Search This Blog

Monday, July 1, 2013

כך הסתבך יוסי מימן בפרשת השחיתות של נשיא פרו


יוסי מימן כבר לא מייצר כותרות בתקשורת הישראלית בימים אלה כבעבר. חברת אמפל שלו נמצאת בהליכי פירוק. בעלי האג"ח של החברה מגבשים את התביעה נגד מימן, בגין עסקות בעלי העניין, שלטענתם ביצע מול החברה על חשבונם. עד שהתביעה תוגש, מימן נמצא מתחת לרדאר. אך בזמן שבישראל יש לו כמה שבועות של שקט, בצד השני של האוקיינוס - באמריקה הלטינית - הוא מושך אש.

הסיבה לכך היא שערורייה שבה מעורב אלחנדרו טולדו, שהיה נשיא הרפובליקה של פרו ב–2001–2006 - שערורייה שמככבת בכתבות ובתחקירי טלוויזיה בפרו, ושהביאה לכך שהתביעה הכללית במדינה פנתה לעזרת התביעה הכללית של קוסטה ריקה בבקשה לסייע לה בחקירה. במקביל, ועדה של הקונגרס הפרואני מקיימת שימוע בנושא ומזמנת עדים.
  
טולדו הוא אחד האנשים הקרובים ביותר לאיש העסקים מימן. לפי אמצעי התקשורת באמריקה הלטינית, החשדות נגדו עשויים להיות קשורים למימן באופן הדוק.

סיפורו של רונן ‏(שם בדוי‏) יכול להעיד על מידת הקירבה בין טולדו למימן. לפני כתשע שנים היו לרונן עסקים משותפים עם מימן. במסגרת עסקים אלה, נזכר רונן באירוע שבו ניסה להשיג את מימן בישראל בדחיפות, ועוזריו של מימן אמרו לו שאין שום דרך ליצור עמו קשר. "הסתבר שהוא נסע לכמה ימים לנשיא פרו, ואי אפשר לדבר איתו בשום פנים ואופן. שניהם היו עסוקים, אולי בילו ביחד", הוא מספר.

מימן אינו הקשר הישראלי היחיד של נשיא פרו לשעבר. טולדו, 67, בנם של פועל בניין ומוכרת דגים בשוק, שעבד בילדותו כמצחצח נעליים ומוכר עיתונים, נשוי לאליאן קארפ, יהודיה ילידת צרפת, בת לאב פולני ולאם בלגית, שעלתה בצעירותה לישראל. את קארפ הכיר טולדו כשלמד כלכלה באוניברסיטת סטנפורד.

טולדו שייך לחבר הנאמנים של מרכז פרס לשלום וביקר בישראל פעמים רבות. מקומו לא נפקד בשנים האחרונות מאירועים דוגמת ועידת הנשיא של 2012 או ערב לכבוד הענקת פרס הקונגרס העולמי על שם הרצל לנוחי דנקנר ב–2011. ועדיין, בתוך סבך הקשרים של טולדו בישראל, הקשר עם מימן בולט. כפי שאומר מכר נוסף של מימן: "הקשר בין מימן לטולדו הוא קשר מאוד אינטימי של שנים רבות, שגולש למשפחות. הילדים של יוסי מבלים עם טולדו ואשתו".

טולדו, שהתפרסם בהיותו הפרואני הראשון ממוצא אינדיאני שעלה לשלטון במדינה, מתכוון להתמודד שוב על נשיאות פרו ב–2016. הוא טוען כי הפרשה הנוכחית הומצאה על ידי יריביו, ונועדה לחסלו פוליטית.

פרואני המחובר לחוגים הדיפלומטיים בלימה, בירת פרו, סיפר כי השתתף באחרונה באירוע דיפלומטי, שבו נטלו חלק גם טולדו וחותנתו היהודיה בת ה–86, אווה פרננבורג. "הוא התרוצץ סביב חמותו כל הזמן, דאג לה ולא עזב אותה לרגע. מאחורי גבו התלוצצו כי היא האדם החשוב ביותר עבורו כיום", הוא מספר.

