Search This Blog

Friday, January 11, 2013

כיצג קיבל אריה דרעי מליונים מלבייב ודנקנר


אריה דרעי, ממנהיגי תנועת ש”ס, קיבל בשנותיו מחוץ למערכת הפוליטית כמה מיליוני שקלים עבור ייעוץ לחברות
שבבעלות הטייקונים נוחי דנקנר ולב לבייב. נוסף על כך קיבל דרעי מאות אלפי שקלים ממשרדו של עו”ד פיני רובין. “לא התפרנסתי מזה, בוא נגיד ככה”, אמר דרעי ל”הארץ” כשהתבקש להתייחס לנתונים. “בקושי החזקתי מזה משרד, זה לא הספיק למשכורת”.

דרעי, שבשנים האחרונות לא היה בעל תפקיד ציבורי ורק לאחרונה שב להנהגת תנועת ש”ס, הקים ב–2003 את חברת ד.ר.א.ר שירותי ייעוץ בע”מ. בשנים הראשונות החזיק דרעי במשרד משל עצמו בשכונת גבעת שאול בירושלים, ובהמשך העתיק את פעילותו למשרד עורכי הדין של אחיו, שלמה דרעי, ברחוב הפלמ”ח בירושלים. “הלכתי לאחי והשותפים שלו ברחוב הפלמ”ח”, מספר דרעי. “היה שם איזשהו מחסן, קומת קרקע כזו. שיפצנו קצת ועשינו אותה משרד”. על פי נתוני רשם החברות ד.ר.א.ר היא חברה פעילה גם כיום, ערב הבחירות לכנסת שבהן ממוקם דרעי במקום השני ברשימת ש”ס. “לא יודע”, משיב אריה דרעי לשאלה מה עומד מאחורי שם החברה שבבעלותו, “משהו שקשור לאריה”.

כך או כך, חברת הייעוץ של דרעי קיבלה כשני מיליון שקל מחברות בבעלות דנקנר עבור שירותי ייעוץ בין 2007 ל–2011. מחברת אפריקה ישראל, שעבורה ייעץ דרעי בשנים שקדמו לעבודתו עם דנקנר, קיבל, לדבריו, כעשרת אלפים דולר בחודש. ב–2008 הועברו לחברה של דרעי כ–300 אלף שקל ממשרד עורכי הדין גורניצקי ושות’, שבראשו עומד אחד מבכירי עורכי הדין בישראל, פנחס רובין, שייצג בין השאר את שרי אריסון, אלי הורוביץ, יצחק תשובה ועוד. דרעי אומר כי ייעץ לרובין עבור עסקת נדל”ן מסובכת של אחד מלקוחותיו.

בראיונות השונים שנתן מאז שובו לזירה הציבורית עוררה התייחסותו של דרעי לשנותיו כאיש עסקים תחושה כאילו מדובר היה באפיזודה חולפת ולא משמעותית. לדוגמה, בראיון שנתן לאמירה לם ב”ידיעות אחרונות” בספטמבר אשתקד הוא התייחס בקצרה לעסקיו. “בעשר השנים שעברו מאז ‏(שהשתחרר מהכלא‏) בכלל השקעתי את הזמן שלי בלימודים ובעסקים. עבדתי בכל מיני חברות ציבוריות, הייתי יועץ של כמה גופים, קצת באפריקה ישראל, קצת בכלל תעשיות. אני מעריך את אנשי העסקים, אבל גיליתי שזה לא בשבילי, ולכן כנראה גם לא הצלחתי שם”.

הנתונים הכספיים המתפרסמים כאן מגלים שחוסר ההצלחה הזה תוגמל ביד נדיבה: לדוגמה, ב–2007 קיבל דרעי 750 אלף שקל מחברת כלל מימון מרכזי לתעשיות, שהיתה בזמנה בבעלות דנקנר ונמכרה אשתקד ללן בלווטניק. שנתיים אחר כך קיבל כחצי מיליון שקל מאותה החברה ובמשך אותן שנים קיבל גם מאות אלפי שקלים מקבוצת אי.די.בי.

בשיחה עם “הארץ” ממשיך דרעי להציג את התקופה כלא משמעותית מבחינה כלכלית. “אין לי הרבה מה להגיד לך, כיוון שבסך הכל לא התמקדתי בזה ולא עשיתי הרבה... בגדול הייתי יועץ תקופה של אפריקה ישראל... בנושאי תכנון קצת, דברים אורבניים ואפילו קצת בקשר עם קבוצות של עסקת קומבינציה, תמורת דמי ייעוץ חודשיים קבועים. לאחר מכן עבדתי בכלל תעשיות עם האחים דברת, שם זה היה בעיקר בעניינים של הציבור החרדי. היו להם בעיות עם מפעל נייר חדרה שעובד בשבת, כיוון שיש שם מכונות שלא יכולות להפסיק לעבוד. ‏(בדקתי‏) כל מיני פתרונות הלכתיים, הפגשתי אותם עם רבנים שבאו לסייר במפעלים כמה פעמים, ענייני שיווק בשופרסל. ‏(עבדתי מול‏) כל הקבוצה, כל מה שיש לה מול הציבור החרדי בעיקר.

