Search This Blog

Friday, January 4, 2013

חוקרים פרטיים ואמנות הפיתוי


"אני רוצה להבהיר שאני לא ממש ג'יגולו ונערת פיתוי היא לא נערת ליווי כמו שחושבים", מדגיש י', נער פיתוי בן 30 מאזור המרכז. "אני לא מוכר את הגוף שלי בשביל כסף. אני בסך הכל אמור להשיג מידע עסקי או אישי על הלקוחה שאיתה אני מבלה במשך תקופה. אני לא תמיד חייב לקיים יחסי מין כדי להשיג את המטרה, אבל אם זה קורה, והיה מקרה אחד או שניים, אז זורמים עם זה. אין מה לעשות. זאת העבודה". כן, לי' יש עבודה לא מאוד נורמטיבית. התפקיד שלו הוא להתיידד עם נשים בכירות בעמדות מפתח, לרוב לנהל איתן רומן, ולחלץ מהן אינפורמציה על פי דרישת הלקוח.

על פי הערכות פועלים בישראל כ-100 נערי ונערות פיתוי. לא תמיד הם נשלחים כדי לסחוט מידע עסקי, ולא תמיד הם שומרים על תומתם המינית. כך, למשל, לפני כשנתיים שכבו שתי נערות פיתוי עם איש עסקים, ואף תיעדו אותו בשעת המעשה. הן דרשו ממנו מיליון שקל בתמורה לכך שלא ימסרו את הסרטון והתמונות לאשתו. איש העסקים התלונן, והמשטרה עצרה את נערות הפיתוי ואת הגבר ששלח אותן לבצע את המשימה.

השימוש בנערות פיתוי הוא גם דפוס פעולה מוכר של עבריינים. בישראל ידוע על עשרות מקרים שבהם שלחו עבריינים נערות פיתוי ליריביהם כדי שאלה יפלילו אותם, ובתמורה לאי הפצת התמונות המפלילות הם יסכימו למכור את עסקיהם או לעזוב את שטחי המחיה שלהם לטובתם.

"היו גם מקרים שנערות פיתוי הופעלו על ידי גורמים פליליים שרצו להשתלט על עסקים לגיטימיים, או נשים שנמצאות בהליכי גירושים או מתכוונות להתגרש ומפעילות נערות פיתוי נגד בעליהן כדי לסחוט אותם ולזכות ברכוש רב בהסדר הגירושים", מסביר החוקר הפרטי הוותיק עירד תמיר, המתמחה בסיכול ריגול עסקי. "למרות שהפעלת נערת פיתוי זו עבירה פלילית, התעשייה הזו פורחת".

רק לאחרונה עלה לכותרות שמה של תום דרום, בסיפור שקיבל חשיפה תקשורתית גדולה. דרום היא נערת פיתוי שלפני כשנתיים וחצי ניסתה לפתות את העסקן החרדי דודי זילברשלג, במטרה להפלילו בעקבות סכסוך שפרץ בינו לבין שני אנשי עסקים חרדים. דרום נשכרה על ידי שני חוקרים פרטיים כדי לגלות האם זילברשלג, אז יו"ר עמותת בית החולים "ביקור חולים", גונב כספים שמיועדים לבית החולים. החוקרים ששלחו אותה העניקו לה את השם תמר כהן והורו לה להתחזות לצעירה אמריקאית שאביה נפטר בבית החולים ושמעוניינת לתרום כסף כהוקרה על הטיפול לו זכה מהרופאים.

דרום סיפרה לזילברשלג שהיא עובדת לפרנסתה כמעסה בקבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים, וקבעה איתו פגישה בבית מלון. מפעיליה שתלו בחדר מצלמות נסתרות שתיעדו את דרום עם זילברשלג בצורה אינטימית, אם כי לא בעירום מלא. לאחר מכן נשלחו התמונות לזילברשלג, לרב שהיה בורר בסכסוך שפרץ בעמותה, וגם שלחו מסרונים לגורמים חרדיים במטרה לסחוט את זילברשלג ולאיים עליו כדי שיעזוב לאלתר את העמותה. זילברשלג אזר אומץ והגיש תלונה במשטרה. דרום והחוקרים הפרטיים נעצרו והוגשו נגדם כתבי אישום.

