תושב בני ברק בן 46 נעצר אתמול (שני) בחשד לביצוע מעשה חמור בנער בן 15, מכר של המשפחה.
החקירה נפתחה לאחר שהנער סיפר לאמו על מה שאירע בינו לבין החשוד שלשום ברכבו של החשוד. אמו של הנער ניגשה מיידית למשטרה, שתוך זמן קצר עצרה את החשוד. לטענת החשוד, אשר מכיר את אבי הנער, הוא חשב שהנער בן 18 ולדבריו המעשים בוצעו בהסכמה.
עורכת דינו של החשוד, עו"ד חגית רחמני מהסנגוריה הציבורית, ביקשה לקצר את ימי המעצר או לשחררו בתנאים היות ולדבריה מי שנחקרה היא אם הנער ולא הוא בעצמו. "אין כאן פעולות חקירה מעבר לביצוע עימות".
השופטת חיותה כוחן-עומר אמרה כי מעיון בתיק החקירה עולה כי "קיים חשד סביר כנגד החשוד לביצוע העבירות המיוחסות לו", על כך שלאחר שאסף את הנער ביצע בו מעשה חמור ואסור. עוד הוסיפה כי טענת החשוד לפיו הנער נראה היה בן 18 "אינה מתיישבת עם הראיות בתיק".
היא קבעה כי "קיימת תשתית ראייתית המבססת חשד סביר נגד החשוד", קיבלה חלקית את בקשת המשטרה והאריכה את מעצרו בשבעה ימים עד ליום שני הבא.
Search This Blog
Tuesday, February 28, 2017
המשטרה: "נעצר איש המבצעים של חסידות גור"
מתהדקת הטבעת בפרשת החשדות בחסידות החרדית הגדולה: יום לאחר חשיפת הפרטים ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet על אודות חשד לתקיפה וסחיטה בחסידות גור, הוארך בצהריים (יום ב') ב-10 ימים מעצרו של אלעזר ויגדרוביץ' - החשוד המרכזי במעורבות במעשים. במהלך הדיון הגדיר נציג המשטרה את החשוד "איש המבצעים של חסידות גור". במקביל מתנהל משפט נגד ויגדרוביץ' שבו הוא מואשם בתקיפה וסחיטה באיומים של בני הזוג.
מהפרטים שפורסמו עולה כי בני זוג עברו במשך יותר משנה מסכת של אלימות על מנת לגרום לאם לוותר על משמורת לתשעת ילדיה. במהלך התקופה "הוגלו" בני הזוג לאוקראינה. לפי החשד, ויגדרוביץ' הטמין סמים במזוודות של השניים - מה שגרם למעצרם בשדה התעופה בקייב ולמניעת חזרתם לארץ.
שופטת בית משפט השלום בירושלים מיקה בנקי האריכה כאמור את מעצרו של החסיד ב-10 ימים וציינה בהחלטתה כי קיים חשד "בעוצמה גבוהה" נגדו. המשטרה מייחסת לויגדרוביץ' עבירות של סחיטה באיומים, האזנת סתר, בידוי ראיות, החזקת סמים ועדות שקר תמורת טובת הנאה.
נציג היחידה המרכזית של משטרת מחוז ירושלים, רס"ב רונן מזרחי, הסביר במהלך הדיון כי האם לתשעה ביקשה להתגרש מבעלה, ובשל כך "סבלה ממסכת התעללות וייסורים". לאחר הגירושין הופעלו עליה לחצים כבדים מצד אנשי החסידות לוותר על משמורת ילדיה. האישה פיתחה קשר עם בן זוג אחר, שגם הוא סבל מהתנכלויות של אנשי החסידות, בהן שורה של תקיפות שבוצעו לפי החשד בשליחות ויגדרוביץ'. בסופן נאלץ גם בן הזוג החדש לעזוב את הארץ.
"אנשי החסידות הגו רעיון לפתות את בני הזוג לצאת לאוקראינה", סיפר רס"ב מזרחי. "הם עברו לשם כדי לגדל את הילדים, הרחק מישראל, וגם שיהיה להם מקום עבודה שהחסידות תממן. בחזרה, באורח פלא, כשהם רצו לעלות למטוס נמצאו במזוודותיהם סמים. הם היו עצורים כמה שבועות ואחר כך שוחררו ממעצר, אבל נאסר עליהם לעזוב את אוקראינה".
