Search This Blog

Thursday, April 20, 2017

"ברלנד תקע סכין בנפש הנפגעות, ליצמן סובב אותה"

עו"ד שרה מרקוביץ, שמייצגת את אחת מקורבנותיו של הרב אליעזר ברלנד שהורשע בעבירות מין, פנתה הבוקר (ה') במכתב גלוי לשר הבריאות יעקב ליצמן בעקבות פגישתו אתמול עם ברלנד, שאליה התלווה גם סגן שר החינוך מאיר פרוש. "במעשיך ובדבריך גרמת לחילול השם", תקפה מרקוביץ את ליצמן בחריפות. 

לפני שבועיים שוחרר ברלנד ממאסרו בעקבות מצבו הרפואי הרעוע, והוא נתון במצר בית במלונית בית החולים הדסה הר הצופים, שם זכה לביקורם של ליצמן ופרוש. לאחר הביקור אמר ליצמן כי "אין בביקור זה משום מתן לגיטימציה לעבירות המיוחסות לו, אם נעשו" – אמירה מעוררת מחלוקת שעליה מתחה מרקוביץ ביקורת. 
 
"אני פונה אליך בזאת כמייצגת של נפגעות התקיפה המינית של אליעזר ברלנד. תסלח לי אם השמטתי את תואר הרב", פתחה מרקוביץ את מכתבה. 

"אני מבקשת להביע את זעקתה של מרשתי, אישה נשואה, בת קהילתו של ברלנד מילדותה, שנישאה בגיל 17 לבן קהילתו, ומיד לאחר מכן הרב הנערץ עליהם ביצע בה מעשים מגונים המאפילים על חייהם, על ימיהם ועל לילותיהם. 

"אני מבקשת שתדע שברלנד תקע את הסכין בנפשם, ואתה בביקור שלך אותו ובדבריך המפקפקים במעשים בהם הודה, כאילו סובבת את הסכין עמוק פנימה לנפשם הפצועה". 

מרקוביץ הוסיפה לדבר על לבו של ליצמן, וכתבה: "אני מבקשת להשמיע גם את זעקתה האילמת של מרשתי, נערה צעירה שברלנד ביצע בה את זממו מספר רב של פעמים. היא הופיעה כעדת תביעה בכתב האישום, אך לא נכללה בין הנפגעות בכתב האישום, רק בשל שיקולי פרוצדורה של הסכמי הסגרה. 

"נערה זו התראיינה לערוץ 2 וסיפרה בכאב ובזעקה גדולה את שעולל ברלנד לה ולחברותיה, ילדות תמימות בבית ספר. אני מזמינה אותך לצפות בקטע קצר מתוך הראיון ולשם הנוחות מצרפת בזאת את הקישור. 

"כשר הבריאות אני רוצה שתדע שהיא כמו כל הנפגעות נזקקה לטיפולים פסיכולוגיים רבים על מנת להתגבר על מה שעולל לה אותו איש שבחרת לבקר". 

לדבריה, "ביקור חולים אכן מצווה חשובה עליה נאמר 'והקרן קיימת לעולם הבא'. אולם המחלל את השם אין לו כפרה. אינני רבנית, אך די לי במה שלמדתי על מנת לומר לך שבמעשיך ובדבריך לאחר מעשה גרמת לחילול השם". 

מרקוביץ סיפרה כי "נכחתי באולם בית משפט השלום, יחד עם כמה כתבי רדיו וטלוויזיה, כאשר אליעזר ברלנד ביקש לדבר לפני הכרעת הדין. אף אחד לא ביקש ממנו לומר את הדברים שהוא התנדב לומר. ביוזמתו שלו הוא אמר כי בזמן התנ"ך על המעשים שהוא עשה היו סוקלים ושורפים. אני יודעת שהוא דיבר אמת, גם אם המעשים שהוא עשה לא התגבשו לכדי כתב אישום מסיבות שונות. 

"קשה לי להאמין שאתה נפתה להאמין לחסידיו הטוענים שהוא אמר על עצמו את הדברים כדי להתבזות. אני רוצה שתדע כי מרשי שנכלל בכתב האישום כנפגע קורבן תקיפה היה חסיד מובהק של ברלנד ובהיותו בחור צעיר טיפס ארבע קומות, תוך סיכון נפשו, על מנת לצפות ברב הנערץ עליו, אך אבוי הוא גילה לתדהמתו כיצד 'הרב' מגלה עריות עם אשת איש. 

