Search This Blog

Thursday, December 15, 2016

מקורבי טראמפ פנו לישראל: מודאגים מהספק בגיורה של איוונקה

בכירים בצוות המעבר של נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ פנו לאחרונה לגורמים בישראל והביעו דאגה מהספק המוטל בגיור שעברה בתו של טראמפ, איוונקה - כך פרסם אתמול (רביעי) השבועון היהודי-אמריקני Jewish Week. זאת, על רקע החלטת בית הדין הרבני הגדול, שלפיה לא יוכרו הגיורים שערך הרב יחזקאל לוקשטיין, מהרבנים האורתודוקסים הבולטים בארצות הברית, שסייע לבתו של איל הנדל"ן בהליך.
"בכירים בצוות היו מודאגים סביב שאלת הלגיטימיות של הגיור של איוונקה טראמפ, ואף העלו את הנושא בשיחות עם ישראל", אמר לעיתון גורם בעל קשרים לצוות המעבר. הדברים מתפרסמים שבוע אחרי שהרבנות הראשית לישראל פרסמה הודעה, לפיה היא תגבש קריטריונים שמטרתם לאפשר הכרה בגיורים של רבנים בחו"ל, כך שלא יהיה צורך בבדיקה פרטנית של כל אדם שהתגייר.
באופן חריג, הודעת הרבנות כללה גם התייחסות מפורשת לגיור של איוונקה טראמפ: "לפי המתווה החדש המוצע, יוכשר גיורה ללא צורך בבדיקות נוספות", נכתב. הגורם שהתראיין לעיתון התייחס להחלטת הרבנות ואמר כי "אישור הרבנות הראשית נראה כמעשה לטובת קשרים אישיים טובים יותר בין משפחת טראמפ לישראל, וזהו צעד שמקודם בברכה".

מאז שהתקבלה החלטת בית הדין הרבני, שהובילה לביקורת ציבורית רחבה, חזרו הרבנים הראשיים דוד לאו ויצחק יוסף על כך שחרף ההחלטה, הגיור של איוונקה כשר, והיא יהודייה לכל דבר ועניין. כך לדוגמה, בסוף השבוע האחרון אמר הרב יוסף בכנס של איחוד הרבנים הספרדי העולמי כי "הגיור שלה כן היה בסדר והיא שומרת שבת, היא לא עונה לטלפונים, לא כותבת דברים בשבת, היא שומרת שבת וכשרות, היא לא חרדית ממאה שערים, כן? ברוך השם אישרו את הגיור הזה". גורם ברבנות מסר כי לא הגיעה אליו פנייה בנושא גיורה של טראמפ.

אתמול קיימה מועצת הרבנות הראשית לישראל וחברי בית הדין הרבני הגדול, יחד עם שני הרבנים הראשיים לישראל, ישיבה שעסקה בגיבוש קריטריונים לשם ההכרה בגיורים של רבנים בחו"ל. בסוף הפגישה הוחלט על הקמת צוות מצומצם שיעסוק בסוגיה.
הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון "עתים" שחשף את אי-ההכרה בגיוריו של הרב לוקשטיין, הגיב בחוסר סיפוק מההודעה על הקמת הצוות המצומצם. לדבריו, אחד מחברי הצוות פסל בעצמו בעבר גיורים של הרב לוקשטיין. "מדובר בהחלטה מדאיגה מאוד לאור זהות חברי הוועדה שהולכת לקבוע את הקריטריונים. אחד החברים בוועדה הוא דיין בית הדין הגדול שהיה שותף להרכב שפסל גיור של הרב יחזקאל לוקשטיין, מהרבנים האורתודוקסיים המשפיעים והוותיקים ביותר בארצות-הברית".
פרבר הוסיף כי מסמך העקרונות שחשף הרב הראשי דוד לאו, שלפיו גיורים של רבנים כמו הרב לוקשטיין לא יאושרו, מעורר אף הוא דאגה. "הרבנים הראשיים רצו לתקן ונמצאו מקלקלים", אמר פרבר, שארגונו אף עתר בעבר לבית המשפט במטרה לחייב את הרבנות הראשית לבנות קריטריונים להכרה ברבנים הפועלים בחו"ל.

No comments:

Post a Comment