Search This Blog

Friday, August 4, 2017

פייגי שטרן היא "פייגלע" "חרדית"



את רוב חייה בילתה פייגי שטרן, כתבת "ידיעות אחרונות" - בבני ברק, בארון שלא היה קל לצאת ממנו: בת למשפחה חרדית, שכבר בגיל עשר אמרה לאימה שהיא מרגישה מבולבלת לגבי הזהות המינית שלה. "אין ארונות קלים", היא אומרת, "אבל אני חושבת שהארון שלי היה מסובך במיוחד".

איירין שטרן מספרת כי לא התייחסה ברצינות לטענה של הילדה הצעירה. "אני זוכרת את הרגע שבו התחלתי לחשוב על זה: כאשר ראיתי שפייגי במצוקה מסוימת, וחששתי שמשהו רציני יקרה לה", היא מספרת. "שאלתי את פייגי ישירות: האם את לסבית, והיא ענתה לי לראשונה: כן. ואני זוכרת שהתגובה שלי הייתה: וואו, את אף פעם לא תתחתני".

דרך ארוכה של שתיקה עברה שטרן עד שהתגלה הסוד. "אני זוכרת את התקופה שבה יצאתי מהארון: זה היה ממש אחרי הרצח ב'ברנוער'. חשבתי מה היה קורה אילו הייתי שם באותו הערב, והייתי נפצעת ומגיעה לבית חולים, והוריי לא היו רצים לראות אותי. כשהבנתי שיכול להיות מצב שבו אזרק אל העולם ואהיה לגמרי לבד - המצוקה שחשתי הייתה כה גדולה, עד שכבר לא יכולתי להסתיר אותה. היא פשוט בעבעה מעל לפני השטח".


הפחד הגדול של שטרן היה מתגובתו של אביה: "הייתי מאוד מופתעת כי הוא חיבק ועודד אותי", היא מספרת. "אולי זה לא היה מושלם, והוא אמר דברים שהוא לא הבין ושפגעו בי - אבל ראיתי שכוונתו הייתה טובה".

חים למה ילדים לא יוצאים מהארון", אומר יהושע שטרן. "זה כי הם מפחדים. ברגע שנודע לי שהיא לסבית, קצת דאגתי כי לא ידעתי מה זה בדיוק, אבל האהבה שיש לי כלפיה מבטלת הכול".

הוא מוסיף כי "אם אתם אוהבים את הילדים שלכם, תקבלו אותם. תאהבו אותם. הקב"ה ברא את פייגי לסבית - וזה מה שהוא רצה. זה היה הרצון שלו".


איירין שטרן מעצבת שמלות כלה למגזר החרדי, והיא מספרת שחלמה לראות גם את פייגי בשמלה לבנה. "אמרתי לעצמי, וואו, הילדה היפה הזאת לא תלבש שמלת כלה". היום אומרת שטרן בחיוך: "מה שיהיה מצחיק זה שאני אעשה אולי שתיים".

ההורים שלי לימדו אותי שיעור חשוב לחיים על איך אמונה יכלה לחזק אותך; לעזור לך לאהוב את הילד שלך יותר, כשכולם מסתכלים עליך ומצפים ממך שתאהב אותו פחות", אומרת פייגי שטרן. ואימה מספרת על החשש מתגובות הקהילה החרדית הנחשבת לשיפוטית וסגורה.

"לפעמים אני מרמזת שהבת שלי קצת אחרת, והרבה משפחות אומרות לי: כן, גם אצלנו יש מישהו שהוא לא בדיוק כמונו וזה בסדר. צריך לקבל את הילדים. אני לא אגיד שזה אצל כולם. אנחנו עדיין שומעים על הורים שזורקים את ילדיהם מהבית, וזה מעציב מאוד. כשמדליקים את נרות השבת, ואני מדברת עם אלוקים על ילדיי – אני מבקשת ממנו לשלוח בת זוג לבת שלי".




No comments:

Post a Comment