Search This Blog

Wednesday, March 29, 2017

משמרות צניעות- תופעה מעידן השטייטל'

ד"ר חיים שיין, איש המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, לפשיטת המשטרה על בתיהם של למעלה מעשרים גברים חרדים החשודים בעבירות מין.

הפשיטה המשטרתית לא בוצעה בעקבות דיווח לרשויות האכיפה אלא בעקבות מידע שהגיע דרך פנקסיהם של גורמים חרדים המטפלים טיפול פנים קהילתי בחשודים כעבריינים. בפנקסים הללו תוארו המעשים המיוחסים להם על מנת שגורמי האכיפה הפנים קהילתיים יצאו לפעול מולם לשמירה על 'טוהר המגזר', כהגדרתם.

לדברי שיין תופעת הענישה הפנים קהילתית המקובלת בחברה החרדית היא "תופעה חמורה מאוד. תופעה שמזכירה את ימי השטייטל או את ימי הקיבוץ בשנות החמישים. מדובר לכאורה במעשים מאוד פליליים ולא יתכן שיסגרו במסגרת קהילתית מגזרית".

ד"ר שיין מדגיש כי "אנשים שמבצעים עבירות כאלה לא מסתפקים בעבירה אחת אלא במקבץ של עבירות" וכיוון שכך הרי שמי שלא מסגיר אותם למשטרה "עובר על לא תעמוד על דם רעיך".

לטעמו מדיניות האכיפה הפנים-קהילתית מניבה בסופו של יום פגיעה בקורבנות, שכן אלה מסתובבים כמצורעים בקהילתם ואף שידוכיהם ושידוכי קרוביהם נפגעים בעוד התוקף לכאורה מסתובב מבלי שעניינו התברר על פי פרמטרים משפטיים נדרשים".

באשר לאותם חברים בגורמי הצניעות השונים מציין ד"ר שיין כי כאשר אלה מכים את החשוד כנאשם או מורים לו לצאת לגלות הם עוברים עבירה של תקיפה "וגם הם צריכים ללכת לכלא. יש מערכת מסודרת ויש דיני ראיות. לא מדובר במלחמת כנופיות".

עם זאת אומר ד"ר שיין כי בתקופה האחרונה חל שינוי גם בתוככי החברה החרדים ו"אנשים בקהילה החרדית מפנימים שנכון לפעול דרך החוק ולא דרך משמרות צניעות".

לנוכח כל אלה נשאל שיין איך הוא רואה את פורום 'תקנה' שגם הוא מבצע לכאורה דין פנים-קהילתי הכולל ענישה מסוג כזה או אחר ואינו נדרש לשירותיה של המשטרה. "אם באמת התפקיד המהותי של פורום 'תקנה' הוא לגרום לקורבנות להתלונן במשטרה הרי שהוא מקדש שם שמים ברבים ומביא לבירור משפטי, אבל אם הוא מייצר עונשים והגליות ומביא לעסקאות בין מוטרדים למטרידים הרי שזה חמור מאוד".

לדבריו לא ניתן לדעת אם אכן אלה או אלה פני הדברים שכן הדברים מתרחשים בסודיות על ידי אנשי 'תקנה'. "שמעתי מאנשים שנעשים שם דברים שלא תמיד תואמים את הרעיון הבסיסי של הפורום. אני מקווה שהם טועים".

בהמשך מחזיר ד"ר שיין את מוקד השיחה למשמרות הצניעות החרדיות וקובע כי בעקבות התנהלות זו "אנשים מפחדים להגיש תלונות במשטרה והתוצאה היא שלמשטרה מידע רב על המתרחש אבל ללא תלונה הדברים לא יובררו ולא הועלנו בכלום. סביר שלא יהיו תלונות ולכן המעורבים רק יקבלו אזהרה".

באשר לחברי המשמרות עצמם הוא מעיר כי מדובר לכאורה על עבירה של אי מסירת דיווח על פשע. לזאת הוא מוסיף ומעיר כי בפרשה זו ישנו אשם נוסף, "ואלו כל אותה הנהגה רוחנית שנותנת גיבוי למשמרות הללו בשם טוהר המגזר". שיין אינו מקבל טיעון לפיו מערכות האכיפה הישראליות אינן מענישות כיאות ולכן יש צורך בפעילות מסוג זה. הוא מספר על אדם חרדי היושב בכלא מעשיהו ומרצה עונש של שלושים שנות מאסר, המהווים ללא ספק ענישה ראויה.

No comments:

Post a Comment