Search This Blog

Thursday, December 8, 2016

מתקפה נגד החרדים בלונדון: 'סחטו גרושות וגייסו מיליונים'

פרשת בעיות הגירושין והמלחמה על חינוך הילדים שמסעירה מזה חודשים רבים את הריכוזים החרדים בלונדון - מגיעה גם לכלי התקשורת המרכזיים בבריטניה שבוחרים שלא במפתיע "לקחת צד" ולהצטרף למסע התעמולה של אלו שעזבו את הדת.
במהלך כתבת ענק שפורסמה ברשת BBC, קובלות מספר נשים גרושות, חרדיות לשעבר שיצאו בשאלה, על כך שבקהילה החרדית הפעילו נגדן חוקרים פרטיים, הוציאו הון עתק והשמיצו אותן - לכאורה רק על מנת להשאיר את הילדים במוסדות החינוך החרדיים.
הגרושות מתארות כביכול את מצוקתן הקשה מול בני המשפחה שנשארו חרדים וזוכים לפי הכתבה לתמיכה כספית ומוראלית מהרבנים ועשירי הקהילה. 
רות, חרדית לשעבר, סיפרה לרשת על תהליך השידוך לבעלה, חסיד אדוק, כאשר היא ביקשה להיות חופשית יותר ולדבוק באורח חיים מודרני. "נפגשתי שתי פגישות והייתי חייבת להתחתן. לא יכולתי לומר לא ולסרב".
רות, שהחליפה את שמה לשם לועזי, מספרת כי מאז הגירושין היא מחללת שבת בפרהסיה, אינה מקפידה על צניעות ואורח חייה הפך לחופשי ומתירני. למרות כל זאת, היא תוקפת על הממסד החרדי שנאבק בכדי שילדיה ימשיכו ללמוד כפי שהורגלו עד היום - במוסד תורני.
לדבריה, היא ביקשה בסך הכל שילדיה ילמדו במוסדות המלמדים לימודי ליבה בכדי להכין אותם לחיים. "אני רוצה שיידעו אנגלית ומתמטיקה, שלימדו במעורב בנים ובנות יחד ושיכירו את העולם ואת התרבות", אמרה האם כשהיא מביעה את כעסה כלפי התנגדותו של בעלה לשעבר וחבריו בני הקהילה. "הם מבקשים להשאיר את הילדים בגטו, באורח החיים הסגור ולא ללמוד דבר".
גם חברתה מספרת על תהליך דומה, כאשר במסגרת מריבות על משמורת הילדים ביקשה להעביר את בנותיה לבית ספר ליברלי יותר. "עברתי תלאות וייסורים. העסקנים שכרו נגדי חוקרים פרטיים שתיעדו אותי יוצאת לבלות ולא מקפידה על אורח חיים דתי והשמיצו אותי בחברה החרדית" מצוטטת רות בכתבה. 
"אני ניסיתי להיאבק שהילדים ישארו איתי", מספרת האשה שיצאה בשאלה, "אולם הקהילה חזקה יותר. קשה להתמודד מולם".
ה-BBC מתאר בהרחבה את הכינוס שנערך לפני מספר חודשים בבית המדרש המרכזי בשכונת סטמפורד היל בהשתתפות גדולי האדמו"רים, במסגרתו גייסו מליוני לירות שטרלינג למימון ההגנה המשפטית ושכירת עורכי דין מקצועיים.
"לנו אין כסף ואין תמיכה" מתלוננות הנשים, ומספרות כי ההון העצום שגייסו בקהילה למימון ההוצאות המשפטיות עשה את שלו ואכן הנשים הפסידו בבית משפט הבריטי שקבע כי הילדים יוותרו אצל האב על מנת שיוכלו להמשיך ולשמור על אורח חייהם החרדי.
"הם התגייסו יחד אדמו"רים רבנים ועסקנים לצד בני הקהילה לעשות הכל כדי שהילדים ימשיכו ללמוד בחינוך חרדי, ובינתיים נדמה כי הם מצליחים במשימתם" אומרות הנשים בכתבה.
"המשאבים שיש להם והלכידות החברתית עושים את שלהם ונדמה שבית המשפט פועל נגדנו" מתלוננות הנשים ומביעות את זעמן בשיחה לרשת. הנשים אף הקימו ארגון שנועד להילחם בציבור החרדי, אך גורמים בקהילה החרדית בלונדון צוטטו בכתבה כשהם מסבירים כי מדובר בקבוצת נשים שעזבו את הדת ו"בגלל המשבר שעברו החליטו להפנות את זעמם לכיוונים אנטישמיים ולא הוגנים".

No comments:

Post a Comment