פרננבורג היא אכן אדם חשוב עבור טולדו בימים אלה. כל התקשורת בפרו עוסקת כבר כמה שבועות בפרשה שנחקרת על ידי רשויות החוק במדינה, כמו גם במדינות נוספות, שהיא הגיבורה שלה. הסיבה לעניין שמגלה התקשורת בפרננבורג היא מסע הרכישות התמוה שבו השתתפה ניצולת השואה תושבת בלגיה, בביקורה בקיץ האחרון באמריקה הלטינית.

תשומת הלב של התקשורת הלטינו־אמריקאית התעוררה לאחר שפרננבורג רכשה ביולי 2012 בית מגורים באחד האזורים היוקרתיים של לימה תמורת כ–4 מיליון דולר.

בספטמבר המשיכה הישישה, שעד אז לא נודעה כאשת עסקים ממולחת במיוחד, במסע הרכישות - ורכשה משרדים ב–900 אלף דולר. מקור הכסף של פרננבורג הוא השאלה הגדולה, שעליה מבקשים החוקרים למצוא תשובה.

במאי שידרה תוכנית הטלוויזיה "פנורמה" של BBC תחקיר, שלפיו הכסף לרכישת הבית הועבר לפרננבורג משתי חברות קש בקוסטה ריקה ובפנמה, הקשורות לאיש עסקים ישראלי־פרואני שמקורב לטולדו - בעיקר מחשבונה של חברה הרשומה תחת השם אקו־טבע. לדברי התובע הכללי של פרו, חוסה פלאאס במסיבת עיתונאים, החקירה נפתחה על בסיס חשד כי רכישות הנדל"ן שנעשו על ידי פרננבורג הן עסקה סיבובית הקשורה לטולדו, שנועדה להלבין כספים אשר הגיעו אליו שלא כדין - או כפי שהגדיר זאת, חשד ל"התעשרות שלא כחוק". טולדו מצדו הסביר שכספי החותנת הם כספי שילומים שקיבלה מגרמניה.

קשרים מרובים לישראל

לאחרונה דיווח "וול סטריט ג'ורנל" כי מדיווחים בתקשורת הפרואנית עולה שאיש העסקים הישראלי־פרואני ששמו נקשר בפרשה הוא סביח סיילן - ישראלי ממוצא טורקי ואחד האנשים הקרובים ביותר למימן. סיילן רשום כדירקטור בשורה של חברות בשליטת מימן, ובראשן אמפל ומרחב. ב–2006 הוא מונה לסגן נשיא בכיר של מרחב, וב–2011 למנהל הפיתוח העסקי של החברה.

לדברי מקורבים לקבוצה, סיילן מלווה את מימן בדרכו העסקית כשלושה עשורים, כאשר את רוב התקופה הזו בילה באמריקה הלטינית. לדברי המקורבים, "מאז ראשית שנות ה–80 סיילן הוא עובד של מימן בחברות השונות שלו בדרום אמריקה. הוא היה בלימה, בקראקאס שבוונצואלה - הוא פשוט עבר ממקום למקום לפי הפרויקטים והדרך שבה התפתחה הפעילות של מימן. הוא מעריץ את מימן ונאמן לו בצורה עיוורת. יש ביניהם מערכת יחסים יוצאת דופן. הוא אחד משניים־שלושה אנשי הקשר האינטימיים ביותר של מימן. בתקופה שבה כיהן טולדו כנשיא, סיילן התבסס בלימה והיה איש הקשר בין השניים. הוא אף פעם לא הוביל את הפרויקטים של מימן בדרום אמריקה, אבל הוא איש שטח מעולה שיודע לעבוד ולהתרועע עם הדרג הטכני באותה מידה שהוא יודע להתמודד עם הדרג המיניסטריאלי".