בשבוע שעבר גזר בית המשפט השלום בירושלים על דרום עונש של שלושה חודשי מאסר בעבודות שירות, פיצוי של 12 אלף שקל לזילברשלג וקנס של 12 אלף שקל שיועבר לקופת המדינה. משפטם של החוקרים הפרטיים שהפעילו אותה עדיין מתנהל.

כמה עולה להפעיל נער או נערת פיתוי? זה משתנה מאוד. דרום קיבלה 12 אלף שקל לביצוע המשימה, אבל הסכומים יכולים לטפס לעשרות אלפי דולרים למשימה. "הם לוקחים סיכון גדול מאוד כי מדובר בעבירה פלילית", אומר תמיר. "אם ייתפסו אותם, הם עלולים לשבת בכלא".

"אם אמא שלי תדע מה אני עושה, היא תתאבד"

הפעלת נערי פיתוי, בניגוד לנערות, היא נדירה למדי. בדרך כלל הקורבנות המיועדים הם אנשי עסקים גברים, ולא נשים. י', דוגמה לאותה חיה נדירה, לא מאוד מתרגש מהמעמד. "להיות נער פיתוי זה כמו להיכנס לדמות בתאטרון, אבל להמשיך לחיות אותה ולהיות חלק ממנה עד שזה נגמר. צריך הרבה כשרון משחק, יכולת אלתור ומחשבה מהירה כדי להיות מוכן לכל סיטואציה", הוא מספר.

לי' יש ניסיון משחק רק מהצגות שבהן כיכב בתיכון, אבל החוקרים הפרטיים הבכירים שהפעילו אותו לימדו אותו איך להיכנס לדמות, איך להתנהג ולהתלבש, וכמובן ציידו אותו בתיקם מפורטים על הלקוחות שהוא אמור להפליל.

"אני לומד לפרטי פרטים את האישה שאני עומד לפגוש. אם היא נשואה או רווקה, אם יש לה ילדים, כל דבר שנוגע לאורח חייה, סגנון הבגדים שלה, איפה היא אוהבת לבלות או לאכול, מה העיסוק שלה, מי החברים שלה. רק אחר כך אני יוצא לדרך עם סיפור כיסוי. כל פעם זה משהו אחר. פעם, איש עסקים שהגיע מחו"ל ושוקל להשקיע בחברות בישראל, פעם אחרת בכיר בחברה ציבורית. מה שחשוב זה לא לעורר חשד אצל הצד השני. נשים הן בדרך כלל עם חשדני מאוד, לא ממהרות להתפתות כמו גברים, אבל כשאתה זורם איתן הן מפטפטות ברמה הכי פרטנית על החיים שלהן עם הבעלים, כמה שרע או טוב להן, ועל העסקים שלהן. עם נשים צריך יותר סבלנות וזמן, והכי חשוב זה לעשות עליהן רושם, אבל לא להגזים כדי שלא יעלו עליי".

קרה שנתפסת?

