Search This Blog

Friday, March 22, 2013

Runaway Judge Dan Cohen remanded for four days


The Tel Aviv District Court on Thursday remanded former Judge Dan Cohen for four days. On Monday the court will rule on the prosecution’s request to keep Cohen behind bars until the end of proceedings. Cohen, who stands accused of taking millions of shekels in bribes from the German corporation Siemens and from a now-deceased businessman, Ezra Harel, left Israel for Peru in 2005 after the police began to question him.

He was arrested about a week ago in Lima by Peruvian police and extradited to Israel. During Thursday's hearing, Cohen’s attorney, Eitan Maoz, argued that his client had not fled the country because no arrest warrant had been issued and that during his years abroad he had tried to reach an understanding with the State Prosecutor’s Office that would allow him to return.

Judge Gilad Neuthal appeared angered by the claim, asking rhetorically: “Why didn’t Cohen get on a plane and come back for all these years?”

Cohen, who came to court in leg restraints, spoke up a few times, and in a statement he asked to make told the court about the difference between a wild animal and a domesticated animal in Roman law. “Domesticated animals have a soul, and because they prove their intent to return home ... my intent all through the years was to come home.”

Arguing that it was his right to fight extradition, Cohen said: “Must I stand on the cross with open arms?”


בית המשפט המחוזי בתל אביב האריך אתמול את מעצרו של השופט לשעבר דן כהן בארבעה ימים. ביום שני יתקיים דיון נוסף בו יחליט השופט גלעד נויטל אם להיעתר לבקשת הפרקליטות ולעצור את כהן עד תום ההליכים. כהן מואשם בקבלת שוחד של מיליוני שקלים מחברת סימנס הגרמנית ומאיש העסקים המנוח עזרא הראל. בדיון טען כהן כי היתה זו זכותו האלמנטרית להילחם בהסגרה.

באוגוסט 2005, ארבעה ימים לאחר שנחקר באזהרה בחשד לקבלת שוחד, עזב כהן את הארץ לפרו. הוא נעצר לפני כשבוע בלימה והוסגר לישראל. כהן הגיע אתמול לאולם בית המשפט כשהוא כבול ברגליו. פרקליטו, עו”ד איתן מעוז, ניסה לטעון כי כהן לא נמלט מישראל כיוון שלא הושת נגדו באותה עת צו מעצר וכי במשך כל השנים הוא ניסה להגיע להבנות עם הפרקליטות שיבטיחו את שובו ארצה. “אני חושב שמדינה שמקפידה על הגינות לא הייתה צריכה לתארו כעבריין נמלט, עז מצח וחסר גבולות” טען מעוז ביחס לבקשת המדינה שתיארה את כהן בצבעים כהים. השופט התקומם למשמע הטענות האלה. “הוא לא ניסה להימלט?”, שאל רטורית את מעוז “מדוע הוא לא עלה על מטוס במשך כל השנים האלה ובא ארצה?”.

עו”ד מעוז גילה כי הפרקליטות חזרה בה לאחרונה מהבנות מסוימות שהושגו במשא ומתן שהתקיים בחודשים האחרונים בין הצדדים. על פי המתווה הראשוני, כהן היה אמור להגיע ארצה, להודות בחלק מהעבירות שיוחסו לו ולרצות עונש של מספר שנים בבית הסוהר.

נציגת הפרקליטות, עו”ד אורלי דורון, תיקנה את עו”ד מעוז: “לא מדובר בהסכמות אלא במגעים”. עו”ד דורון ביקשה מבית המשפט לעצור את כהן עד תום ההליכים. היא ייחסה לו “תחכום ומניפולטיביות” וטענה כי פעל בעבר כדי לשבש את החקירה נגדו. “בגלל השיטתיות של הברחת הכספים, בגלל שהמשיב משתמש בחברות קש, נאמנויות, מקורבים שנותנים לו חסד ולא משתפים פעולה...המוטיבציה שלו להימלט עומדת בעינה”, אמרה עו”ד דורון. “הוא עלול לנצל את שחרורו כדי להימלט וחשש זה מתחזק לאור נתונים לפיהם ברשותו חשבונות בנק בארה”ב, ואי ידיעה מה עלה בכספי המעילה, מיליונים רבים, בהם הוא יכול לעשות שימוש לשם בריחה”, הוסיפה. כהן התערב בדבריה ושאל בציניות :”כשהכספים מעוקלים על ידכם, אני יכול לעשות בהם שימוש להימלטות?” בכך התכוון לסכום של שבעה מיליון דולר שהחזיק בפנמה, והוקפאו לדרישת הרשויות.

יש לציין כי כהן עזב את ישראל בטרם התבסס נגדו החשד לקבלת שוחד המיליונים מחברת סימנס תמורת קידום ענייניה בחברת החשמל. עד היום הוא למעשה לא מסר כל גרסה לחשדות. בשלהי הדיון ביקש עו”ד מעוז מבית המשפט לדחות את בקשת המדינה והציע כי כהן יהיה נתון במעצר בית במעונו של שותפו לשעבר עו”ד מיקי שפיגלמן.

כהן התערב בדיון מספר פעמים ובסיומו ביקש לשאת דברים. “הכוונה שלי כל השנים היתה לחזור הביתה...כאשר הגישו נגדי את בקשת ההסגרה ואני ראיתי שהיא כמו גבינה שוויצרית ומנוגדת לכל החוקים שבעולם, זכותי האלמנטרית היא להילחם בה...אני צריך לעמוד על הצלב בזרועות פרושות?”. כהן טען כי אם תיענה בקשת המדינה והוא ייעצר עד תום ההליכים הוא לא יוכל ללמוד את חומר החקירה הרב שנאסף נגדו ולהתגונן כראוי במשפט. עם זאת, הוא הוסיף כי חומרת העבירות שמיוחסת לו “אם תוכח, היא איומה ונוראה”.

בסיומו של הדיון ביקש כהן להשתחרר מהדיון ביום שני שבו תינתן הכרעתו של נויטל. “כובלים אותי ל-7-6 שעות ברגליים כדי להגיע” השופט הסכים לשחרר את כהן, אלא שהאחרון חזר בו מיד וביקש לבוא לדיון.

No comments:

Post a Comment