Search This Blog

Thursday, December 26, 2013

נוהל אדמו"ר בנתב"ג הרבנים שמגיעים עם רכבם הפרטי עד לכבש המטוס


לפני כמה שבועות אירעה בנתב"ג תקרית מביכה: הרב יעקב איפרגן ("הרנטגן") נחת ונסע ישר לביתו בנתיבות, בלי לעבור בדיקה במכס. ב"מעריב" פורסם שהדבר התאפשר בזכות "נוהל אדמו"ר", שלפיו רבנים נאספים היישר מכבש המטוס ברכבם הפרטי. ואולם לא ברור מהו בדיוק אותו נוהל, מי זכאי ליחס מועדף ומדוע.

מבירור שערכנו התברר כי כל אדם, במידה שישלם 260 דולר לחברה פרטית, יכול לקבל יחס VIP בנתב"ג, ולא להצטופף בתור לביקורת הגבולות. במקרה כזה, רכב של החברה יסיע אתכם היישר מכבש המטוס לטרקלין מצדה, לשם יגיע שליח - יחתים את הדרכון, יביא את המזוודות, יסדר את ענייני המכס וידאג לקחת אתכם הביתה. ואולם יש 47 רבנים הזוכים ליחס עוד יותר מועדף - ויכולים להיכנס עם נהג ורכב פרטי עד למטוס, וסידורי ביקורת הגבולות נעשים ברכבם. ברשימת "נוהל אדמו"ר"' אפשר למצוא את האדמו"ר מגור, הרב אהרן שטיינמן, הרב יאשיהו פינטו, אמנון יצחק ואף רבנים פחות מוכרים.

דובר רשות שדות התעופה (רש"ת), שהעביר אלינו את השמות, אמר שהרשימה נסגרה ב–2008, אך לא ידע לומר מתי היא נקבעה ומה היו הקריטריונים. לטענת מקור ברש"ת, מאז 2008 יש לחצים כבדים מצד גורמים שונים כדי להיכנס לרשימה. לטענת רש"ת, התנהלות זו תקינה משום שהנוהל אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה. ואולם שם לא שמעו על נוהל כזה, גם אחרי שהראינו להם את הרשימה ואת תגובת רש"ת. "מבדיקה ראשונית לא נמצאה עדות לכך שהנוהל אושר בידינו או שנדרשנו לאשרו. ככל שיפנו אותנו למסמכים רלוונטיים נשמח לבדוק את העניין", נמסר ממשרד המשפטים.

לא במקרה קשה להסביר מי בתוך הרשימה ומי מחוצה לה. "אין קריטריונים", מסביר בכיר לשעבר ברש"ת, "זה במסגרת היחסים בין הרשות לבין ש"ס ויהדות התורה. הדיוטי פרי, למשל, פתוח בשבת וגם מוכרים בו חמץ בפסח. יש עוד דברים שבגללם רש"ת רוצה לשמור על יחסים טובים עם הפוליטיקאים החרדים".
החוקרת הפרטית עו"ד אילנית מנדלסון התקשרה באחרונה לחברה הנותנת שירותי VIP בנתב"ג, והציגה עצמה כנציגה של כוכב רוק המגיע לישראל, כדי לדלות יותר פרטים על הנהלים. בשיחה עלה גם העניין של "נוהל אדמו"ר". "צריך להכיר את רש"ת טוב", אמר נציג החברה למנדלסון, "זו רשימה שקשה להיכנס אליה. יש שם קשרים חזקים. זה נסגר בדרגים גבוהים".

באחרונה פנה פרופ' אביעד הכהן, דיקן מכללת שערי משפט, לרש"ת כדי לברר את הסוגיה. לדבריו, הוא שוקל לעתור בעניין לערכאות משפטיות בדרישה להביא לביטול הנוהל. "יש כאן בעיה קשה", אומר הכהן, "למה אדמו"ר כן וקאדי או כומר לא. במה מיוחד אדמו"ר? זו אפליה ושרירות לב. לא אתפלא אם יש כאן שיקולים זרים".

ברש"ת אמרו בתגובה: "כדי לתת מענה הולם לנוסעים באוכלוסיות ייחודיות, כמו שרים, אורחים רשמיים, ילדים ללא ליווי הורים, קבוצות ספורט, רבנים ואמנים, ובלי לפגוע בדרישות החוק, נקבעו נוהלי עבודה בנתב"ג באישור היועמ"ש ובסיכום עם גורמי ממשלה נוספים - מכס, משרד הפנים, רשות האוכלוסין והמשטרה. כל האוכלוסיות הייחודיות משלמות עבור השירות, ולאדמו"רים אין הקלה בתהליכי נוסע יוצא או נכנס בתחומי ביטחון, מכס וביקורת גבולות. ההקלה היחידה שניתנת לאדמו"רים היא בכך שהם אינם עוברים לרכב שירותי הקרקע, והאדמו"ר רשאי להביא מלווה אחד פלוס נהג. השירות ניתן לכל נוסע המעוניין להשתמש בשירותי VIP דרך טרקלין מצדה. לגבי התקלה בטיפול הרב איפרגן, חברת VIP שאינה עומדת בנוהל, עלולה לאבד את רישיונה".


No comments:

Post a Comment