"כמעט. במקרה אחד נשלחתי למשימה להתחבר לאשת עסקים שבעלה חשד שהיא בוגדת בו. ידעתי איפה היא מבלה והייתי מגיע למקום ומתיישב על הבר, עד שראיתי אותה עם כמה מהחברות שלה יושבות ומפלרטטות עם גברים. הזמנתי אותה לכוס יין, לאט לאט התקרבתי אליה, אבל זה נראה לה מוזר שבחור צעיר כמוני מתלבש כמו מיליון דולר והיא התחילה לחקור אותי איפה אני עובד, מי ההורים שלי ומאיפה יש לי כסף. סיפרתי לה שההורים שלי גרים בשכונת יוקרה בחיפה. פחדתי שאם אגיד לה תל אביב, היא תחטט יותר מדי ותחפש. למרות שהתחבקנו והיו מזמוזים, היא לא ויתרה, ובלילה הבא ראיתי גבר מסתכל עליי בצורה חשדנית ומסתובב סביבנו. לא רציתי לקחת סיכון, אז סיפרתי למפעיל שלי והוא אמר לי להפסיק להיפגש איתה כי הוא חושש שמדובר בחוקר פרטי שהיא שכרה כדי לאסוף עליי פרטים".

נער פיתוי: "ההורים שלי בכלל לא יודעים שאני בעסק הזה. הם חושבים שאני עובד בחברת הייטק. אם הם יידעו שאני נער פיתוי, אמא שלי תתאבד"

י' פוחד להיתפס, אבל מתקשה להפסיק. "אתה מתמכר לריגוש, למתח באוויר, אתה מרגיש כמו כוכב בסרט קולנוע. צריך להיות מרוכז מאוד במשימה. אני חי טוב מאוד מהמקצוע הזה וגם לומד לתואר שני. אני לא חושב על הפחד, אלא חי את המשחק עד הסוף. קשה מאוד להחליף כל הזמן זהויות ולחיות בסיפורי כיסוי שמשתנים כל כמה שבועות. היו כמה מקרים של נערי פיתוי או נערות פיתוי שנתפסו, ואז אתה נלחץ: בכל זאת יש סיכוי להיכנס לכלא, ובשביל אחד כמוני שאין לו עבר פלילי, שבא ממשפחה טובה, זה יכול להיות אסון להיתפס. ההורים שלי בכלל לא יודעים שאני בעסק הזה. הם חושבים שאני עובד בחברת הייטק. אם הם יידעו שאני נער פיתוי, אמא שלי תתאבד".

המשימה הכי קשה של י' הייתה להוציא מידע מבעלת חברה גדולה שהסתכסכה עם אחד מבכיריה שנטש את החברה ועבר לעבוד כעבור זמן קצר בחברה המתחרה. מטרת ההפעלה הייתה לחשוף מידע נוסף על מה שמתנהל בחברה מאחורי הקלעים, הן בפן הרכילותי והן בפן העסקי, כדי לגרום לקריסת החברה.

"אני אף פעם לא שואל מה האינטרס של מזמין העבודה. נותנים לי עבודה, אני יוצא לדרך בלי הרבה שאלות, אבל היא הייתה אגוז קשה לפיצוח", נזכר י', "לא מישהי שמתחברת לכל אחד בקלות. לקח לי יותר מחודש וחצי לרכוש את אמונה ולהוציא ממנה מידע מעניין על הלקוחות העתידיים שלה ועל עסקאות שהיא עומדת לסגור. התחזיתי לבן של איש עסקים אמריקאי שרוצה לעשות עסקים עם החברה ולרכוש ממנה ציוד. היו לנו כמה פגישות במשרד שלה, במסעדות יוקרתיות. עשיתי עליה רושם עצום עד שהיא התחילה להיפתח ולספר על החיים שלה ברמה הכי אינטימית, כולל משברים שהיא ובעלה עברו ופרטים על העובד שהיא פיטרה. יש לי לשון די חלקלקה והרבה קסם שעובד על נשים. אני לא הגבר הכי חתיך או הכי יפה, אבל יש לי נוכחות ונשים אוהבות את זה. בגלל העבודה הזאת אין לי חברה קבועה או כוונה להתחתן בזמן הקרוב". המידע שהעביר למפעיל, כך טוען י', עזר לפגוע בחברה וגרם לה נזק כספי.

אתה לא חושש להיקשר רגשית לאישה שאתה מפתה?

