Search This Blog

Sunday, July 9, 2017

חובות במיליונים: גרושים שברחו לחו"ל מתחמקים מתשלום מזונות

היקף החובות בתיקי מזונות שנפתחו בשנים 2015-2013 באגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים נגד גברים גרושים שברחו לארצות הברית או לאירופה עומד על כ-4.7 מיליון שקל – אך סך הגבייה עומד על קצת יותר ממיליון בלבד. למעשה, יותר מ-40% מהנשים שהגישו תלונה על כך שבעליהן מתחמקים מתשלום מזונות על ידי כך שהם חיים מחוץ למדינה, עדיין לא זכו לסיוע המשפטי בגביית הכספים המגיעים להן.
מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי בין השנים 2013 ועד סוף 2015 פנו כ-210 משפחות לסיוע בגביית המזונות או בהפחתתם. זאת, במסגרת מזכר הבנות שנחתם עם ארצות הברית ב-2009, לשיתוף פעולה באכיפת תשלום מזונות ילדים. כרבע מהתיקים נפתחו על ידי אמהות שבעליהן לשעבר ברחו מארצות הברית וחיים כעת בישראל.
על פי הנתונים המדאיגים, ישנם כיום 36 תיקים פעילים בארצות הברית לגביית מזונות עבור משפחות שמתגוררות בישראל ורק ב-58% מהם קיימת גבייה בפועל. כלומר, 21 מתוך 36 המשפחות קיבלו לפחות תשלום אחד של מזונות מהחייב, המתגורר בארצות הברית. למעשה, סך חוב בקשות הסיוע עומד על 4.7 מיליון שקלים ואילו סך הגבייה עומד עד היום על כ-300 אלף דולר, שהם מעט יותר ממיליון שקל. כך, ממוצע החוב לתיק עומד על לא פחות מ-130,200 שקל.
האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים פועל יותר מ-40 שנה לאכיפת תשלום מזונות ילדים מהורים שעזבו את הארץ למדינה אחרת, ובכך ניסו לסכל את גביית המזונות. תחילה, פעל הסיוע המשפטי בהתאם ל"אמנת ניו יורק" משנת 1956, שמסדירה את הליך הגשת בקשה ממדינה אחת למדינה אחרת שבה מתגורר החייב במזונות. לאור העובדה שלמרבה האירוניה, ארצות הברית עצמה אינה חתומה על "אמנת ניו יורק", עד שנת 2009 לא הייתה כל דרך לאכוף תשלום מזונות מהורים שהעתיקו את מקום מגוריהם למדינה.
בפברואר באותה השנה חתמו שר המשפטים דאז דניאל פרידמן והקונסול הכללי של ארצות הברית בישראל על מזכר הבנות במטרה להילחם בתופעת ההתחמקות מתשלום מזונות ילדים בשל קלות ההגירה בין שתי המדינות. "מזכר ההבנות מהווה כלי משמעותי למאבק בתופעה. טרם יישומו, הורה החייב במזונות ילדיו יכול היה בקלות יחסית לעבור למדינה אחרת ולהקשות על גבייתם", אמרה עו"ד יעל שמחי, ממונה ארצית על מזונות חו"ל בסיוע המשפטי.
"מזכר ההבנות מושתת על התפיסה ההולכת ורווחת בעולם, לפיה באחריות המדינה להבטיח גבייה בינלאומית של מזונות ילדים", הוסיפה. כלומר, מדינת ישראל וארצות הברית קיבלו באופן הדדי את האחריות לפעול למימושם של פסקי דין שניתנו במדינה האחרת על חשבונן, כאילו היו פסקי דין שניתנו בשטחן.

ל
ם אחת הבעיות המהותיות ביותר בסוגיה היא העובדה שנשים רבות כלל לא יודעות על האפשרות לגבות כספים מבעליהן לשעבר שבארצות הברית. חמור מכך, מחוץ לארצות הברית לא קיימים הסכמים דומים כך שבעלים הבורחים לכל מקום אחר יכולים להתחמק בקלות מהתשלום ואין דרך לאכוף את הגבייה.
"אנחנו מצפים מהאגף לסיוע משפטי לפעול כדי לייצר מזכרי הבנות דומים עם מדינות נוספות ובמיוחד מדינות אירופיות, בכלל זה מזרח אירופה, שאליהן עוזבים גברים רבים את הארץ", אמר רן מלמד, סמנכ"ל עמותת "ידיד" הפועלת לשינוי מדיניות לשם שיפור מעמדן הכלכלי של אימהות חד הוריות.

No comments:

Post a Comment