Search This Blog

Saturday, February 11, 2012

Chabad Rabbis Urge to Marry Young


An unprecedented call uniting Chabad rabbonim and mashpi'im from around the world is calling on Lubavitch bochurim not to delay marriage.

Marriage is a union between man and woman. The discussion of marriage seems to have a uniting effect as well.

Chabad rabbonim and mashpi'm from across the ideological spectrum and geographical boundaries joined for an unprecedented call to action titled "Order of the Day."

Growing weary of the influence Western society has on the frum community and the growing number of singles, 33 rabbis signed two letters urging marriage at an "early" age.

In recent decades, an opinion has taken root in the community that advocates marriage at a late age. Supposedly, a bochur should be 23-24 until he can marry and build a Jewish home," the document reads.

Among the signers were Rabbi Shlomo Zarchi and Rabbi Michoel Golumb of 770 Yeshiva, Rabbi Manis Friedman and Rabbi Shlomo Majesky who both lead women's institutes, Crown Heights dayan Rabbi Shlomo Segal, Kfar Chabad Mashpia Rabbi Zalman Gopin and Toronto Rosh Yeshiva Rabbi Akiva Wagner.

Citing the Mishna, Gemara and Shulchan Aruch, they state that "early marriages are a guarantee for purity and holiness, and prevent a lot of unwelcome things."

They also quote letters of the Rebbe, expressing his wish that Ashkenazim in this generation would adopt the custom of other streams to marry young.

The justification for postponing marriage (as ruled in Shulchan Aruch) is when a bochur wants to sit and study Torah, without having "a millstone around his neck." But if he is not sitting and studying Torah day and night - he has no excuse to avoid marriage," they added.

A second letter was written by rabbis and poskim, among them Miami Rabbi Leibel Schapiro, Cleveland Rabbi Sholom Ber Chaikin, California Rabbi Yosef Shusterman, Toronto Rabbi Dovid Schochet, Crown Heights Rabbi Yaacov Schwei .

Signers from Israel were Rabbi Yitzchok Yehuda Yeruslavsky of Beis Din Chabad in Israel, Kfar Chabad Rabbi Mordechai Shmuel Ashkenazi, Bnei Brak Rabbi Moshe Landa and Kiryat Gat Rabbi Moshe Havlin.

Unfortunately, a situation has been created in recent years that Talmidei hatmimim, who are in the later phase of Yeshiva, don't return to an appropriate structure in a Yeshiva.

And this period before their engagement and before their marriage isn't organized properly as a preparation for building their home in marriage.

And for the sake of the home that they are destined to build with G-d's help, advancing the time of their marriage and interest in shidduchim at an earlier age, will surely benefit that the building of their home will be with the blessing of the Rebbe.
---------------------------------------
בצעד מפתיע, קוראים רבני ומשפיעי חב"ד להקים בית בגיל צעיר ומוקדם

בחוברת מיוחדת שהודפסה בשבוע האחרון, כותבים הרבנים: "מכתבנו זה, הנלווה לקריאת רבני חב"ד שליט"א ברחבי תבל, בא לעורר כל אחד ואחת מאיתנו להתמודד עם המציאות שנוצרה בעת האחרונה, להשתחרר מ'הנחות עולם' מסויימות, ולהיצמד לדעות והשקפות המיוסדות על אדני התורה והחסידות ועל פי הוראות כ"ק האדמו"ר נשיא דורנו".

הרבנים מסבירים: "בעשרות השנים האחרונות השתרשה בציבור דעה הדוגלת באיחור גיל הנישואין. כביכול בחור צריך להיות בן 23-24 עד שהוא כבר יכול להתחתן ולבנות בית בישראל. הדעה הזאת מוטעית מיסודה. במשנה נאמר: "בן שמונה-עשרה לחופה".

לדברי הרבנים, "נישואין בגיל מוקדם הם ערובה לטהרה ולקדושה, ומונעים הרבה דברים לא-רצויים. ההיתר היחיד לדחיית הנישואין הוא (כפי שנפסק בשולחן-ערוך) כאשר בחור מבקש לשבת ולעסוק בתורה, בלי שיהיו "ריחיים על צווארו". אבל אם אינו יושב ועוסק בתורה יומם ולילה – אין לו שום הצדקה להימנע מנישואין.

"למרבה הצער נוצר כיום מצב, שאחרי שלוש-ארבע שנות לימודים בישיבה גדולה מתרופפת משמעת הלימודים אצל חלק חשוב מהבחורים, והם מתחילים לחפש לעצמם כל מיני עיסוקים. ברור שיש בחורים רבים השוקדים על התורה ועל העבודה, אבל עדיין יש רבים מאוד שיורדים בשמירת הסדרים ובשעות הלימוד, ויש מהם שבכלל לא נמצאים במסגרת הישיבה, אף שבוודאי הם עסוקים בדברים טובים".

הרבנים גם מציינים את אמצעי הטכנולוגיה שנחשבים ל'רוחות רעות', ובהעדר מסגרת לימודית הבחורים חשופים יותר לסכנות. בנוסף, איחור הנישואין גם תורם בעקיפין להגברת אחוז ה'נשירה

"אין זה סוד", טוענים הרבנים, "שלא כל הבחורים מסוגלים לשקוד יומם ולילה על לימוד הנגלה והחסידות. לרבים מהם הדבר קשה, והם נדרשים למאמצים מרובים. כשבחור יודע שלפניו עומדות עדיין שנים רבות של לימוד בישיבה, וקשה לו להתאמץ כל-כך – הוא עלול להרים ידיים, להתייאש ולצאת ממסגרת הישיבה.

"אבל כשהוא יודע שמדובר בפחות זמן, ושאם רק יחזיק מעמד עד גיל עשרים בערך, יוכל להתחתן ולצאת לחיים ברגל ימין – תהיה לו יותר מוטיבציה להתאמץ ולהישאר בישיבה".

בשורה התחתונה, מתי צריכים להתחיל ולעסוק בשידוכים?

"מגיל 20 שנה", קובעים הרבנים במכתבם. "רק אם באמת הם יושבים ולומדים בשקידה ובהתמדה, יש מקום לאחר את הנישואין בעוד שנה-שנתיים".

על המכתב חתומים הרבנים הגאונים רבי משה-יהודה לייב לנדא, רבה של בני-ברק, רבי משה הבלין, רבה של קרית-גת, רבי יוחנן גוראריה, רבה של חולון, לצד משפיעי חב"ד, הגאון החסיד רבי שניאור-זלמן גופין, משפיע ישיבת תומכי תמימים המרכזית, הגאון החסיד רבי יוסף-יצחק אופן, משפיע ישיבת תורת אמת, לצד מזכיר בית דין רבני חב"ד הגאון רבי יצחק-יהודה ירוסלבסקי ורבנים נוספים.

No comments:

Post a Comment