"אין אדם בלי רגשות. אני מנסה לנטרל כמה שיותר את הרגש מהעבודה, לא לערבב בין התפקיד לחיים הפרטיים. זה די מחרפן, משגע, כי מפתה לעזוב הכל ולהיות עם אשה יפה בעלת מעמד גבוה או לעבוד אצלה. למזלי, יש לי מנגנון שמנטרל את הרגשות ועד היום עמדתי ברוך השם בכל הפיתויים ולא הפלתי את עצמי. אבל אסור להיות שאנן: לכל אחד יש יצרים ורגשות ובחיים הכול יכול להיות".

"דרושה בחורה שאוהבת אתגרים"

ד', אם לשניים וגרושה טרייה באמצע שנות השלושים גרושה עובדת כנערת פיתוי כבר כמעט עשר שנים. כדי להיות נערת פיתוי לא צריך להיות יפה, צריך אישיות כובשת, הסביר לנו חוקר פרטי, אבל ד' נראית טוב – יש לה שיער שחור ארוך, פני בובה וחיוך ערמומי-ממזרי. כדי לשמור על כושר וגוף חטוב היא מתאמנת שלוש פעמים בשבוע, והאהבה הכי גדולה שלה זה אופנה. "אני חייבת להתלבש כמו מיליון דולר", היא אומרת, ומעידה שהספרייה בביתה מלאה במאות ירחוני אופנה. "זה אומר להוציא הרבה כסף על בגדים, תכשיטים, קרמים בשמים ונעלים".

לתחום הפיתוי הגיעה במקרה. המשכורת כמזכירה במשרד ממשלתי לא הספיקה לה, וכשנתקלה במודעה "דרושה בחורה שאוהבת אתגרים בתמורה לשכר גבוה מאוד" שפרסם משרד חקירות, החליטה לברר במה מדובר. "כשהסבירו לי מה העניין ישר אמרתי כן. לא התייעצתי עם מי שהיה בעלי. החלטתי שאני עושה מה שטוב לי ומה שיביא לי הרבה כסף בלי לעבוד יותר מדי קשה", מספרת ד'.

גם אותה לימדו החוקרים את רזי המקצוע, וגם נתנו לה תרגילים כדי לבדוק שהיא מסוגלת לבצע את המשימה. "הם היו מתעדים הכל בווידיאו ואחר כך מצביעים על הטעויות שביצעתי", היא מספרת. המשימה הראשונה שלה הייתה פשוטה: מנכ"ל מפעל גדול הזמין חקירה כדי לבדוק אם גזבר החברה מועל בכספים. ד' הושתלה על ידי החוקרים, באישור המנכ"ל, לעבוד כפקידה במחלקת הגזברות. היא התחבבה על הגזבר, רכשה את אמונו והוא ניהל איתה שיחות נפש. הם יצאו כמה פעמים למסעדות גורמה ולמועדוני לילה, ובמהלך הבילויים הוא חשף בפניה איך שדרג את חייו על חשבון קופת החברה בצורה חשבונאית מתוחכמת למדי.

"אמרו לי שהוא רודף שמלות, אז ידעתי איך לעשות לו עיניים ולמשוך את תשומת ליבו בעבודה כדי להתקרב אליו", משחזרת ד', "הוא היה פשוט חתיכת אידיוט. סיפר לי איך הוא גנב במשך שנים כמה מיליוני שקלים מקופת החברה, השקיע בבורסה, הימר בבתי קזינו בארץ ובעולם, קנה בית חדש. הוא השביע אותי שאשמור את זה בסוד, והבטיח לי קידום רציני והעלאה בשכר אם אמשיך להיות איתו. גרמתי לו להבין שהוא מנהל איתי רומן לוהט, למרות שחוץ מנשיקה לא היה בינינו כלום בקטע המיני. כמובן שאת כל השיחות איתו הקלטתי והעברתי כל פעם למפעילים שלי שעדכנו את המנכ"ל שהזמין את העבודה. בסוף הגזבר פוטר מהעבודה ואני קיבלתי על חודש וחצי עבודה משהו כמו 40 אלף שקל, לא כולל בונוס של טיסה לחו"ל ונופש".

