Search This Blog

Thursday, February 2, 2017

ההאקר, העבריין ואיש הפורקס הישראלי שוב מסתבך - הפעם בפרשייה בינלאומית

האקר ואיש עסקים ישראלי בשם דודי שטרנברג מעורב בפרשיית סייבר חוצת מדינות, שנחשפה בכמה כלי תקשורת בינלאומיים, בהם בלומברג, ביזנסוויק ואתר Motherboard. קוראי TheMarker עשויים לזהות את שמו מכמה פרשיות עבר: דודי (דוד) שטרנברג.
על פי הדיווחים בחו"ל, שטרנברג קשור בניסיון מכירה של תוכנת האקינג עוצמתית כביכול להאקר הודי בשם מאניש קומאר. ההאקר ההודי ניסה לרכוש משטרנברג תוכנת פריצה לסמארטפונים כדי למכור אותה לממשלת מאוריטניה - מדינת עולם שלישי שבה עבדות עודנה מותרת ומצב זכויות האדם הוא מהגרועים בעולם. על פי בלומברג, שטרנברג דרש עבור הפריצה מיליון דולר: 100 אלף שיועברו מראש לחשבון בנק שלו בהונג קונג, 400 אלף דולר עבור הוכחת היתכנות (POC) ועוד 500 אלף דולר עבור התוכנה עצמה. בפרשה מעורב גם אזרח איטלקי שמצא את עצמו בכלא המאוריטני חודשים ארוכים בעקבות העסקה שהסתבכה.
לפי הדיווח המפורט בבלומברג, קומאר הגיע לישראל לפגוש את שטרנברג כדי להשלים את העסקה. כך הם כותבים על הפגישה: "... הם (קומאר ועוד שותף הודי, א"ז) ביקרו את שטרנברג במשרדו בתל אביב, ברחוב ראול וולנברג. החדר היה מעין מאורה יוקרתית, עטופה בעור שחור וספות, מחשבים יקרים ומקרר קטן. שטרנברג, איש גדול מימדים, לבש חולצה שחורה ומכנסי ג'ינס. במשך שעתיים הם שוחחו על העסקה ותחום המעקב בכלל, בעוד שטרנברג מעשן בשרשרת ולוגם משקאות אנרגיה מהמקרר שלו ומציע לאורחיו גם". שטרנברג התגאה ביכולות הפריצה שבבעלותו שלטענתו כוללת השתלטות מרחוק על הטלפון, שליחת נתוני מיקום, ציטוט לאימיילים והקלטת שיחות.
אז מאיפה השם שטרנברג מוכר? בשנת 2012 התפוצצה פרשיית חברת "הלו" - חברת שיחות  בינלאומית וסלולר שניסתה לפרוץ לשוק הישראלי והסתברה כמגדל קלפים שאין מאחוריה הרבה. הסתבר כי בחברה פעל איש צללים בשם דודי שטרנברג עם עבר נרחב של נוכלות ועבירות על חוק המחשבים. שטרנברג הסתבך בעבר עם ה-FBI בגין גניבה של כ-80 אלף כרטיסי אשראי ועם משטרת ישראל בגין פריצה אלקטרונית לסניף של הדואר בחיפה ונגזרו עליו 30 חודשי מאסר.
עוד ממעלליו של שטרנברג: הוא הקים מיזם מכרזים ישראלי בשם SMS Winner וחברת תקשורת בשם סימפל בפנמה - כולם נקלעו לקשיים ונסגרו תוך השארת חובות לנושים. אחרי הפרשייה בפנמה, הספיק שטרנברג להסתבך גם במיאמי, להתחתן שם ולחזור לישראל. בזמן פרשיית הלו הוא מזדהה כחרדי ונישא לביתה של הרבנית ברוריה זבולוני, בוררת של העולם התחתון, ובעלת מניות בהלו.
בדו"ח הפירוק של חברת הלו (היל"ת בשמה הרשמי), כותבים המפרקים: "מר שטרנברג נשוי לאחת  מבנותיה של גב' ברוריה זבולוני – בעלת מניות מהותית בחברה. בחקירות ובדיקות מקיפות שערכו המפרקים אודות נושאי המשרה בחברה, עלה באופן תדיר שמו של שטרנברג כ'פונקציונר' ואיש מפתח בחברה וכמי שהיה 'הרוח החיה' שמאחורי החברה ומעורב, לכאורה, בכל הפעילות העסקית, הכספית ובקידום התקשרויות החברה, לרבות בביצוע מעשים אשר הובילו לקריסתה, נטילת כספים שלא כדין מקופת החברה והברחת רכוש, כספים ונכסים שיכולים היו לשמש את החברה להמשך הפעלתה ו/או את נושיה כמקור לפירעון חובותיהם.
