Search This Blog

Thursday, September 22, 2016

ניצול מיני, שעבוד כלכלי: "הרב אמר לי: הפכת אותי להומו"


"מאותו רגע שהכרתי אותך, קרו לי שני דברים: נהייתי הומו, תצחק או לא - קרה לי משהו, ותאמין לי היו לי את האפשרויות האלו לפני כן בגדול. ב' - מאותו יום נכנסת לי לנשמה... הילד שאני הכי אוהב... בחיים לא נהניתי כמו שאני יחד איתך".

במילים אלו - מתוך שיחה שהגיעה לידי ynet (האזינו להקלטה) - מתוודה רב על מערכת יחסי שליטה וניצול מיני עם נ', בחור מקהילתו. לטענת נ', הדברים אירעו בעת שהיה בן 14. הפרשייה כוללת ניצול מרות, שליטה נפשית, כלכלית ומינית, לכאורה, שאותה הוא מתאר כאן, בראיון ראשון מול מצלמה – ונמשכה לטענתו אל תוך חייו הבגירים, כאשר הרב השליט טרור אף על רעייתו.

נ' אזר אומץ והתלונן במשטרה. אך לדברי עורכת דינו, רבקה שוורץ, מטעם ארגון "מן המיצר" - התנהלות רשויות החוק בפרשה מעבירה מסר מסוכן למתלוננים מהמגזר החרדי, ובהם קורבנות פוטנציאלים נוספים של אותו הרב.



אומרים שחרדים מטייחים פגיעות מיניות", אומרת עו"ד שוורץ, "והנה, כשחרדי אוזר אומץ ומתלונן במשטרה על פגיעה חמורה, עם ראיות - התיק מעלה אבק והחשוד מסתובב חופשי. איזה מסר זה מעביר לקורבנות הנוספים?"

ניצול מיני במסווה של "חינוך"


הסיפור הלא ייאמן הזה מתחיל בעשור הקודם, כאשר רב חרדי מקבל לידיו חבורת נערים קטינים מקהילה חסידית קיצונית. בין הילדים שזכו "לחינוך מחודש" אצל אותו רב, היה גם נ', רק בן 14 באותה העת.

"גדלתי קהילה חרדית אדוקה וסגורה", הוא מספר. "גיליתי כישורים אמנותיים ורציתי להתפתח בהם, ללמוד על העולם. לא ראיתי את עצמי חי בעוני כמו ההורים שלי". אבל דווקא רצונו של נ' בחיים שונים, הוביל את הקהילה להצמיד אותו לרב משגיח, שתפקידו יהיה לשמור את נ' בתלם הקהילתי. לטענת נ', לאחר תקופה קצרה של "שיחות נפש" שנועדו להחזיר אותו אל זרועות החצר הסגורה - החל הרב לנצלו לסיפוק צרכיו המיניים, לכאורה.

"אז לא היה לי מובן מה הוא עושה. באתי מבית חרדי, לא נחשפתי מעולם לתקשורת. זה כמובן התחיל בהדרגה, בהתחלה היו מחמאות אישיות - 'איזה יפה אתה', 'איך אתה נראה טוב' ו'אני אוהב אותך". משם, משחזר נ', החלו החיבוקים "האבהיים" לקבל בהדרגה אופי מיני מובהק, והתרחבו למערכת יחסים מינית המוצגת "כאהבה" מצדו של הרב כלפי נ'.

גילית התנגדות?

"התנגדתי, אבל היכולת שלי הייתה אפסית. הוא אדם גדול, גם פיזית. כמובן שהייתי קטן מאוד, וביכולת המילולית שלו הוא פשוט היה שוטף אותי. גם פיזית לא היה אפשרי לצאת מזה. כמובן שבכל פעם הייתי משתכנע שזו בעצם אהבה, ואין בזה שום בעיה. לא היה לי עם מי לדבר, וגם היה פחד לדבר. ראיתי את הנזק שיהיה רק לי אם אני אדבר. הוא גם כל הזמן אמר לי: אני מסודר, אני נשוי, החיים שלי בסדר. אם תדבר אתה גמור, לאיפה תלך? מה תעשה?"

