Search This Blog

Monday, September 26, 2016

עודד טוויק חושף: "כך הצלתי את אחותי ושמונת ילדיה מכת 'לב טהור'"


בשבוע שעבר פשטה משטרת גוואטמלה על חברי כת 'לב טהור', שעברו להתגורר באחת השכונות העניות במדינה. הכת מונה
 כחמישים משפחות, המנהלות אורח חיים דתי סגפני במיוחד ורווי סבל. לדברי חברים לשעבר בכת שהצליחו להימלט, מדובר בקהילה שמנוהלת על ידי הרב שלמה אלברנס, והוא השליט והמחליט הבלעדי על חיי החברים. שגרת יומם מנוהלת באופן תורני קפדני, עם איסור מוחלט להשתמש בכל סוג של תקשורת. הילדים מנועים מלשחק בצעצועים, חל איסור ליהנות ממאכלים ומותר לצרוך מזון בסיסי ביותר. הילדים חיים במשטר פחד וחווים התעללות גופנית ונפשית כחלק משיטת החינוך. הם מופרדים מאימותיהם ובגיל 12 משודכים לבני הקהילה ומביאים יחד לעולם ילדים בגיל צעיר ביותר.

עם פרסום תמונות ראשי הכת מובלים לתחנת המשטרה בגוואטמלה, הרשה לעצמו עודד טוויק, תושב ראשון לציון, לחייך. הוא ידע שבזכות המידע שהעביר לרשויות החוק בגוואטמלה, והודות לדבקותו במשימה, אולי יש כאלה שיינצלו מציפורני הכת.

חתונה בשידוך


טוויק בן ה־42, נשוי ואב לשתי בנות, מנסה לנהל אורח חיים שגרתי. הוא בעליו של עסק למוצרי חשמל, שמפרנס אותו ואת משפחתו כבר תקופה ארוכה. טוויק וארבעת אחיו נולדו וגדלו בשכונת נחלת יהודה, התחנכו במוסדות החינוך בעיר וכשבגרו פנה כל אחד מהם לדרכו. בחלומותיו השחורים ביותר לא תיאר לעצמו טוויק שדווקא אחותו הצעירה, זו שהייתה חיילת מצטיינת במשרד הביטחון, תביא לשינוי בחייו ותסחוף אותו למסע חוצה גבולות.

"אחרי הצבא אחותי טסה לארה"ב ונשארה לגור שם. היא הייתה ילדה קטנה אחרי צבא ומצאה עבודה כעוזרת בית במשפחה חרדית", הוא מספר. "באותו בית

היא גם חזרה בתשובה ובקהילה שמעו עליה. יום אחד הגיעה השדכנית והציעה לסדר לה חתן. בדיעבד התברר שהשדכנית עבדה בקהילת 'לב טהור', והייתה אמורה לגייס נשים לכת. בעלי הבית שבו עבדה אחותי שכנעו אותה להתחתן עם המיועד, שלדבריהם היה בחור טוב ואמיד. הלחץ עשה את שלו ותוך זמן קצר אחותי מצאה את עצמה מתחת לחופה. מבלי ששמה לב, היא נכנסה לקהילת 'לב טהור', היישר אל הכת. יחד עם בעלה היא הביאה לעולם שמונה ילדים, והמשפחה התגוררה במונטריאול עם אנשי הכת".

היית איתה בקשר?

"משיחות איתה הבנתי שהיא מתחזקת, חוזרת בתשובה וחיה בצורה מאוד שמרנית, אבל לא תיארתי לעצמי שהיא נמצאת בכת או במקום סגפני שכזה. העדפתי להאמין שאלו החיים שלה כעת ושאני צריך לכבד את זה, כדי לא להפריע לה ולא לעשות תהפוכות בחייה הפרטיים, שעלולים ליצור ריב בינה לבין בעלה".

שגרת חייה של האחות התנהלה כך במשך 13 שנה. "מדי פעם היא הייתה מתקשרת ומתעדכנת במה שנעשה בישראל", אומר טוויק. "בדיעבד הבנתי שלא היה לה שום כלי תקשורת מלבד טלפון. לא הייתה לה שום אפשרות לדעת מה נעשה בארץ".

יצא לך לבקר אותה בביתה שבמונטריאול?

"היו גם תקופות שביקרתי אצלה, אבל הם שיחקו משחק שהראה כמה טוב להם. היא לא עירבה אותנו בפני הרב שלה או בפני שאר חברי הקהילה, לכן לא התעורר בי חשד. גם אם ראיתי דברים שלא מצאו חן בעיניי, העדפתי לשתוק כדי לא לגרום למהומות או לצרות אצלה".

