Search This Blog

Thursday, July 11, 2013

הקשר של פרנקל לאיל הנפט והגז חיים יענקל ליבוביץ


חיים יענקל ליבוביץ מנסה  למצא נפט וגז  יחד עם ג'קי בן זקן ,כן ההוא מהכדורגל באשדוד , את רשיון הקידוח  מד אשדוד

הם קיבלו בהחלטה שהפתיעה רבים בעולם העסקים , אבל לא את מי שמכיר את הקשרים של ליבוביץ לנתניהו, פרנקל, ליברמן ואחרים. אני מקווה שוועדת טירקל בודקת את כל הקשרים העסקיים של פרופסור פרנקל הנגיד המיועד לבנק ישראל ובעיקר את הקשר לענף הגז שעליו גם כתבתי בעבר .

באתר החרדי מתואר חיים יענקל ליבוביץ כבוס של יעקב פרנקל: " חיים לייבוביץ', מיליונר חרדי עלום יחסית שזכה יחד עם ג'קי בן זקן ברישיון הקידוח מד אשדוד. אבל התחקות אחר מסלול חייו חושפת צעיר בן 39 בלבד שהספיק להיות בן בית בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, חבר קרוב של אביגדור ליברמן, בן טיפוחים של איל היהלומים דן גרטלר, הבוס של יעקב פרנקל ומשה ליאון ובעליהם של מכרות זהב וקידוחי נפט ברחבי העולם. אחרי כל זה, הניצחון על טייקונים ותיקים כמו נוחי דנקנר נראה פתאום הרבה פחות מפתיע 

 במוסף 'כלכליסט' התפרסמה כתבת שער מקיפה ומרתקת על איש העסקים החב"די"
ומה אומרים בכלכליסט: ד"ר יעקב מימרן, הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, הוא אחד האנשים החזקים בשוק הנפט. כאיש עם היד על מתן רישיונות הקידוח, הוא מגן על החלטתו להעניק את הרישיון במד אשדוד לקבוצת לייבוביץ'־בן זקן. "אני רגיל לספוג את כל האש בסוף"

ולמה האתר החרדי היד פארק מכנה את ליבוביץ כבוס של פרנקל . כי פרנקל משמש כחבר הועדה המיעצת של חברת ברין סטורם שבבעלות ליבוביץ ,בן זקן ונקשוילי. כךמתןך אתר החברה :

לפי כלכליסט , המשקיע העיקרי בבריינסטרום הינו איש העסקים החרדי חיים ליבוביץ, שהשקיע בחברה עד עתה כחמישה מיליון דולר. ליבוביץ הינו השותף של בן זקן ונניקשווילי בקידוח מד אשדוד.

אם וכאשר ייתחם הסכם ההשקעה, המימון החדש עשוי להספיק לחברה להשלמת ניסוי קליני ראשון של תרופת הדגל של החברה.

בריינסטורם היא חברה בתחום המו"פ בתאי הגזע, שרכשה את זכויות הפטנט מרמות, חברת המסחור של אוניברסיטת תל אביב בשנת 2004, ומיזגה אותן לתוך שלד בורסאי אמריקאי בשנת 2005. החברה נסחרת עתה לפי שווי של 20 בארה"ב ומטרתה לפתח תרופה לפרקינסון, ול-ALS (מחלת ניוון השרירים ממנו סובל בין היתר סטיבן הוקינגס) באמצעות תאי גזע בוגרים. בשל הקושי בגיוס הון, החברה החליטה לפני זמן מה להתמקד רק ב-ALS והיא ממתינה בימים אלה לאישור סופי של ועדת הלסינקי להתחיל בניסוי קליני שלב ראשון בישראל בחולי ALS.

הטכנולוגיה של בריינסטורם, שיושבת בפתח תקווה ומעסיקה כ-10 עובדים, מבוססת על הוצאה של תאי גזע בוגרים מתוך מח העצם של החולה עצמו, והעברתם לתנאי מעבדה.