נ' מספר כי כאשר החלו שמועות כי אותו רב, מחנך במקצועו, תקף מינית ילדים במוסד החינוכי שבו לימד, הוא נשלח על ידי ראשי הקהילה לחו"ל, אך נ' המשיך לראות בו "אב רוחני" ולנהל עמו קשר הדוק ותלותי. לאחר שהרב חזר לישראל, נ' חזר להתגורר עמו.

זוגיות "בהשגחת הרב"


עורכת דינו של המתלונן, רבקה שוורץ, מתארת מסכת קשה של קשר תלותי שפיתח נ' באותו רב מקטנות, לכאורה. לדבריה, הוא הפך להיות עבד נרצע לכל גחמותיו. היא מציינת שכל כסף או זכות ליציאה מהבית הייתה צריכה לבוא בתמורה "לטובת הנאה מינית", וכן שכל תגמול כספי שהתקבל בגין עבודתו של הבחור הצעיר, הועבר ישירות לאותו רב.

עורכת הדין טוענת כי לאחר תחנונים ממושכים מצדו של הבחור שירשה לו להינשא, נאות הרב - שחש נפגע מן הבקשה - להתיר לו להינשא לר', בת למשפחה שהייתה "תחת חסותו".

בעת הנישואים הייתה ר' קטינה בת 16,והזוג הצעיר חויב להתגורר בביתו של הרב, לדבריהם, תוך שהוא ממשיך במסכת השליטה בהם. השניים חויבו לקבל את רשותו לכל דבר, נאסר עליהם לישון בחדר אחד למעט פעם בחודש, בעת הטבילה במקווה - וגם אז הם חויבו למסור דיווח מפורט על מעשיהם. "לא שנאתי את בעלי, לא אהבתי אותו, חיינו יחד כי זה מה שקבעו לנו", ר' אומרת.

בכל אותה העת לא ידעה ר' כלל על המתרחש בין הרב לבין בעלה. "בשבוע שבו גיליתי מה הוא עבר תחת אותו בן אדם שהערצתי, אהבתי והאמנתי לו - רק אז בעצם הבנתי מה קרה לי כל השנים. באיזה חושך הייתי. זה היה שבוע אחרי שפגשתי את אמא שלי, שאותה לא ראיתי 12 שנה בעקבות הסתה קשה נגדה".

נ' שהחל להבין את הסיטואציה שאליה נקלע, החל מתעד את השיחות שהתקיימו בינו לבין הרב החשוד. בשיחות אלו נשמע הרב מתוודה, לכאורה, על אהבתו המינית אליו מאז היותו ילד בן 14.

"לא ידעתי שזו מציאות לא נורמלית"

בני הזוג הביאו לעולם כמה ילדים. לאחר כל לידה טוענת ר' כי הרב דרש ממנה לחזור לעבודה באופן מיידי - ולהעביר אליו את השכר שהרוויחה, קצבת ביטוח לאומי או כל הכנסה אחרת שקיבלו. הרב אף הקפיד לנהל עם כל אחד מבני הזוג שיחות בנפרד, שבהן לטענת הזוג, ניסה לסכסך ביניהם לבל יתאגדו נגד שליטתו בהם.

הוא נהג בטקטיקה של 'הפרד ומשול'. הפריד בינינו, שלט לנו בחיי המין, ושלל ממני אפשרות לבחור מה לעשות מתי ואיך; לאיזה מוסדות לשלוח את הילדים... הוא פשוט קבע לנו כל דבר בחיים. גם בהוצאות כספיות. לא יכולתי לקנות דברים על דעת עצמי, ואם הייתי צריכה לנסוע באוטובוס, הייתי צריכה לבקש ממנו כסף. את הקצבת ילדים שלנו הוא לקח. היא נכנסה לנו לחשבון, אבל הוא דאג שבכל חודש אעביר לו אותה עד השקל האחרון, וחלילה לא אקח אפילו שקל לעצמי".