"שילם לגורמים עברייניים"
נציג המשטרה אמר עוד כי בני הזוג טענו בתוקף שהסמים הושתלו על ידי אנשי חסידות גור. בחקירה שנערכה במשך יותר משנה לא הושגו ראיות לטענות, אולם באחרונה הגיעו לידי משטרת ירושלים הקלטות וממצאים אחרים שמהם עולה באופן ברור שויגדרוביץ' הודה כי הוא זה שדאג להשתיל את הסמים במזוודות, וכי הוא שילם לגורמים עברייניים באוקראינה לעשות זאת זמן קצר לאחר שעזב את גבולות המדינה.
רס"ב מזרחי הזכיר במהלך הדיון כי את כתבי האישום שכבר הוגשו נגד ויגדרוביץ' על אלימות בארץ בגין תקיפת הגבר וסחיטתו באיומים וכן בסחיטת האישה באיומים. הוא סיפר עוד כי ויגדרוביץ' ניסה להשיג הקלות שונות תמורת מסירת מידע למשטרה, אולם המידע התגלה כעלילות חסרות בסיס. "במהלך תקופת מעצר הבית שלו, בעקבות אישומים נגדו בגין תקיפת בני הזוג בארץ, התגלה כי הוא הפר את התנאים וטס לחו"ל למשך חודש וחצי בדרכון מזויף".
לפי חומר החקירה, ב-12 בדצמבר 2015 טס ויגדרוביץ' עם אדם נוסף לאוקראינה. הוא הכין את השטח, נפגש עם עבריינים ושילם כספים במזומן למטמין הסמים. יומיים לאחר מכן טס ויגדרוביץ' לניו יורק אחרי שביצע את כל ההכנות, ושלושה ימים לאחר מכן בוצעה הטמנת הסמים במזוודות בני הזוג. לפי רס"ב מזרחי, לאחר הטמנת הסמים שב ויגדרוביץ' לאוקראינה, נפגש עם "מבצעי המשימה" ושב לארץ. "הוא המנהיג", אמר נציג המשטרה.
עו"ד צבי רוזנטל, פרקליטו של ויגדרוביץ', הבהיר שוב ושוב כי טענות המשטרה שלפיהן מי שביצע את המעשים הם אנשי חסידות גור אינן נכונות. במהלך הדיון ניסה הפרקליט להרחיק כל קשר בין החסידות לפרשה ולמעורבים. הוא ציין כי אחד העדים שעליו מתבסס המשטרה "מפוקפק עם עבר פסיכוטי ועשרות מקרי הונאה".
עו"ד רוזנטל הבהיר כי אין חשש לשיבור הליכי חקירה וכי אין כל בעיה לשחרר את מרשו למעצר בית. השופטת בנקי דחתה את טענותיו בתוקף והדגישה כי "בעניין של החשוד מתקיים חשש כבד להימלטות מאימת הדין, כשיצא בעבר מהארץ למשך חודש וחצי כאשר היה במעצר בית"
Monday, February 27, 2017
רב שצולם בסתר עם אישה זכה בתביעה
בדצמבר 2011 סמוך לחנות המשביר לצרכן בכיכר ציון בירושלים, חלף הרב אביגד בן סעדון, ר"מ בישיבת פורת יוסף בירושלים ורב קהילה בשכונת רמות בעיר כשהוא שקוע באמירת פרקי תהילים מתוך ספר. צלם שהבחין בו צילם אותו על רקע פרסום של המשביר, שם נראתה אישה דומעת.
מכאן החלה מסכת טעויות מאותה תמונה שהחלה להתגלגל ממש כסיפור חד גדיא.
שבועיים עברו ואז צצה לה לפתע התמונה באתר NRG תחת הכותרת "המשטרה תחקור את הדרת הנשים בבחירות לשכונות החרדיות בי-ם", זו היתה הפעם הראשונה שהרב היה מודע לכך שצולם לאחר שתלמידו סיפר לו על אותה כתבה.
הרב פנה כמתבקש לאתר NRG ודרש את הסרת תמונתו, התנצלות ופיצוי – אולם מסכת הטעויות צברה כוח והחלה להתגלגל ביתר שאת – לא רק שהתמונה לא הוסרה, התמונה פורסמה שוב בעיתון מעריב תחת הכותרת "הדרת נשים בישראל".