טולדו עצמו קשר את מימן ישירות לפרשה, כשהצהיר לאחרונה בפני ועדת קונגרס כי מימן העניק ביטחונות של עד 20 מיליון דולר לחותנתו לביצוע רכישות הנדל"ן. לפי דיווחים בתקשורת, למשל בעיתון "פרו 21", התביעה בפרו מסרה השבוע כי מימן הוזמן לבוא ולהעיד בימים הקרובים בפני השופטת אליזבת פרקו, החוקרת את הפרשה.
הקלף המרכזי של מימן בעימותים שלו בישראל עם נושים ציבוריים ופרטיים שדורשים ממנו להחזיר הלוואות שנטל הוא שלא נשאר לו כסף. נושיו בישראל עשויים למצוא עניין רב בטענות שהעניק ביטחונות למקורבים בפרו.

החיבור הישראלי־יהודי לפרשה, לפי הפרסומים הזרים, רחוק מלהסתיים בסיילן ומימן. דמות מפתח נוספת היא אברהם ‏(אבי‏) דן און הישראלי, איש כוחות הביטחון לשעבר ‏(בעבר הרחוק גם קב"ט בשגרירות ישראל בקוסטה ריקה‏). כשטולדו נבחר לנשיאות, הוא מינה את דן און לראש מערך האבטחה שלו. דן און מוכר בקבוצת מרחב של מימן, ומקורבים לקבוצה מגדירים אותו כאדם המקורב מאוד לטולדו.

לפי דיווח של כלי התקשורת "CRHoy" בקוסטה ריקה, דן און היה רשום כבעליה של אחת החברות בקוסטה ריקה המעורבת בפרשה, ומבדיקות שנעשו עולה כי הוא הגיע לקוסטה ריקה בחברת החותנת לטיפול בניירת. במשפט מזונות שמנהלת נגדו בימים אלה גרושתו בלימה, הצהיר דן און כי כל הכנסותיו מגיעות מהפנסיה שלו מצה"ל - בסך 3,200 דולר בחודש. הצהרתו פורסמה בכמה עיתונים נפוצים, בהם "פרו 21".

החוקרים בקוסטה ריקה מצאו כי סיילן החליף את החותנת ואת דן און בתפקיד נשיא החברות שהעבירו את מיליוני הדולרים לרכישות הנדל"ן של פרננבורג.

חיבור יהודי נוסף הוא מלווין רודלמן, עורך דין בקוסטה ריקה, חבר בולט בקהילה היהודית המקומית ומי שמטפל רבות בישראלים שמסתבכים במדינה. הוא זה שטיפל ברישום החברות ‏(לפחות שלוש‏) הקשורות לחותנת, לדן און ולסיילן. החוקרים מצאו כי בין הדירקטורים של החברות האלה נמצאים גם עובדת הניקיון והמאבטח של משרד עורך הדין. על פי התקשורת בקוסטה ריקה, נמצא כי החברות החזיקו בשנים האחרונות בחשבון בנק פרטי כ–10 מיליון דולר. כ–6 מיליון דולר הוקפאו באחרונה על ידי התביעה הכללית במדינה.

עורך דין פרואני־יהודי נוסף המעורב בפרשה ומוכר היטב בקהילה היהודית של לימה הוא דוד אשכנזי, פרקליטה של החותנת, שביצע עבורה ביולי־אוגוסט 2012 את רכישות הנדל"ן שנחקרות. בתקשורת הפרואנית פורסם שאשכנזי הוזמן להעיד בפני ועדת הקונגרס בפרשה, אך זמן קצר לאחר תחילת הישיבה הודיע כי "הוא יוצא לרגע לשוחח בטלפון", ונעלם.