ר' מכנה את הרב החשוד "אדם שפל שחושב שהחיים של אנשים אחרים נתונים בידיו. נולדתי למציאות הזאת", היא מדגישה. "לא יכולתי לדעת שזו מציאות לא נורמלית. היום אני ובעלי יכולים לשבת יחד על הספה ולאכול גלידה, וזה לא מובן מאליו. לא יכולנו לעשות את זה עד לא מזמן. אני רוצה להגיד לכל מי שנמצא בסוג של כת: אל תפחדו! תצאו. פתאום כלום לא יהיה מובן לכם מאליו. פתאום לא תבינו באיזה חושך חייתם".

לפני כמה חודשים הוגשה למשטרה התלונה. הרב החשוד נעצר - ושוחרר ממעצר כמה שבועות אחר כך. מאז ממתינים המעורבים בפרשה להחלטת הפרקליטות, ובינתיים הוא מסתובב חופשי. עורכת הדין שוורץ מבהירה כי "הנפגעים עצמם אינם מעוניינים בהגנה או בחיסיון שמם, וצו איסור הפרסום - על אף שהוא כולל אותם - נועד להגן רק על החשוד. המעשים המתוארים בתמלול של 180 שעות הקלטה הם קשים וחמורים ביותר. אני תוהה ממתי נותנות רשויות החוק כזו הגנה על חשוד, ומדוע אינן מאפשרות לציבור לדעת על מעשיו ולהתגונן מפניו".

הפרקליטות בתגובה: התיק התקבל לפני זמן קצר

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "תיק החקירה התקבל בפרקליטות לפני זמן קצר והוא נבחן, ככל תיק, ביסודיות רבה. המדובר בתיק מורכב מבחינה ראייתית ביחס לטיב היחסים בין החשוד למתלוננים ולמסגרת האירועים שנפרשים על פני שנים רבות. מעבר לכך, מטבע הדברים, אין באפשרותנו להתייחס לחומר הראיות, שבעניינו טרם התגבשה החלטה, וכן מטעמים של צנעת הפרט".

על צו איסור הפרסום של זהות המעורבים בפרשה, מסרה הפרקליטות כי החלטת בית המשפט "מתייחסת לאיסור פרסום כל פרט שיכול להביא לזיהויים של כל המעורבים בפרשה - זאת מכוח חוק שנועד להגן על נפגעי העבירה".

"באשר לטענה בעניין נפגעי עבירה מהמגזר החרדי, הפרקליטות מנהלת מדי שנה אלפי תיקים, בין היתר גם נגד נאשמים מתוך המגזר החרדי, ורבים מהם נשלחים לעונשי מאסר משמעותיים מאחורי סורג ובריח. כל תיק נבחן לגופו בהתאם למצב הראייתי וסיכוי סביר להרשעה, כנדרש במשפט הפלילי".

מהמשטרה נמסר בתגובה כי "מיד עם קבלת המידע מרשויות הרווחה אודות חשד להתעללות, נעשתה פנייה לקורבן העבירה ונפתחה חקירה. תיק החקירה נוהל במשטרה ללא שהות ובאופן מקצועי ויעיל לאורך כל הדרך, החל ממועד הגשת התלונה וכלה בהעברתו לידי פרקליטות דרום.

"מפאת צנעת הפרט, לצערנו לא נוכל להיכנס לפרטי הראיות וממצאי החקירה. לאורך כל הדרך, בכל פעם שעלתה האופציה לגבי קורבנות נוספים, היא נבדקת ולא נמצאו כל תימוכין להערות אלו. ככל שעורכת הדין סבורה כי ישנם קורבנות אחרים, הרי שזו חובתה המוסרית והערכית לבוא ולסייע בידי צוות החקירה במידע רלוונטי".

על כך מגיבה שוורץ כי "הקורבנות הנוספים אינם מוכנים להגיש תלונה בדיוק בגלל התנהלות המשטרה והפרקליטות, מחשש מוצדק שהתלונה שלהם לא תטופל!"

תגובת עו"ד ציון אמיר, המייצג את הרב החשוד: "אין בכוונתי לנהל את הגנת מרשי בתקשורת, אלא רק בין כתלי בית המשפט, אם הדברים יגיעו לשם".

No comments:

Post a Comment