הרב הגיש תביעה נגד מעריב וכן נגד הצלם אורי לנץ שצילם את התמונה, ומכר אותה. בתביעה שהגיש לבית המשפט על סך 400 אלף שקלים, כתב כי מעולם לא התבטא בנושא הדרת נשים וכי בצילומו שייכו אותו ללא ידיעתו ורצונו, ובניגוד להשקפת עולמו, לנושא הדרת נשים.
הרב טען ובצדק שהופעתו בתמונה ושימוש בה ללא הסכמתו וידיעתו גורמים לכך שהינו מקושר לכותרת ולכתבה כאילו הוא הינו חלק מהנכתב בכתבה דבר אשר גורם לו בעליל לעוגמת נפש ופגיעה בשמו הטוב.
ולגבי הצלם טען הרב שאסור היה לצלם להשתמש ולמכור תמונה זו ללא הסכמתו המפורשת ובידיעתו.
במעריב דחו את טענות הרב באומרם שהקורא הסביר מבין שאין לקשור דווקא את תמונתו של הרב לנאמר בכתבה ולכן לא אמורה היתה להיות פגיעה בשמו של הרב.
בשומעה את הצדדים קבעה השופטת : כי אין לקבל את טענת הרב כי היתה כאן חדירה לפרטיות בכך שהיה מכונס בספר תהילים ולא הבחין בצלם. עם זאת קבעה השופטת ש"הצלם אורי לנץ, פלאש 90 ובעליו נתי שוחט, עשו שימוש בתמונה לשם רווח עם העמדתו למכירה באתר האינטרנט. וכי "מדובר בפגיעה שיש בה ממש. אין בידי לקבל את טענות הנתבעים בדבר "תום הלב" הנובעת מאקראיות הצילום" מאחר ולדברי הצלם חיפש אדם חרדי ולא מישהו ספציפי".
היא ציינה כי מחד גיסא, הנתבעים לא בחרו לצלם את התובע הספציפי ומשכך אין בנסיבות העניין משום זדון מצדם הנתבעים, אך מאידך גיסא, בחרו לצלם את התובע כמי שמשתייך ונמנה על המגזר החרדי ולשם מכירת הצילום תמורת רווח.
לאור כך החליטה השופטת רונית פינצ'וק-אלט להעמיד את סכום הפיצוי שעל הצלם והאתר בסך 35,000 ש"ח. וכן הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 7,500 ש"ח וכן חלק יחסי של אגרה.
בעניין התביעה נגד מעריב השופטת דחתה את טענות הרב, מאחר ולא הצליח להוכיח לשון הרע ועשיית עושר. התביעה נגד הצלם על לשון הרע, חוק הגנת הפרטיות ורשלנות, נדחו גם הם ידי השופטת. כך גם התביעה על רשלנות ועשיית עושר.
מכאן החלה מסכת טעויות מאותה תמונה שהחלה להתגלגל ממש כסיפור חד גדיא.
שבועיים עברו ואז צצה לה לפתע התמונה באתר NRG תחת הכותרת "המשטרה תחקור את הדרת הנשים בבחירות לשכונות החרדיות בי-ם", זו היתה הפעם הראשונה שהרב היה מודע לכך שצולם לאחר שתלמידו סיפר לו על אותה כתבה.
הרב פנה כמתבקש לאתר NRG ודרש את הסרת תמונתו, התנצלות ופיצוי – אולם מסכת הטעויות צברה כוח והחלה להתגלגל ביתר שאת – לא רק שהתמונה לא הוסרה, התמונה פורסמה שוב בעיתון מעריב תחת הכותרת "הדרת נשים בישראל".
הרב הגיש תביעה נגד מעריב וכן נגד הצלם אורי לנץ שצילם את התמונה, ומכר אותה. בתביעה שהגיש לבית המשפט על סך 400 אלף שקלים, כתב כי מעולם לא התבטא בנושא הדרת נשים וכי בצילומו שייכו אותו ללא ידיעתו ורצונו, ובניגוד להשקפת עולמו, לנושא הדרת נשים.
הרב טען ובצדק שהופעתו בתמונה ושימוש בה ללא הסכמתו וידיעתו גורמים לכך שהינו מקושר לכותרת ולכתבה כאילו הוא הינו חלק מהנכתב בכתבה דבר אשר גורם לו בעליל לעוגמת נפש ופגיעה בשמו הטוב.