לדבריה, בעלה לא ידע על העבודה המתגמלת שלה, עבודה שנמשכה לעיתים לתוך שעות הלילה המאוחרות, וסבר שהיא עדיין עובדת במשרד ממשלתי. לפני כשנה וחצי, כשהתברר לו במה היא עוסקת, הוא החליט שהוא רוצה להתגרש. ד' מספרת שהוא לא היה מוכן שהיא תמשיך להיות נערת פיתוי, ולא אהב את העובדה שהיא הסתירה זאת ממנו כל השנים.

"אני בכלל לא נערת ליווי. שלא תתבלבל בעובדות, ממש לא. אני לא מוכרת את גופי תמורת כסף, זו עבודה נטו כמו כל עבודה אחרת, רק יותר מסוכנת. הייתה פעם אחת שנכנסתי למיטה עם בעל חברה גדולה, אבל לא היו יחסים מלאים. אין לי רגשות לאדם שאני צריכה להשיג ממנו מידע, אבל לפעמים אני יכולה להימשך אליו רגשית ופיזית אז אני צריכה ללמוד לנטרל רגשות. אני מרגישה כמו מרגלת או סוכנת בסרט של ג'יימס בונד. יש המון רגעים של חשש שהצד השני יעלה עליך, אבל אני חייבת להיות רגועה ולא לאבד את הראש. אם מישהו מנסה לחקור עליי ושואל שאלות מורכבות, למדתי לצאת מזה בצורה אלגנטית".

איך לך פחד שתתאהבי במי אמורה להפיל בפח?

"כל אלה שהייתי איתם לא ממש דוגמנים, אבל לרובם יש אישיות מקסימה, הם לארג'ים, יודעים לפנק, יודעים להתלבש, אנשי שיחה מרתקים. לפעמים הרגשות שלי כלפיהם די אמיתיים, אבל אני יודעת שזאת העבודה שלי. החיוך שלי כובש אותם, והנוכחות שלי די אמינה. כואב לי לפעמים על אותם מנהלים שאני מפילה, אבל מה לעשות. אני צריכה להתפרנס. אין לי ייסורי מצפון, זה חלק מהמשחק. אני הכוכבת של הסרט וצריכה לספק את הסחורה כדי שימשיכו להעסיק אותי. הבעיה לפעמים זה סיפורי הכיסוי – אחרי סיום המשימה אתה צריך לקלף אותם מהחיים שלך, להסיר את המסכה ולהמשיך הלאה. לפעמים זה ממש לא קל".

איך את גומרת את זה?

"אם בסיפור הכיסוי יש לי עסקים בחו"ל כביכול, אז זה קל, אבל אם לא, והגבר שהפלתי בונה עליי לקשר רציני, אז אני מוכרת לו סיפור שלא מזמן סיימתי מערכת יחסים ארוכה ושאני שאני לא בשלה לזוגיות. הניתוק לא מיידי, אלא בשלבים כדי לא לעורר חשד. לא כל אנשי העסקים מטומטמים".

אבל הרבה מהם לא זהירים במיוחד. באחד המקרים נשלחה ד' לדלות מידע רגיש על מנהל חברה, בשליחות בעל מניות שתכנן להשתלט עליה. המשימה הייתה לבדוק עם מי הוא מנהל משא ומתן לרכישת מניות הרוב ומה הסכומים שהציע להם. "הוא היה גבר בן 55, ואני התחזיתי לבת של איש עסקים מבריטניה שמתעניין ברכישת מניות החברה", היא מספרת. "קבעתי פגישה ראשונה במשרד שלו בתל אביב. אחר כך המשכנו לארוחת צהריים. כל הזמן השיחה הייתה מוקלטת. בפגישה הרביעית הוא כבר התחיל ל'זמזם' – סיפר מי רוצה לקנות את מניות החברה וכמה הוא כסף הוא מציע. אחרי חודשיים ידעתי כל פרט על החיים שלו. החל מאשתו שחלתה במחלה קשה ונזקקה לטיפולים ועד הנכדים והילדים והמתנות שהוא קונה. הוא לא חשד בי לרגע, הוא זרם, התלהב מזה שבחורה יפה מבלה איתו".

