Search This Blog

Friday, April 20, 2012

Chabad Spokesman Dismisses Christianity Allegations


Article that talks of Passover feast becoming 'flesh and blood' prompts harsh responses.

A prominent Chabad figure has been accused by participants in an ultra-Orthodox online forum of adopting Christian symbols to describe a Jewish event, following an article he wrote in an official Chabad publication.

Chabad spokesman Rabbi Menachem Brod sparked a lively debate in the Haredi forum "Stop, Thinking Here," when he referred to bread and wine as allegories for flesh and blood.

The article, in last week's Talk of the Week, the Chabad Youth Organization's weekly newspaper, dealt with the Hasidic "Messiah Feast," eaten on the last day of Passover. The feast was originally introduced by the founder of Hasidic Judaism, Rabbi Yisroel Ben Eliezer, also known as Baal Shem Tov, to express the yearning and anticipation for the messiah. The feast includes matza, and the Chabad custom is also to drink four glasses of wine at the meal, as is done in the Passover seder.

Brod concluded his essay by writing, "Let us then draw strength from the faith in the coming of redemption and the anticipation of it. We will eat on the seventh of Passover the 'Messiah Feast,' intended to infuse the faith in the messiah's coming into our blood and flesh, like a meal that becomes our blood and flesh. And may we celebrate the last Passover holiday with the messiah in the Third Temple."

The idea of bread (or in this case matza ) and wine becoming flesh and blood is typically thought of as Christian, and they are symbols used often in Christian ceremonies. In addition, bread and wine are central symbols from the Last Supper, the final meal Jesus shared with his apostles prior to his crucifixion, according to the New Testament.

Matthew 26 describes the meal: "And as they were eating, Jesus took bread, and blessed, and break it; and he gave to the disciples, and said, Take, eat; this is my body. And he took a cup, and gave thanks, and gave to them, saying, Drink ye all of it; for this is my blood of the covenant, which is poured out for many unto remission of sins."

In John 6, Jesus tells his flock, "He that eateth my flesh and drinketh my blood hath eternal life: and I will raise him up at the last day."

Frequent use is made in symbols of wine and bread in Christian masses and ceremonies.

Thus some readers saw Brod's article as a nod to the Christian world of references. One, who calls himself Ben Zion Cahana, wrote, "If we're dealing with ignorance and accidentally similar phrasing, so be it. But if [the author] was aware and ignored this similarity, then it's complete idiocy." Later he retracted the word "ignorance."

Brod and other Chabad figures vehemently rejected the allegations, saying the claims might be proof of the critics' own tendencies. Brod told Haaretz these comments expressed "wild associations that say more about the forum's participants, who are apparently immersed in Christian ideology. I, happily, don't have such associations."

Brod added that the idea that spiritual values enter our body by means of food is "an authentic Jewish idea, reflected in eating the sacrificial animals' flesh in the Temple era, eating the Sabbath and holiday meals, etc."

"The Lubavitcher rebbe explained many times that by eating this [Messiah] meal the faith in the messiah's coming becomes part of our entity, as the matza and wine become part of our body," Brod said. "This is why I've written about this idea in Talk of the Week about 25 times already. There is not one iota of similarity between that and the Christian ideas. It's simply ignorance coupled with wild imagination and I don't intend to change Judaism because someone has distorted thoughts."

Brod is not part of Chabad's messianic branch, which believes the last Lubavitcher rebbe, the late Menachem Mendel Schneerson, never actually died and is in fact the messiah.
-----------------------------------------------------------
האם יש קשר בין "הסעודה האחרונה" לפסח של חב"ד?

ויכוח סוער בציבור החרדי בשל טענות שהרב ברוד מחב"ד עשה שימוש בדימויים נוצריים, לפיהם היין משול לדם והלחם לבשר

המנהיג החרדי-ליטאי המנוח, הרב מנחם אליעזר שך, ניהל מלחמת חורמה אידיאולוגית נגד חב"ד, ונהוג לייחס לו את האמירה הלגלגנית כי "חב"ד היא הדת הקרובה ביותר ליהדות". כעת יש חרדים שמבקשים לטעון כי "הדת הקרובה" הזו איננה אלא נצרות במסווה. פורום חרדי באינטרנט גועש בימים האחרונים בעקבות התבטאות שהופיעה בפרסום רשמי של חב"ד, הנראית על פניה כהתכתבות קדחתנית עם עולם הרעיונות הנוצרי שבו היין משול לדם, ואילו הלחם לבשר. הרעיון עשוי להעיד על דיפוזיה נצחית בין הדתות, אבל בחב"ד דוחים את הטענות בתוקף, ותולים את הסערה אך ורק בדמיונם הפרוע של המבקרים.