ולגבי הצלם טען הרב שאסור היה לצלם להשתמש ולמכור תמונה זו ללא הסכמתו המפורשת ובידיעתו.
במעריב דחו את טענות הרב באומרם שהקורא הסביר מבין שאין לקשור דווקא את תמונתו של הרב לנאמר בכתבה ולכן לא אמורה היתה להיות פגיעה בשמו של הרב.
בשומעה את הצדדים קבעה השופטת : כי אין לקבל את טענת הרב כי היתה כאן חדירה לפרטיות בכך שהיה מכונס בספר תהילים ולא הבחין בצלם. עם זאת קבעה השופטת ש"הצלם אורי לנץ, פלאש 90 ובעליו נתי שוחט, עשו שימוש בתמונה לשם רווח עם העמדתו למכירה באתר האינטרנט. וכי "מדובר בפגיעה שיש בה ממש. אין בידי לקבל את טענות הנתבעים בדבר "תום הלב" הנובעת מאקראיות הצילום" מאחר ולדברי הצלם חיפש אדם חרדי ולא מישהו ספציפי".
היא ציינה כי מחד גיסא, הנתבעים לא בחרו לצלם את התובע הספציפי ומשכך אין בנסיבות העניין משום זדון מצדם הנתבעים, אך מאידך גיסא, בחרו לצלם את התובע כמי שמשתייך ונמנה על המגזר החרדי ולשם מכירת הצילום תמורת רווח.
לאור כך החליטה השופטת רונית פינצ'וק-אלט להעמיד את סכום הפיצוי שעל הצלם והאתר בסך 35,000 ש"ח. וכן הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 7,500 ש"ח וכן חלק יחסי של אגרה.
בעניין התביעה נגד מעריב השופטת דחתה את טענות הרב, מאחר ולא הצליח להוכיח לשון הרע ועשיית עושר. התביעה נגד הצלם על לשון הרע, חוק הגנת הפרטיות ורשלנות, נדחו גם הם ידי השופטת. כך גם התביעה על רשלנות ועשיית עושר.
Sunday, February 26, 2017
הורים נעצרו בחשד להתעללות חמורה ב-8 ילדיהם
היום (ראשון) תגיש הפרקליטות כתב אישום חמור נגד תושב תל אביב בן 43, הצהרת תובע ובקשה למעצרו עד לתום ההליכים המשפטיים כנגדו, בגין עבירת 'התעללות בחסר ישע על ידי אחראי'.
ברקע הפרשה החדשה, כמה ילדים למשפחה בת עשרה נפשות מתל אביב שהתלוננו לפני מספר שבועות כי הוריהם מתעללים בהם.
במשטרת מרחב ירקון, שהתלונות הקשות הללו הובאו לידיעתה, הוחלט כי החקירה הרגישה והמורכבת מחייבת גביית הודעות הילדים הקטינים בחקירות ילדים, וכך אכן נעשה.
הכל החל כאשר אחת הבנות הגיעה לבית הספר בו היא לומדת כשהיא חבולה, מה שהדליק נורות אדומות אצל הגורמים השונים. ואכן מהתלונות שנגבו עלה, כי במשך שנים אב המשפחה התעלל בשמונת ילדיו, היכה אותם וגרם להם לסבל מתמשך וקבוע.
אם המשפחה חשודה אף היא בעבירות תקיפת הילדים, בכך שלא מנעה את מעשי ההתעללות של בעלה ולא עשתה כלום כדי לעשות להם סוף.
רק היום הותר לפרסום כי לפני כשבועיים ימים נעצרו ההורים. האם שוחררה בחלוף כ-3 ימי מעצר לביתה ואילו מעצרו של האב הוארך מעת לעת ויוגש נגדו היום כתב האישום החמור.
אימה בחסידות גור: כך מפרידים בין אם לילדיה
זה נשמע כמו סיפור שקשור לאחת ממשפחות הפשע בישראל. שני בחורים צעירים, ישראל אמסלם ורועי קריספין, פרצו לדירת המסתור של פ' בשווייץ, שנמלט מישראל בעקבות איומים על חייו. על פי כתב האישום הם היכו אותו קשות, כפתו אותו לכיסא ואחד מהם אף איים עליו באקדח דמה.