חיים ליבוביץ' פועל בשני מסלולים שהמכנה המשותף היחיד ביניהם הוא האתגר והסיכון הגבוהים. באמצעות קבוצת ACC שבשליטתו, ליבוביץ' פעיל בתחום חיפושי הנפט במדינות מערב אפריקה ולאחרונה גם בישראל. באמצעות חברת הביומד בריינסטורם, ליבוביץ' שואף לפתח טיפולים חדשניים עבור חולים במחלות ניווניות חשוכות מרפא כמו פרקינסון ו-ALS.

פעילותו בתחום הנפט כבר הניבה לו, כך מעריכים, עשרות מיליוני דולרים. עסקי הביומד עדיין לא הניבו רווחים, אך ליבוביץ' משוכנע שמדובר בפוטנציאל כלכלי אדיר. אם אכן תושג פריצת דרך מדעית, מדובר בשוק המוערך בכמיליארד דולר.

רבים מקוראי העיתונות הכלכלית התוודעו לליבוביץ' בפעם הראשונה בתחילת השנה, כשהתמודד על רישיון חיפושי הנפט מד אשדוד. איש העסקים הכמעט אלמוני גבר על קבוצה מרשימה של מתמודדים שכללה בין היתר את מודיעין של נוחי דנקנר וצחי סולטן. אבל עוד לפני שהחל בקריירה עסקית היה ליבוביץ' מעורב בפעילויות שכמה מהן זכורות היטב לציבור הישראלי. הכוונה בראש וראשונה לקמפיין "נתניהו טוב ליהודים", שהוביל לזכייתו של בנימין נתניהו בבחירות ב-1996 - קמפיין שליבוביץ' מילא בו תפקיד מפתח.

בתחילת 2010 הצטרפה ישראל למפת חיפושי הנפט של קבוצת ACC. לאחר הגשת הבקשה לרישיון מד אשדוד, צירף אליו ליבוביץ' את ג'קי בן-זקן ואברהם נניקשווילי. את השידוך בין הצדדים עשה הרב פינטו. לפי אומדנים שפורסמו בעבר, בקידוח המאגר עשוי להימצא נפט בהיקף של 200-300 מיליון חביות.

את קידוח מד אשדוד מבצע חיים ליבוביץ באמצעות חברת שמן ולצורך הפעילות הוא גייס אתגבי אשכנזי הרמטכ"ל לשעבר:

מבנה ההחזקות בחברת "שמן", המחזיקה ברישיון החיפושים בעל אותו שם, הוא חריג למדי בענף: בעוד במרבית הרישיונות ישנן מספר חברות המחזיקות בנתח מהזכויות, במקרה של שמן החברה מחזיקה בכמעט מלוא הזכויות (95%), ואילו השליטה בשמן עצמה מפוזרת בין בעלי מניות רבים.

הראשון לקבל את הזכויות ברישיון היה איש העסקים החרדי חיים ליבוביץ', באמצעות חברת ACC. חברה זו, הפועלת במערב אפריקה בתחום חיפושי הנפט, הגז והזהב, קיבלה את הרישיון ממועצת הנפט בפברואר 2010, ובהמשך צירפה אליה את ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי, בעלי השליטה בחברה הציבורית מנופים פיננסיים.

בפברואר 2011 הקימו השלושה את חברת שמן, אליה העבירו את הזכויות ברישיון, ויצאו לגיוס הון פרטי. הם ביקשו לגייס 200 מיליון שקל לפי שווי הגבוה ממיליארד דולר, אולם בסופו של דבר גייסה החברה 176 מיליון שקל בלבד, לפי שווי נמוך משמעותית.

אני מקווה שוועדת טירקל בודקת את כל הקשרים העסקיים של פרופסור פרנקל הנגיד המיועד ובעיקר את הקשר לענף הגז

No comments:

Post a Comment