 2017

עדויות חדשות בפרשת הטרדות הפלס: "איימו על אמא שלי ועל הילדים"

"הם התקשרו אליי כשסבתא שלי נפטרה. אמרתי להם תפסיקו, אני בהלוויה. הם לא מפסיקים. הם התקשרו לאמא שלי, בת 70, ב-5:30 לפנות בוקר. זאת הגזמה פראית. אין להם מעצור", העיד מנהל השיווק לשעבר של טרה, יניב פיינשניידר, בבית המשפט השלום בתל אביב במסגרת "פרשת עיתון הפלס". "זה גיהינום מטורף. אני מבין שהאנשים האלה מאמינים בצדקתם, אבל הם הגזימו ועברו את הגבול. כל עוד איימו עליי בטלפון והתקשרו והטרידו זה היה מוגזם אבל יכולתי לסבול את זה, אבל כשמגיעים להורים שלי ומאיימים על אמא שלי ועל הילדים שלי זה כבר בלתי נסבל". 

המנולוג של פיינשניידר, שנחשף ב'כאן' לראשונה, מגולל את מסע ההטרדות הקשה שעבר רק משום שהחברה שבה עבד לא פרסמה בעיתון החרדי "הפלס".

ביום שלישי השבוע החל גל המעצרים השני בפרשת ההטרדות, כשהמשטרה עצרה 28 חשודים. על פי החשד, בכירים בעיתון, בהם מנכ"ל העיתון שמוליק אלישיב והעורך הראשי נתי גרוסמן, סחטו בכירים בחברות גדולות במשק בניסיון לשדל אותם לפרסם בעיתון. 

לפני שנתיים נעצרו 22 חשודים בפרשה והוגשו כתבי אישום כנגד 17 מהם. העדויות שמתפרסמות כאן לראשונה נשמעו בחודשים האחרונים במשפטים המתנהלים כנגד נאשמים אלה. 

"אני אדם דתי ויש אדם שקבוע היה מתקשר אליי תוך כדי התפילה בעשרים לשבע בבוקר", העיד בן ציון פדר, מנהל השיווק של מחלבות טרה. "זה טלפונים לאורך כל היום עד שעות הלילה המאוחרות שכוללות גם סמסים כמו 'תלך לגיהינום' ו'יש דין ויש דיין'. זה לא רק אליי, גם הילדים שלי נפגעים. אתמול אחרי הצהריים הבת שלי בת 14 קיבלה למעלה מ-50 טלפונים מאותה קבוצה. היא רק ילדה והיא כבר יודעת להגיד להם 'תפסיקו להתקשר. אתם מטרידים אותי'. האנשים האלה שרואים שהם מתקשרים לילדה לא מפסיקים והם אומרים לה 'תגידי לאבא שלך שהוא פוגע בקדושי ישראל'. הבת שלי לומדת במוסדות חרדיים ושומעת את זה. אתם יכולים לתאר לעצמכם מה המשמעות". 

"הבת שלי בת 14 קיבלה למעלה מ-50 טלפונים מאותה קבוצה. היא רק ילדה והיא כבר יודעת להגיד להם תפסיקו להתקשר. אתם מטרידים אותי". 

עזות המצח של המטרידים כל כך גדולה שפדר קיבל שיחת הטרדה גם כשעמד על דוכן העדים בבית המשפט וסיפר על ההטרדות. פדר שם את שיחת ההטרדה על רמקול וכך יכול היה בית המשפט להתרשם ב"שידור חי" כיצד נשמעים הדברים. בפרוטוקול הדיון נכתב כי "התקשר פלוני ושאל את פדר למה הוא פוגע בו ולמה הוא לא מפרסם ב'הפלס'". 

גם יעקב ביבלה, חסיד גור ובעל עסק לספרי קודש בציבור החרדי, ספג איומים קשים כי לא פרסם את העסק שלו ב"הפלס". "במשך כמה שנים אני, משפחתי ועובדיי עוברים הטרדות קשות לאורך ימים ולילות", סיפר ביבלה. "לפעמים זה אפילו טלפונים באחת או בשתיים בלילה. אחד מהם אמר לי 'אני אשרוף לך את החנויות'. איימו גם על הילדות שלי ועל אשתי". 

מאבק בין שני עיתונים שיצא משליטה 
איך הכל התחיל? במאבק כוחות בין שני פלגים במגזר הליטאי, שהפך למאבק בין שני העיתונים החרדים "יתד נאמן" ו"הפלס". בראש הפלג הגדול, שמהווה כ-80% מהמגזר הליטאי, עומד הרב אהרון לייב שטיינמן בן ה-103 והעיתון הפופולרי "יתד נאמן". בראש הפלג השני עומד הרב שמואל אוירבך, שמוכר לציבור החילוני בעיקר בשל התנגדותו לגיוס חרדים לצה"ל. נאמניו של אוירבך הקימו את "הפלס" ובתגובה להקמתו, הרב שטיינמן הפיץ מכתב שאוסר על פרסום בעיתון. נאמניו של הרב אוירבך לא נשארו אדישים, והקימו מערך שמטרתו להטריד את מי שמפרסם ב"יתד נאמן". בתחילת פברואר נחשף ב"כאן באמת" כי מחיר המלחמה הזאת עומד על לא פחות מ-110 מיליון שקל.