"ממידע שהתקבל בידי המפרקים עולה, כי הגם ששטרנברג לא מונה רשמית כנושא משרה בחברה, הוא היה קשור כמעט בכל פעולה שביצעה החברה, אם כמבצע בפועל; אם כמושך בחוטים המשפטיים והעסקיים מאחורי הקלעים; ואם כמי שמביא לכך שגורמים אחרים יבצעו פעולות אלו".
פרטים חדשים שנחשפים כאן לראשונה מראים על פועלו של שטרנברג בתקופה האחרונה: מסתבר שב-2016 היה שטרנברג מעורב בשתי חברות: RBPKR ו-RBPKR טכנולוגיות. החברה הראשונה עסקה בפיתוח תוכנה ואילו השנייה בפורקס (אופציות בינאריות). כמו במקרה היל"ת, גם הפעם שטרנברג לא היה רשום כבעל תפקיד בחברה אך עובדים וספקים מספרים לנו כי הוא היה המביא והמוציא - הרוח החיה והמנהל בפועל שלה. אגב, החברה רשומה תחת אדם בשם ארז לבב - איש שב-2009 הוגש נגדו ושותפים כתב אישום על מכירת כדורי ויאגרה מזויפים בסכום של מיליון דולר.
לבב עצמו הגיש תלונה במשטרה נגד שטרנברג בטענה שלקח מהחברה ציוד מחשוב יקר בערב מוצאי שבת אחד, ללא אישור. ככל הנראה לבב מגובה בעדות השומר בבניין באותו הזמן. עוד בדומה למקרה היל"ת, שתי החברות נקלעו לקשיים, ובמשך מספר חודשים לא שילמו משכורות לעובדים. המצב הגיע לכדי כך שעובדי החברות הגישו נגדן בקשות פירוק ותביעות כספיות. ההליכים הללו מתקיימים בימים אלה בבתי משפט.
מנהלת החשבונות של החברות מסרה כי שתי החברות צברו חובות במיליונים: כ-3 מיליון בשכר על החודשים אפריל ומאי 2016. היו עובדים שאף המשיכו לעבוד ביוני ויולי ואפילו לא קיבלו תלוש משכורת, כך שחוב השכר גבוה עוד יותר. בנוסף, לחברות חובות לספקים של יותר מ-1.1 מיליון שקל וכן חוב לרשויות המס בגין החודשים שכן יצאו תלושי משכורת. היל"ת אגב, השאירה אחריה שובל חובותשל 54 מיליון שקל.
שטרנברג עצמו יוצא בשלב זה "נקי" לחלוטין מפרשית RBPKR. מכיוון שהוא אינו רשום בחברה, כל ההליכים הפורמליים, הן של העובדים והן של המדינה, הם מול לבב. שטרנברג הוא אדם חופשי, שעוסק היום במסחור טכנולוגיות סייבר. למעשה, כבר זמן מה, אחרי ששכחה פרשת הלו, שטרנברג הציג את עצמו כחוקר סייבר. הוא למשל הדגים בכנס טכנולוגי ב-2014 (הפעם שוב כחילוני) פריצה כביכול באמצעות מחשב למכונית פורד מוסטנג.
אם שטרנברג אכן ניסה למכור תוכנת סייבר התקפי למדינה זרה, הנושא צריך להיבדק על ידי אגף הפיקוח על היצוא הבטחוני במשרד הביטחון מאחר שמדובר לכאורה על עבירה על חוק היצוא. מבחינת המדינה, הדבר מקביל למכירת נשק. רשות המסים עשויה אף היא להתעניין בהעברה הכספית שבוצעה כביכול לחשבונו של שטרנברג. בנוסף, משטרת ישראל מטפלת בתלונה על גניבה כביכול שביצע שטרנברג, כך שייתכן שנשמע את שמו עוד בשבועות הקרובים.

No comments:

Post a Comment