בשלב זה הצטרף לשניים "המפקד", אלעזר ויגדרוביץ', שאיים כי יהרוג אותו אם לא יסכים לתנאים של השלושה. "עליך לשכנע את בת זוגך ח' לעזוב את ילדיה במסגרת הליך הגירושים שמתנהל בבית הדין הרבני", אמר לו ויגדרוביץ'. "היא חייבת להגיע מייד לשוויץ, אתם תתחתנו ולא תחזרו לארץ במשך שנה". פ' שחשש לחייו, הסכים לתנאים והתקשר לבת זוגו וביקש שתמלא את התנאים של נציגי החסידות.
בשלב זה הצטרף לשניים "המפקד", אלעזר ויגדרוביץ', שאיים כי יהרוג אותו אם לא יסכים לתנאים של השלושה. "עליך לשכנע את בת זוגך ח' לעזוב את ילדיה במסגרת הליך הגירושים שמתנהל בבית הדין הרבני", אמר לו ויגדרוביץ'. "היא חייבת להגיע מייד לשוויץ, אתם תתחתנו ולא תחזרו לארץ במשך שנה". פ' שחשש לחייו, הסכים לתנאים והתקשר לבת זוגו וביקש שתמלא את התנאים של נציגי החסידות.
השלושה אינם שמות מוכרים בעולם התחתון, אלא נציגי אחת החצרות החזקות ביותר כיום בישראל – חסידות גור. בדומה למקרה של אסתי ויינשטיין ז"ל, שאף היא השתייכה לחסידות גור, החליטו אנשי החצר לעשות הכול כדי לנתק את ח' מילדיה. כולל איומים כלפיה וכלפי בן זוגה, בוררות שבסיומה הגליה, הפעלת לחץ על בית הדין הרבני הגדול שדן בגירושים ובמשמורת. ולקינוח, על פי החשד הם שתלו כמות אדירה של סמים בחפציה, מה שהוביל למעצרה באוקראינה מבלי שתוכל לצאת משם.
בניגוד לאסתי ויינשטיין, כל מי שמכיר או ראה את ח' יוכל להעיד שמדובר באישה חרדית לכול דבר, שלא שינתה ממנהגיה. היא פשוט נעמדה מול האנשים הלא נכונים במסגרת סכסוך הגירושין שלה.
ח' ובעלה פ' מתגוררים בליבה של הקהילה החרדית באוקראינה, שם הם זוכים לשמירה ולפיקוח גם בשל התיק שנתפר להם כאילו הבריחו סמים, אך לא פחות מכך בשל החשש לשלומם.
"כל מה שהיא רצתה זה לגדל את הילדים שלה", אומרת קרובת משפחה של ח'. "עברו כבר כמה שנים מאז שניתקו ממנה את ילדיה הגדולים, ויותר משנה מאז שהצליחו להרחיק ממנה את כולם, לגרום לה לעבור לאוקראינה ולהפיל עליה תיק סמים. בינתיים מסיתים את הילדים נגדה, מעלילים עליה עלילות שפלות ונוראיות, ומונעים מהם לדבר איתה".
הקרובה הוסיפה: "ריבונו של עולם, אני לא מבינה איך נותנים לדבר כזה לקרות? הילדים צריכים את אמא שלהם, אי אפשר לקרוע אותם ממנה רק כי מישהו החליט לחסל איתה חשבונות".
ח' נישאה לבעלה הראשון לפני כעשרים שנה, ונולדו להם תשעה ילדים. במהלך חיי הנישואים הם חוו קשיים רבים ופנו מספר פעמים ליועצים. לפני כשש שנים הם פנו גם לפ', שעובד כיועץ נישואים מוכר במגזר החרדי. בסופו של דבר החליטו ח' ובעלה להיפרד, ובהמשך גם פ' התגרש מאשתו והשניים הפכו לבני זוג.
במהלך הליכי הגירושים, שהסתיימו בקיץ 2015, ובעיקר לאחר שניתן הגט, החלה מסכת איומים והתעללויות בבני הזוג הטרי. בתחילה הופצו פשקווילים בגנותו של פ', בהמשך הטרידו ואיימו על שניהם.
בשלב זה נכנס לתמונה אלעזר ויגדרוביץ', בן 25 מירושלים, עסקן מוכר בחסידות גור. על פי כתב האישום, הוא הפעיל מספר רב של אנשים בחסידות על מנת לפגוע בח' ובפ' בדרכים שונות, וניהל בפועל את המשא ומתן מולם כדי לגרום להם להסכים לתנאים שהוצבו על ידי חסידות גור.