מהחקירה שניהלה המשטרה עלה כי מערך האיומים וההטרדות נוהל באמצעות מוקד טלפוני - 'קו המאבק'. החשודים היו מתקשרים למוקד ושומעים הקלטות הכוללות את פרטי החברה אותה יש להטריד בכל יום ואת 'מדד ההטרדה' הדרוש. כלומר, מספר השיחות או ההודעות המבוקש. לאחר קבלת המידע, נושאי המשרה הבכירים באותן החברות ובני משפחותיהם היו סובלים מהטרדה בלתי פוסקת: מאות שיחות טלפון, מיילים ואפילו פקסים. 

"היה לי כעס גדול על יתד נאמן", סיפר בעדותו בבית המשפט אברהם יונגרייז, אברך בכולל בבני ברק. "ואז שמעתי מחברים שיש דבר כזה שנקרא קו המאבק. מתקשרים לקו הזה ויש שם טלפונים של תנובה, של קוקה קולה וחברות כאלה ואז אני יודע למי להתקשר. אני לא רואה בזה הטרדה. התחושה שלי היתה שיתד נאמן מסית נגד הקבוצה שלי והתקשרתי לחברות כדי שיפסיקו לפרסם בעיתון שמסית כנגדי". 

על פי כתב האישום, יונגרייז היה פעיל מאוד בתחום שיחות הטלפון. במהלך שלושה הימים שנבדקו על ידי המשטרה, ביצע יונגרייז לא פחות מ-40 שיחות טלפון לעקיבא כץ, פעיל ב"יהדות התורה" שסומן כאויב של "הפלס". בנוסף, הוא גם התקשר בפחות משעה עשר פעמים לחנה בירנבאום, עובדת לשכת הפרסום הממשלתית. יונגרייז המשיך במסכת ההטרדות גם אחרי הגשת כתב האישום כנגדו. "השבוע התקשרתי לבית החולים שערי צדק כדי לשכנע אותם וזה עובד. עובדה שהם פרסמו בפלס לאחר הטלפון", אמר יונגרייז בביהמ"ש. 

עדותו של יונגרייז מצביעה על אוזלת ידה של המשטרה בטיפול בתופעה. ההטרדות נמשכו אחרי המעצרים שנערכו לפני כשנתיים ולפי הקלטה שחשף כתב "כאן באמת" עקיבא ווייס, הן המשיכו גם אחרי גל המעצרים השני השבוע. מההקלטה עולה שביום רביעי השבוע קיבל שעיה איצקוביץ, בעלים של משרד פרסום גדול, שיחת איומים: "אם אתה לא רוצה שאתחיל להטריד גם אותך בבקשה אל תדבר ככה על הפלג הירושלמי בתקשורת. אל תרגיש גיבור, חבל לך". 

חברת החשמל היתה אחת מהחברות שסבלו מהטרדות טלפוניות חוזרות ונשנות, שאף הפריעו לניהול סדר יום רגיל. קצין הביטחון של חברת החשמל גיל מרום העיד על הפגיעה בסדר היום בחברה: "היה מבול של מאות טלפונים ביום, כולל פקסים ומיילים בלתי פוסקים. היה שיבוש מהותי של שגרת העבודה. לשכות שלמות הפסיקו את פעילותן ולא יכלו לענות לטלפונים או להתעסק בשום דבר אחר". 

מרום, שהגיש בפברואר 2015 תלונה למשטרה בשל ההטרדות, ספג בעצמו שיחות רבות לטלפון הנייד שלו: "עשרות אם לא מאות טלפונים ביום למשך תקופה ארוכה וממושכת. מהבוקר ועד שעות הלילה המאוחרות בסביבות השעה 23:00". המטרידים הגיעו לדרגים הגבוהים ביותר בחברת החשמל. במסגרת עדותו חשף מרום, כי גם יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל ומנכ"ל החברה עופר בלוך סבלו מהטרדות בטלפונים הניידים שלהם. 

"היה מבול של מאות טלפונים ביום. היה שיבוש מהותי של שגרת העבודה בחברת החשמל. לשכות שלמות הפסיקו את פעילותן ולא יכלו לענות לטלפונים או להתעסק בשום דבר אחר" 
כאמור, שיחות הטלפון המרובות לא היו הטכניקה היחידה שבה נקטו המטרידים. כך, לצד שיחות טלפון רבות, מנהלת לשכת הדובר בחברת החשמל, אסתר יעיש לוגסי, קיבלה גם סמסים מאוד לא נעימים לסלולרי הפרטי שלה ובהם איומים מרומזים: "דע מאין אתה בא ולאן אתה הולך ובפני מי אתה עומד לתת את הדין" ו"שבוע רע לרשע רע". 

בינתיים, משפטם של הנאשמים מגל המעצרים לפני שנתיים נמשך ובית המשפט יצטרך להכריע אם עברו עבירה פלילית או לא. למשטרה צפויה עוד עבודה רבה בחקירת העצורים החדשים בפרשה ולמפרסמים נותר רק לקוות ששיחות הטלפון המטרידות לאורך כל שעות היום ייפסקו. 

No comments:

Post a Comment