טוקבקים זוועתיים


במשך שנים ארוכות חי טוויק בידיעה שאחותו מנהלת חיי דת אדוקים, אך לא הבין את גודל מצוקתה. אבל לפני חמש שנים הכל השתנה. "בשנת 2011 הגיע אליי לעסק לקוח חרדי", הוא מספר. "הראיתי לו תמונות של אחותי, התגאיתי בהיותה חרדית וסיפרתי לו על המקום שבו היא נמצאת. הלקוח החוויר, הפטיר אמירה ביידיש ושאל אם אחותי נמצאת אצל הרב שלמה אלברנס, מנהיג הכת. לא ידעתי מי זה ושאלתי במי מדובר, אבל הוא השיב לי שזה לא משנה. מאחר וזה הציק לי, נכנסתי לאינטרנט ובאחד האתרים החרדיים מצאתי כתבה על הרב המדובר. הטוקבקים היו זוועתיים. נכתב שם שהוא מתעלל בילדים ומחתן אותם בגיל צעיר. העניין לא נתן לי מנוח והחלטתי להמשיך לחקור. התקשרתי לאחותי, שאלתי אם זה נכון והיא הכחישה מכל וכל וטענה שכל מה שמופיע באינטרנט הוא שקרים".

והשתכנעת?

"לא. לא קניתי את זה והמשכתי להציק לה. היא הבינה שאני מהדק את החגורה ומתחיל לקלוט שהיא במקום לא טוב. היא פנתה לחברה ישראלית, ותוך כדי שיחה סיפרה לה על הנידוי שהיא עוברת, בגלל שחושבים שהיא לא מחנכת את הילדים כהלכה. היא השביעה את החברה שלא תספר לי על זה, אבל החברה כמובן התקשרה מיד ואמרה לי שצריך להתערב בדחיפות, כי אחותי נשאבה לכת ומצבה לא טוב".

טוויק התקשר לאחותו, אמר לה שהוא יודע הכל, "ואז, בבת אחת, הכל השתחרר אצלה", הוא אומר בהתרגשות. "היא סיפרה לי בצעקות ובבכי שהילדים לא אצלה ושהיא סובלת קשות מאנשי הקהילה. אמרתי לה שהיא לא לבד, שאני קונה כרטיס טיסה ובא להציל אותה".

מה הרגשת באותם רגעים?

"זה היה היום הקשה ביותר בחיי. נכנסתי לבית והתמוטטתי על רצפת האמבטיה. לא האמנתי שזה אמיתי".

כשהוא מודע לגודל המשימה שהוטלה על כתפיו, החל טוויק לחקור את נושא הכתות. "רציתי להבין איך מטפלים במצוקה של אנשים שנשאבו לכת. הצלחתי לעשות את הבלתי יאומן ולחפש אחר אנשים שהיו בכת, או כאלו שמכירים את הרב שלמה. כך הגעתי למישהו שהצליח לברוח משם עם בת הזוג שלו, צעירה בת 16, עם התינוק המשותף שלהם. השניים ברחו מהכת וחזרו בשאלה, ולמזלי שמחו לסייע לי. למרבה המזל, אותו בחור לקח איתו חומר על הכת בתוך דיסק און קי. הגעתי לבית שלו ובמשך ימים שלמים למדתי הכל על הכת ועל דרך הפעולה שלה. התברר שמחתנים שם את הילדים בגיל 12, שמתעללים בהם ושנותנים להם כדורים פסיכיאטריים כדי להשאיר אותם תחת שליטה".

נשמע שנשאבת עמוק לתוך הסיפור. ומה עם המשפחה הפרטית שלך? לא ביקשו שתוריד הילוך?

"בתחילת הדרך הייתי יושב בעבודה עד אור הבוקר כדי לאסוף חומרים. אשתי אמרה לי שאני מוכרח להפסיק עם זה, כי אני כבר לא רואה את הילדות ולא משקיע בהן זמן. בלי לחשוב אמרתי לה שאם היא רוצה, היא יכולה להיפרד ממני. עד כדי כך הייתי שקוע ומרוכז רק בזה. כשהיא נחשפה לסיפורים הקשים והבינה מה מניע אותי, היא התגייסה לסייע לי. עם כל החומרים המפלילים שאספתי, טסתי לקנדה במטרה להגיש את החומר המרשיע לרשויות".