"לאחר שהוא סיפר את מה שראה ברבים (אכן מעשים עליהם התורה גוזרת עונש מוות) הוא נרדף עד צוואר ובהוראת ברלנד הוא הוכה ופצעו את ראשו".  

בהמשך מכתבה הביעה מרקוביץ תהייה כיצד יכול היה ליצמן להגיד את המשפט "אין בביקור זה משום מתן לגיטימציה לעבירות המיוחסות לו , אם נעשו" – משפט שאותו הגדירה כ"אומלל". 

"מה פירוש כבוד השר 'אם נעשו'? אני תוהה כיצד שר בממשלת ישראל מזלזל בהחלטת בית המשפט שהרשיע את ברלנד. אינני מבינה כיצד ומדוע כבודו מפקפק באמינותם של הקורבנות, אנשים תמימים צדיקים וטהורים, למרות הודאתו המפורשת של ברלנד בביצוע העבירות כלפיהם ואף מעבר לכך. 

"אני יודעת שכבוד שר הבריאות דואג לבריאותם של אזרחי ישראל, לכמות הסוכר והשומן שהם מכניסים לפה. על כך זכה כבודו להרבה אהדה בציבור. אני מבקשת להזכיר את אמרתם של 'בעלי המוסר' שמה שמוציאים מהפה חשוב לא פחות ואולי יותר ממה שמכניסים לפה... ביקורך את ברלנד ודבריך לאחר מכן פגעו בבריאותם של קורבנותיו וציערו מאוד רבים מאזרחי ישראל שעד עתה הוקירו אותך ואת פועלך. 
"אני תוהה איך יכולת לבקר אדם שפל שכזה? והלא התורה אמרה: 'כִּי כַּאֲשֶׁר יָקוּם אִישׁ עַל רֵעֵהוּ וּרְצָחוֹ נֶפֶשׁ כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה'. מדובר בעוון ששווה בחומרתו לשפיכות דמים, במיוחד כשהוא נעשה ברמאות, במיוחד כשהוא נעשה על ידי מי שמפורסם כרב גדול ונערץ על המונים, במיוחד כשהוא נעשה פעמים רבות, במיוחד כשהוא נעשה בשם התורה, במיוחד כשהוא נעשה על נשים טהורות ותמימות". 

מרקוביץ כתבה עוד: "אני תוהה האם גם אתה סבור כמו חסידיו השוטים שבמעשיו הוא ביצע תיקונים ושמעשיו היו מותרים לו על פי ה'קבלה'?! אני תוהה האם התורה שלך היא לא התורה שלי. האם הערכים שלך הם לא הערכים שלי. האם צעקת הנשים הנאנסות לא מהדהדת באוזנך כמו שהיא מצטלצלת באוזניים של כל אדם שיש לו לב? 

"אינני מבינה האם לרבנים מותר מה שאסור לכל יהודי אחר? האם יש מקום בתורה שאומר כי צריך להחניף למי שיש בידו כוח וכסף ומצביעים ועוצמה. להיכן נעלם הציווי של  'לא תגורו מפני איש'?" 

לסיום כתבה עורכת הדין: "הרב ליצמן, כולנו יכולים לטעות. גם נשיא יכול לטעות. על הכתוב אֲשֶׁר נָשִׂיא יֶחֱטָא (ויקרא ד,כז) מפרש רש"י  - 'אשרי הדור שהנשיא שלו נותן לב להביא כפרה על שגגתו, קל וחומר שמתחרט על זדונותיו'. "אני קוראת לך בזאת להודות בטעותך ולהתנצל בפני קורבנות העבירה ובפני כל עם ישראל". 

 השר ליצמן הגיב לטענות, ואמר כי "יש בבית החולים הרבה מטופלים, בהם גם עבריינים. זה לא אומר שלא מגיעה להם רפואה. בכלא לא ביקרתי אותו, אני ביקרתי אותו בבית החולים. הוא כבר לא במעצר. הוא כבר קיבל שחרור. אני לא בודק מה היה בעבר. אני מבקר הרבה אנשים בבית החולים ואני לא יודע אם יש להם תיק פלילי או לא". 

לשאלה האם יש לו מה להגיד לנשים שנפגעו ממעשיו של ברלנד, ענה ליצמן: "אני לא נכנס לזה. בית המשפט לא אמר שאסור לטפל בו ברפואה. בית המשפט הטיל עליי לעזור לכל אדם, ולא משנה מה שהוא עבר". 

No comments:

Post a Comment