“לא התפשטתי לתחומים אחרים כיוון שמראש רציתי לשים גבולות שאני לא לוביסט ולא מאכער ולא מקדם דברים. אין לי תחומי מומחיות גדולים מחוץ לקשרים, ובקשרים לא רציתי להשתמש... היו לי המון הצעות להצטרף לדירקטוריונים, לקבוצות - לא משך אותי הדברים הללו. הייתי צריך להחזיק משרד ושירותי מזכירות כדי לתפקד בתפקידי האחרים, הציבוריים יותר, גם כשלא הייתי בפוליטיקה. הייתי נוסע להרצאות, נוסע למקומות, וקיבלתי את המינימום שנתן לי את האפשרות להחזיק משרד. לא התפרנסתי מזה, בוא נגיד ככה”.

מתי סיימת את העבודה עמם?

“ברגע שגמלה בלבי ההחלטה, למרות שלא פירסמתי אותה, לחזור לחיים הפוליטיים. לפני יותר משנתיים כתבתי לכלל תעשיות שמסיבות אישיות אני מפסיק איתם את ההתקשרות”.

מהדברים שלך עולה שזו היתה תקופה זניחה, איזשהו עיסוק צדדי. אבל הסכומים שקיבלת הם מכובדים: שני מיליון שקל רק מהחברות של דנקנר.

“נו, אז תעשה חשבון כמה זה יוצא לשנה ‏(חצי מיליון שקל לשנה בממוצע‏)... כסף באמת לא נשאר מזה. זה שום דבר, זה עשרת אלפים דולר לחודש שזה בקושי, אם אתה מוריד את ההוצאות שאתה משלם למיסוי, זה בקושי החזיק לי את המשרד”.

כמה הרווחת באפריקה ישראל?

“גם אותם סכומים. משכורת אני לא משכתי אף פעם כי לא היתה אפשרות, זה לא הספיק. יכולתי לעשות הרבה יותר אם הייתי רוצה, אבל לא עשיתי כי זה נתן לי את האפשרות להחזיק משרד ולהמשיך לפעול”.

קמפיין הבחירות של ש”ס פונה ל”אלה שאין להם”, אבל אתה עבדת בשביל אלה שיש להם - והרבה. היום אותם אנשים שעבדת עבורם עושים תספורות, מפטרים אנשים.

“מה זה קשור אחד לשני? אסור להתפרנס מהם? הם מוקצים מחמת מיאוס? למרות שפורמלית מותר לי לעבוד עד היום במגזר הפרטי, הפסקתי כבר לפני שלוש שנים, כדי שכשאני אגיע לחיים הציבוריים אוכל להגיע בלי אינטרסים ובלי התנגשויות. אני לא רוצה להיות מחויב לאף אחד. אני מביע את העמדות שלי היום בלי מורא, בגלל שאני באמת לא מחויב לאף אחד”.

לאחר הבחירות יש סיכוי סביר שתמונה לשר. איך תעבוד מול אותם האנשים?

“שום בעיה. אין שום בעיה. אני לא קיבלתי מתנה או אופציות או עושר. קיבלתי שכר שנחשב ממש מינימלי לעומת מה שיכולתי לקבל - ונתתי תמורה. אני מכבד אותם, אבל זה לא קשור לעמדות שלי... אני גם לא בקשר חברי איתם. אני מכבד אותם, אני מאחל להם הצלחה, צר לי על מה שהם עוברים אבל כל אחד צריך למלא את חובתו ותפקידו”.

מאי.די.בי נמסר כי “אריה דרעי שימש כיועץ באי.די.בי לפני כשש שנים לתקופה של כמה חודשים. מר דרעי העניק ייעוץ בנושאים הקשורים לפעילות ולקידום עסקי החברה במגזר החרדי. התמורה ששולמה באי.די.בי היתה לפי המקובל והנהוג בגין שירותי ייעוץ מסוג זה. ובכל מקרה הסכום הכולל שקיבל לא היה ‘מיליונים’ ואף היה נמוך משמעותית ממיליון שקל אחד”. החברה לא התייחסה בתגובתה לעבודתו של דרעי עבור כלל, בתקופה שבה היתה גם היא בבעלות דנקנר, ושממנה הגיע החלק הארי של שכרו.

מקבוצת אפריקה ישראל נמסר כי “אפריקה ישראל, בהיותה חברה ציבורית, מקפידה לדווח לציבור על כל עניין בעל חשיבות למשקיעיה”.

No comments:

Post a Comment