ד' מבינה שעבודתה גובלת במעשים פליליים ויש סיכוי שהיא תיתפס, והסיפור של תום דרום הדליק אצלה נורה אדומה. "הבחורה ההיא הייתה די חובבנית, ואני ממש מרחמת עליה, כי יש לי תחושה שמישהו ניצל אותה לצורך המשימה הזו. אבל גם מישהי מקצועית יכולה להיתפס – יש אנשי עסקים ששוכרים חוקרים שמטרתם לחשוף נערות פיתוי, וזו הסכנה האמיתית".

לא מוכנה לקיים יחסי מין

ג', 24, היא נערת פיתוי חדשה בעסק. היא לומדת לתואר ראשון במשאבי אנוש ומתגוררת ביישוב בשפלה. גם היא הגיעה למשרד החקירות בעקבות מודעה בעיתון שמבטיחה שכר גבוה ועבודה מאתגרת. "חיפשתי משהו שונה, ובמודעה הזו היה משהו שהזכיר לי ספרי מתח ובילוש של גו'ן לה קארה", אומרת ג'.

במשרד שאליו הגיעה היא עברה מעין אודישנים. "היו שם עוד 30 בנות, והם קיבלו רק אותי ועוד מישהי. כמה חוקרים ונערת פיתוי ותיקה שאלו אותי שאלות לגבי הרגלי החיים שלי, כל פרט היה חשוב להם. זה היה ראיון ארוך של שעתיים", מספרת ג'.

אחרי שהתקבלה עברה חפיפה אצל נערת פיתוי שלימדה אותה את העבודה. "היא נתנה לי טיפים איך להיות קולית, להתלבש יפה וללמוד כל פרט בתיק כדי להיות מוכנה. בינתיים עשיתי עבודות קטנות של בעלים שהנשים שלהן חושדות שהם בוגדים. אני לא רואה בזה קריירה עתידית, אלא תחנת מעבר כדי לעשות כסף ולהתקדם", מסבירה ג', ומבהירה שהיא מחכה גם לתפוס כרישים יותר גדולים, אבל לא מוכנה לקיים יחסי מין. "לעשות הצגה ולהיות במצב אינטימי סבבה, אבל זה הקו האדום שלי".

הפחד מהחשיפה גורם לשגשוג של ענף נערות ונערי הפיתוי, מסביר החוקר עירד תמיר. זאת הסיבה שרבים לא מתלוננים. "כשאני עולה על עקבותיהן של נערות פיתוי, אני ממליץ ללקוחות שלי לא לפחד מהחשיפה ולהתלונן במשטרה. חלקם מסרבים מחשש שהעניין יתגלגל לכלי התקשורת והחברה שלהם וחיי המשפחה ייפגעו. אז הם לא מתלוננים. כך גם לגבי חרדים או רבנים. היה לי למשל מקרה של איש עסקים אמיד שלא הבין למה בחורה יפה וצעירה נדלקה עליו ומנהלת איתו רומן לוהט. הוא פנה אליי, מסר לי את המידע שהיא סיפרה לו והתחלנו לעקוב אחריה. גיליתי שהיא לא הגיעה מבית עשיר כמו שהיא טענה, שהיא גרה בבית משותף ושהחזות היוקרתית שלה מטעה. בקיצור, היא הייתה נערת פיתוי".

No comments:

Post a Comment