לבסוף, נקשר בפרשה גם שמו של לואיס ליברמן, בנקאי לשעבר המכהן כיום כסגן נשיאת קוסטה ריקה וחבר נכבד בקהילה היהודית המקומית. על פי הפרסומים, בעת שהיה מנכ"ל בנק סקושיה בקוסטה ריקה ‏(שרכש את הבנק הפרטי אינטרפין שליברמן היה אחד מבעליו‏), קיבלו החברות הקשורות לטולדו הלוואה של 3 מיליון דולר. לפני שבועיים ביקשה האופוזיציה בקונגרס של קוסטה ריקה לחקור אותו על קשריו עם החברות הקשורות לפרשה - אך הבקשה נדחתה ברוב קולות.

ליברמן מכחיש כל קשר לפרשה, ואומר כי נפגש עם טולדו פעם אחת בלבד, בנסיבות חברתיות.

סיילן סירב להגיב לפנייתנו.

בכיר בחברת מרחב, המרכזת את עסקיו של מימן, ביקש להדגיש כי מרחב לא עשתה עסקים בפרו כבר 20 שנה.

מטעם מימן נמסר כי "אנחנו לא מתכוונים להיגרר לנושאים פנים־פוליטיים בפרו. אברהם דן און לא קשור למרחב".

"לינץ' של התקשורת"

טולדו טוען בתגובה לחשדות כי אין לו כל קשר לדברים. לטענתו, חותנתו מימנה את הרכישות באמצעות חסכונותיה ‏(בהזדמנות אחרת הוסיף כי מדובר בכספי שילומים מגרמניה‏), וכן באמצעות משכנתא שקיבלה בקוסטה ריקה. לדבריו, היא רכשה את נכסי הנדל"ן האלה כהשקעה, ומשכירה אותם.

לדברי טולדו, "מכיוון שבתה מתגוררת בפרו, היא העדיפה להשקיע את הכסף כאן. לא ידעתי על כך מראש, ואם הייתי יודע הייתי מונע את הצעד. אני מבין שעלי לשלם מחיר פוליטי כלשהו על כך שלא מנעתי ממנה לבצע את העסקים האלה כאן בפרו. אבל לטעות זה דבר אחד, ולהיות מושחת זה דבר אחר לחלוטין. אני לא מושחת". בראיון לעיתון "אל קומרסיו", הוא הוסיף הסבר: "אלה הם עסקים בין יוסי מימן לבין החותנת שלי. אני לא מנהל את העסקים של מימן. אני לא יודע מה עורכי הדין שלהם עושים".

לטענת טולדו, הרקע לכל הפרשה הוא פוליטי: "מתנהל נגדי מסע לינץ' של התקשורת, המונע על ידי פוליטיקאים שמבקשים לסכל את כוונתי להתמודד על הנשיאות בבחירות הקרובות". טולדו רומז עוד כי גם משפחתו של הנשיא לשעבר אלברטו פוג'ימורי, אויבו הגדול מהעבר המרצה כיום 25 שנות מאסר על פשעי מלחמה, עומדת מאחורי ההאשמות נגדו - כיוון שהוא מתנגד קולני להענקת חנינה לפוג'ימורי.

לעומתו, עוזר התובע המיוחד למלחמה בשחיתות בפרו, כריסטיאן סאלאס, אמר כי "העובדה שהוקמו חברות במקומות שהם מקלטי מס והעובדה שנוצלו לשם כך אנשים שאין להם קשר אמיתי לכסף, מצביעה על מקרה קלאסי של הלבנת כספים. אנחנו חוקרים את המקור לכסף הזה, שלכאורה יכול להיות לא חוקי".

התביעה בפרו ביקשה בימים אלה משלטונות קוסטה ריקה להסיר את הסודיות מעל חשבונות הבנק של החברות הקשורות לפרשה, וכן לחשוף את תנועות הכספים בחשבונות של פרננבורג. היא וחתנה טולדו הוזמנו להופיע בפני השופטת פארקו ב–15 ביולי. נדמה כי הפרשה נמצאת בעיצומה, הקלחת הפוליטית בלימה רוחשת - והסיפור רחוק מלהסתיים.

No comments:

Post a Comment