טענותיו של טוויק נפלו על אוזניים קנדיות קשובות. "כשהם קיבלו את החומרים שלי, התחילו מיד לחקור את הכת. הרב שלמה הבין שיושבים לו על הזנב והחליט לברוח עם הקהילה למחוז אחר, וגם שם הבינו שיש להם עסק עם כת אסורה. גם הפעם אנשי הכת הבינו שאני בעייתי והבריחו את אחותי יחד עם הילדים לגוואטמלה. אגב, את כל זה ידעתי דרך מישהו שהכיר אותי מבלוג שכתבתי, והוא זה שעדכן אותי שראה את אחותי בגוואטמלה. כשהגעתי לשם הבנתי שהחוקים השתנו. הבריחו אותה למקום שיש בו פשע ואין בו דין ואין דיין. התגוררתי שם כחודש וחצי על מנת ליצור קשרים ולהכיר את הישראלים, כשהמטרה הסופית הפעם היא להוציא את אחותי בלי שיבריחו אותה שוב. חזרתי לישראל כדי להתכונן למבצע חילוץ. במקביל גם חזרתי ליצור איתה קשר, אבל היא הייתה מאחלת לי דברים איומים, כי לטענתה בגללי אנשי הכת רדפו אחריה".

במילים אחרות, היא רמזה לך שתרד מהסיפור.

"למרות כל מה שהיא אמרה, הודעתי לה שלא יעזור לה שום דבר, כי אני אגיע עד אליה ואחלץ אותה למען הילדים שלה".

שיקום מתמשך


אחרי ארבעה חודשים טס טוויק שוב לגוואטמלה, הפעם כדי להחזיר את אחותו הביתה. "הגעתי לשם ובלי לחכות דקה פניתי לחבר, שיחד איתו הגעתי לבניין בו היא התגוררה. התקשרתי מטלפון ציבורי ואמרתי לה שתצא החוצה מיד, כי אני עם אנשים חמושים ובאנו לקחת אותה. היא אמרה לי שנחכה כי עוד מעט שבת ושנמתין לצאת השבת. אמרתי לעצמי שיש שיתוף פעולה וזה בסדר. הסכמתי לחכות. בלילה שבין שבת לראשון יצרתי איתה קשר ואמרתי לה שתצא יחד עם הילדים. המתנתי בחוץ עם שני רכבים שהיו בהיכון לבריחה, מוכנים למילוט. קבענו סימן - שאחד הילדים ייצא החוצה וינופף לשלום - וכשזה קרה נכנסתי עם החברים שלי, לקחנו את הילדים ואת המזוודות, הכנסנו אותם לרכב ועשינו את הדרך לשדה התעופה ומשם לארגנטינה".

הקהילה היהודית נחלצה לעזרת טוויק ואחותו בתקופת המעבר וההסתגלות, ושם החל תהליך השיקום שלה ושל ילדיה. "אחותי יצרה קשר עם בעלה, סיפרה לו שנמלטה ולמרבה השמחה גם הוא הצליח לברוח ולהצטרף אליהם. אחרי חצי שנה עברה המשפחה לארצות הברית, שם יש לנו קרובי משפחה".

מה מצבם היום?

"שנה חלפה, המצב ממשיך ומשתפר והמשפחה עדיין בתהליך של שיקום. הם עדיין מנהלים אורח חיים חרדי, אבל לא באותה רמה כמו בעבר. יש להם מחשב, אופניים וכדור, דברים שהיו אסורים בתכלית האיסור".

אתה חושש לשלומך? מפחד מנקמה?

"אני מאמין שיש לי השגחה משמיים ואין לי פחד מכלום. אני מאמין שזאת השליחות שלי, ואם אוכל לעזור לכל מי שנמצא באותה מצוקה, אעשה את זה בשמחה. אני באמת מאמין שיש מי ששומר ודואג לי למעלה, לכן אין בי חשש להיפגע".

כששמעת שמשטרת גוואטמלה פועלת נגד ראשי הכת, הרגשת שסגרת מעגל?

"לא נעים לומר, אבל אני יודע שזה זמני. זה עניין של זמן עד שהם יברחו למקום אחר. יש שם אנשים מבוגרים שכבר יישארו שם, כי אין להם דרך להימלט. חשוב לי להדגיש, שאם יש אנשים שזקוקים לסיוע באירוע דומה, הם מוזמנים לפנות לדף הפייסבוק שלי, או לעמותת 'שי שלום ילדינו' שבה אני פעיל".

No comments:

Post a Comment