"שיחת השבוע", השבועון הוותיק של צעירי אגודת חב"ד, המופץ במאות אלפי עותקים, ייחד בשבוע שעבר את מאמרו הפותח למנהג החסידי לקיים "סעודת משיח" בשביעי של פסח, בשעות שלפני צאת החג (בדומה לסעודה שלישית בשבת). המנהג השתרש במיוחד בחב"ד, ואחד משושלת האדמו"רים של החסידות תיקן כי בדומה לליל הסדר יש ללגום בסעודה זו ארבע כוסות יין, ולאכול מצות.

עניינה של הסעודה הוא הכמיהה למשיח, רעיון יהודי למהדרין שאינו קשור דווקא לחב"ד, ואולם באותו מאמר ב"שיחת השבוע" נכתבו שורות שהקפיצו כמה מגולשי הפורום החרדי "עצור כאן חושבים". הכותב, הרב מנחם ברוד, דובר חב"ד, סיכם את מאמרו במלים "נתחזק איפוא באמונה השלמה בבוא הגאולה ובציפייה לקראתה. נאכל בשביעי של פסח את ‘סעודת משיח' שמטרתה להחדיר את האמונה בבוא המשיח לתוך דמנו ובשרנו, כסעודה שנהפכת לדם ובשר שלנו ממש. ויהי רצון שנחגוג את החג האחרון של פסח עם משיח צדקנו בבית המקדש השלישי".

הרב ברוד לא נמנה עם הפלג המשיחי של חב"ד שסבור כי אחרון אדמו"רי לובביץ', הרבי המנוח מנחם מנדל שניאורסון, מעולם לא הסתלק מהעולם, וכי הוא-הוא המשיח. עם זאת, הרעיון של לחם ויין ההופכים לבשר ודם (בהתאמה) הוא קתולי למהדרין (כמובן שבמקרה של סעודת משיח המצה מחליפה את הלחם).


אלו הם סמלים מרכזיים מהסעודה האחרונה של ישו במחיצת תלמידיו, שאף התרחשה בחג הפסח לפי הברית החדשה. במתי פרק כ"ו נכתב על אותה סעודה כי "כאשר אכלו לקח ישוע לחם, בירך ובצע ונתן לתלמידים באמרו: קחו ואיכלו, זה גופי. לקח את הכוס בירך ואמר להם באמרו שתו ממנה כולכן כי זה דמי, דם הברית (החדשה) הנשפך בעד רבים לסליחת חטאים". בהקשר אחר (יוחנן ו') הוא אומר לצאן מרעיתו "האוכל את בשרי ושותה את דמי יש לו חיי עולם ואני אקים אותו ביום האחרון". יין ולחם הם סמלים שנעשה בהם שימוש תדיר במיסות ובטקסים נוצריים אחרים.

אחד מגולשי הפורום, המתקרא "בן ציון כהנא" (זהותו האמיתית ידועה לרבים מהגולשים) הצית דיון ער סביב המאמר שגרר תגובות רבות. "אם מדובר בבורות ובניסוח דומה באופן מקרי בלבד ניחא", כתב, "אולם אם מדובר בידיעה ובהתעלמות מופגנת מהדמיון הזה, אזי מדובר בטמטום מוחלט". בהמשך הדיון חזר בו הכותב מהביטוי "בורות".

הרב ברוד אמר ל"הארץ" כי מדובר ב"אסוציאציות פרועות שמלמדות יותר על אותם משתתפים בפורום שכנראה שקועים בתוך אידיאולוגיה נוצרית. לי זה לא עושה אסוציאציות כאלה, לשמחתי". לדבריו, הרעיון שערכים רוחניים נכנסים אל תוך גופנו באמצעות המזון הגשמי הוא "רעיון יהודי אותנטי, שבא לידי ביטוי באכילת בשר הקרבנות בזמן המקדש, באכילת סעודת שבת וחג ועוד. סעודת משיח תוקנה בידי הבעל שם טוב, ככזו שנועדה לבטא את הכיסופים והציפייה לביאת המשיח.

"האדמו"ר החמישי של חב"ד, רבי שלום-דובער, תיקן לשתות בה גם ארבע כוסות יין. הרבי מלובביץ' הסביר פעמים רבות שעל ידי אכילת הסעודה הזאת האמונה בביאת המשיח נעשית חלק מהווייתנו, כמו שהמצה והיין נעשים חלק מגופנו. בעקבותיו כתבתי את הרעיון הזה ב'שיחת השבוע' כבר כנראה 25 פעמים. בין זה ובין המקורות הנוצריים אין ולא קצה קצהו של דמיון. זו פשוט בורות שמתחברת לדמיון פרוע, ואני לא מתכון לשנות את היהדות מפני שלמישהו יש מחשבות מעוותות

2 comments:

  1. for this very reason, the Torah makes no mention of a messiah. the very idea of G'd incarnate in a messiah is anathema to the Torah. Shame!

    ReplyDelete
  2. chabad is a copy of christianity. see chabad-mafia dot com for more info.

    ReplyDelete