Search This Blog

Thursday, October 20, 2016

סוכת האדמו"ר שבכירי אנשי העסקים והפוליטיקאים עולים אליה לרגל

סמטאותיה של קריית ויז'ניץ בבני ברק מעולם לא נראו עמוסות כל כך. אלפי בני אדם עשו בצאת חג הסוכות (שני) את דרכם לסוכה המרכזית של החסידות, מהגדולות בישראל, הממוקמת צמוד לבית המדרש במקום. מי שהציץ לתוכה נתקל במחזה מלהיב: האדמו"ר רבי ישראל הגר נופף בשתי ידיו והקפיץ את החסידים ואלה שרו, קפצו ורקדו על יציעים שמוקמו בצדי השולחן המרכזי. כך זה נמשך זמן רב עד השעות הקטנות של הלילה.
"מי שפה ולא מרגיש את החשמל באוויר", קבע אחד החסידים, "חייב לבדוק את שורשיו היהודים". אירועי "שמחת בית השואבה" מתקיימים מדי ערב בימי חול המועד סוכות כמעט בכל מקום בארץ ובעולם. אך אלה שבחצרות האדמו"רים הפכו לאטרקציה תיירותית שאליה נוהרים לא רק החסידים עצמם, אלא גם חילונים, דתיים וחרדים, וגם פוליטיקאים ואישי ציבור בהווה ובעבר.
אך אלה הם אנשי העסקים שמגיעים, הזוכים לכבוד מלכים. בכירי החסידות מארחים אותם, מפנים עבורם מקומות במתחם ה-VIP ולעתים גם דואגים להם לברכה אישית מהאדמו"ר. "כתושב תל אביב, שנים אני טוען שלא מרגישים פה חג", מסביר אלי ביתאן, מעורכי אתר "בחדרי חרדים", "תחשוב שלרוב החילונים אין אפילו סוכה, הם רוצים לחגוג סוכות וזו אחת הדרכים הנעימות ביותר". לדבריו, "מדובר במופע ביזארי שאם היה מיוחצ"ן נכון היה מביא לפה תיירים מכל העולם. מאות אנשים לבושים מוזר, רוקדים ברצינות תהומית בלי לשתות, צורחים. ילדים שנראים כמו סט בבושקות, חללי ענק עם פאר מוגזם, קצת מונרכי-מלוכני. אדמו"רים שמשלהבים אלפים, מוזיקה ייחודית ומה לא?".
בוויז'ניץ התארחו עם צאת החג שר החינוך לשעבר גדעון סער, סגן הרמטכ"ל לשעבר ויו"ר מפעל הפיס בהווה עוזי דיין ואיש העסקים דיוויד הגר. האחרון ידוע כמי שתרם כסף רב לגדוד החרדי בצה"ל נצח יהודה, ובחסידות מקבלים אותו אחר כבוד - למרות ההתנגדות לשירות חרדים בצבא. "רוב החסידים לא יודעים בכלל מי הם המפורסמים והבכירים שמגיעים", אומר ישראל כהן, חסיד ויז'ניץ. "הם רואים חילונים עם כיפות לבנות מהכותל וההתרחשות סביבם אולי יכולה להעיד על משהו עבורם אבל לא הרבה".

כהן, עיתונאי וכתב ב"כיכר השבת" הסביר כי הגעתם נובעת משתי סיבות. "הם רוצים לשמור על קשר מסוים עם הציבור החרדי ורואים בכך הזדמנות, ובעיקר נהנים מחוויה רוחנית עצמתית. גדעון סער מגיע כל שנה, אף אחד לא מבקש ממנו להגיע - הוא נהנה". הוא הוסיף כי המפורסמים מתקבלים בדרך כלל על ידי "עסקנים או אנשי קשר בחסידות" ומקבלים יחס מיוחד. "הם יושבים במתחם מיוחד, מקבלים ברכה מהאדמו"ר או כוס יין מהבקבוק של האדמו"ר, דבר שכל חסיד יכול היה לחלום עליו".
דיין היה אחד מאורחי הכבוד של החסידות באירוע. "אני הולך לאירועים של קבוצות שונות בחברה הישראלית. הייתי גם בוויז'ניץ אתמול. נהניתי מאוד. אירוע שמתקיים בהאנגר גדול עם 7,000 איש ששמחים ושרים ביחד. זה בעיניי חלק בלתי נפרד מסוכות", אמר, "הציבור החרדי צריך קשר טוב יותר עם החברה הישראלית. הדבקות בעולם החרדי, בעיקר בחצרות האדמו"רים הוא דבר מרשים מאוד". דיין מתגאה בכך ששוחח עם האדמו"ר בשיאו של האירוע, ובהחלט יש לו על מה. "זו לא הפעם הראשונה שאני שם, כבר מכיר הרבה אנשים שם ותמיד מתעניין ונהנה מחדש".

No comments:

Post a Comment