Search This Blog

Sunday, July 28, 2013

היהלומנים העשירים: 3 ישראלים בעשירייה הפותחת


כמה שווים בני שטיינמץ, לב לבייב ודן גרטלר שמככבים ברשימה, ומיהו היהלומן העשיר בעולם בפער ניכר מהאחרים?

כולנו מכירים את השיר "יהלומים הם ידידיה הטובים ביותר של אישה", אבל מסתבר שהם ידידים לא פחות טובים גם של משקיעים. מאז 2005 עלה מחיר יהלומי הגלם בכמעט שליש, והוא צפוי לפי חברת המחקר Wealth-X לעלות בעוד 20% עד 2017, בעיקר על רקע הביקוש הרב בסין ובהודו.

הנה עשרת היהלומנים המובילים בעולם במונחי שווי נקי עולה, הכוללים גם שלושה ישראלים - לב לבייב, דן גרטלר ובני שטיינמץ - המדורגים במקומות השביעי, השלישי והשני, בהתאמה.

צ'נג יו טונג, 19.6 מיליארד דולר

יו"ר כבוד של רשת חנויות היהלומים Chow Tai Fook Jewellery Group הגדולה בעולם במונחי שווי שוק, ששוויו האישי הוא פי שלושה ויותר מיריבו הקרוב בני שטיינמץ. קבוצת החנויות שלו שפועלת מהונג קונג החלה את דרכה כחנות במקאו ב-1938, וכיום היא מקיפה מעל ל-1,800 חנויות תכשיטים ושעונים ברחבי סין רבתי. לטייקון יש גם עסקי נדל"ן, תשתיות, שיווק ומלונות.

בני שטיינמץ, 5.8 מיליארד דולר

הטייקון יליד ישראל, ירש את קבוצת יהלומי שטיינמץ מז'נבה מאביו. שטיינמץ הוא גם מייסד קבוצת המחצבים BSR, הבעלים של אוקטי דיאמונד גרופ שכרתה 10 מיליון קראט של יהלומים בסיירה לאונה. בין היהלומים מתוצרת שטיינמץ: דה בירס מילניום סטאר במשקל 203.04 קראט שנדרשו שלוש שנים ללטשו, ושטיינמץ פינק - יהלום בגודל 59.6 קראט ששוויו הוערך ב-100 מיליון דולר ב-2003.

דן גרטלר, 2.6 מיליארד דולר

איש עסקים ישראלי שעשה את הונו בהשקעה במכרות יהלומים ונחושת בקונגו. גרטלר, מייסד ונשיא דן גרטלר אינטרנשיונל גרופ (DGI), עומד גם בראש החברה המשפחתית פלורט שרשומה בגיברלטר.

גרטלר הואשם במעורבות במתן שוחד לפקידי ממשלה, ובדצמבר עצרה קרן המטבע הלוואה של 240 מ' ד' לקונגו בשל אי-פרסום חוזי כרייה שניתנו לחברה שקשורה לפי הדיווחים לגרטלר.

לורנס ואן מארי גראף, 2.1 מיליארד דולר

היהלומן הבריטי החל את הקריירה כמלטש שוליה צנוע בגיל 15. ב-1960 ייסד את מותג היוקרה שמחזיק כיום ב-35 בוטיקים ברחבי העולם.

בין היהלומים המפורסמים של גראף: גראף פינק בגודל 24.78 קראט שעלתה למיליארדר 46 מיליון דולר ב-2010; ולסוטו פרומיס, אבן בגודל 603 קראט שהתגלתה במכרה בדרום אפריקה ועלתה 12.4 מיליון דולר ב-2006.

ג'ורג' ניקולס הייק הבן, 1.7 מיליארד דולר

מנכ"ל קבוצת סווטש שקנתה את חטיבת היהלומים של הארי ווינסטון הקנדית ב-1 מיליארד דולר בינואר השנה. הקנייה העניקה לסווטש, יצרנית השעונים המובילה, את אחד ממותגי היהלומים היוקרתיים בעולם ששימש כוכבות כמו מרילין מונרו ואליזבת טיילור. בכל שנה משאילה הארי ווינסטון תכשיטים בשווי מיליוני דולר לידוענים בקולנוע ובטלוויזיה ובטקסים כמו האוסקר.

לב לבייב, 1.4 מיליארד דולר

טייקון ישראלי שמעורב בכרייה ובמסחר של יהלומים ברוסיה ובאפריקה. "מלך היהלומים" עלה לכותרות בשנה שעברה בשל מאבקו המשפטי עם שותפו לשעבר ארקדי גאידמק, שתבע מאות מיליונים בעמלות ממכרות באנגולה. מלבד בעלות על חנויות תכשיטים בערים עולמיות כמו לונדון, לבייב מכהן גם כיו"ר קבוצת ההשקעות אפריקה ישראל שמעורבת בנדל"ן, בבנייה ובתיירות.

יורג בוכרר, 1.1 מיליארד דולר

בוכרר הוא יו"ר חברת היהלומים בוכרר גרופ, שנוסדה על ידי סבו ב-1888 כחנות השעונים והתכשיטים הראשונה בלוצרן. החברה מעסיקה כ-1,500 עובדים ולה 26 חנויות באירופה. החברה כולה מוכרת לא פחות מ-50 אלף פריטים שונים. בין היצירות הידועות של בוכרר: סט של שרשרת, תליון ועגילים עם יותר מ-36 קראט של יהלומים; ושרשרת ריין בלאנש עם 44.97 קראט של יהלומים מבריקים.

פרד מואווד, 1.1 מיליארד דולר

אחד משלושת הנאמנים המופקדים על ניהול חברת התכשיטים המשפחתית. מואווד אף ייסד את קבוצת סינגריה וואן של חברות שעוסקות ביהלומים וחנויות מזון. בנובמבר 2012, הגיש הצעת מחיר ליהלום במשקל 76.02 קראט שהיה שייך לארכידוכס האוסטרי יוזף אוגוסט, אולם בסופו של דבר נמכר היהלום לקונה אלמוני ששילם תמורתו סכום של לא פחות מ-21.48 מיליון דולר.

רוברט פאייז-מואווד, 1 מיליארד דולר

מואווד, דור שלישי למשפחה לבנונית שמעורבת בעסקי יהלומים משנת 1890, התפרסם ברכישת יהלום בגודל 101.84 קראט בסותביס ב-1990. היהלום, שזכה לכינוי "הפלא של מואווד", נכנס לספר השיאים של גינס כיהלום היקר ביותר בצורת אגס. משפחת מואווד מחזיקה בחברת היהלומים הקרויה על שמה בז'נבה מתחילת שנות ה-70.

No comments:

Post a Comment