מחקירת היחידה המרכזית במשטרת ירושלים עולה שיטת עבודה שמזכירה דרכי פעולה של ארגון פשע. ישנם "מפקדים" ו"חיילים" שמקבלים משכורות עבור פעולות עברייניות, וניהול משא ומתן באמצעות סחיטה ואלימות.
ההוצאות עבור המשכורות ל"חיילים" והטסתם לביצוע פעולות אלימות בחו"ל מוערכות במאות אלפי שקלים, שאותם שילם במזומן. לאחר שהוגש נגדו כתב אישום לפני כשנה על חלק מהעבירות, בשבוע שעבר נעצר בפעם השלישית.
אבל גילו הצעיר של ויגדרוביץ', כמו גם הסכומים האדירים שהוציא עבור תשלומים שונים, מעלים חשד כי הוא פעל בשירות גורמים בכירים יותר בחסידות והיה בסך הכל מי שמלכלך את הידיים בשבילם. עד כה טרם הושגו ראיות ממשיות כדי לחבר את הקצוות בינו לבין מפעיליו, אם היו.
3,500 שקל למשימה
בתחילה דרש ויגדרוביץ' מח' לחתום על הסכם שבמסגרתו תוותר על משמורת ילדיה, על מנת שאלה יישארו אצל הגרוש שלה. ככל שזו המשיכה לסרב, כך האיומים והאלימות הוחמרו, גם כלפי בן זוגה. ה"מבצע" הראשון של ויגדרוביץ' היה פשוט. הוא שכר את שירותיו של ישראל אמסלם, נאשם אחר בפרשה, ודרש ממנו לתקוף את פ' בחומר צחנה (שאריות דגים, ביצים ושמן שטוחנים אותם יחד ומניחים מספר ימים בשמש) ולמסור לו כי עליו להורות לבת זוגו לוותר על משמורת לילדיה.
אמסלם גייס עוד שני אנשים וביחד נסעו לחיפה, עקבו אחרי פ', וכשהוא נעצר עם רכבו ברמזור רצו לעברו עם שני בקבוקים מלאים בחומר צחנה תוך שהם מפוצצים שניים מגלגלי הרכב. התוקפים לא הצליחו לפתוח את הדלת, ולכן שפכו את החומר על החלון.
על פי כתב האישום, כשחזרו לירושלים הם דיווחו ל"מפקדם" והוא לא היה מרוצה. "אתם צריכים לתקוף את פ' עצמו", הוא מצוטט בכתב האישום, "וזה צריך לקרות עוד הערב". השניים המתינו שפ' יחזור לירושלים, איתרו אותו ברחוב, תקפו אותו ושפכו עליו את החומר. על כך הם קיבלו שכר של 3,500 שקלים.
בעקבות האירועים האלימים עזב פ' את הארץ. במשטרה חושדים כי ויגדרוביץ' הוא הגורם לעזיבתו את הארץ, ואף שילם על הטיסות כחלק מ"הגלייתו", פרקטיקה נהוגה בעולם התחתון. בינתיים התמשכו הדיונים בבית הדין הרבני, כשגם נציגי האדמו"ר מגור נכחו בדיונים, אולי כדי להפעיל לחץ, אבל ח' סירבה לוותר על המשמורת על ילדיה למרות האיומים כלפיה.
בשלב זה המשיך ויגדרוביץ' לשלב הבא כשהמטרה היא לגרום לפ' לשכנע את ח' לחתום על ויתור המשמורת. הוא גייס שוב את אמסלם ו"חייל" נוסף, רועי קריספין. טס איתם על חשבונו לשווייץ ואז הם תקפו אותו בדירה שבה שהה. פ' המבועת, שחש סכנה אמיתית לשלומו, לחץ על בת זוגו לעזוב את הארץ ואת ילדיה, וכך להציל את חייו.
ח' ו־פ' פותו לעבור לקייב, במה שנראה בדיעבד כמו תרגיל עוקץ מתוחכם. המשטרה חושדת כי ויגדרוביץ' שילם עבור הטיסות ועבור הוצאות נוספות בתנאי שבני הזוג יעמדו בתנאים. אלא שהניסיון לא צלח ובני הזוג ביקשו לחזור לארץ, בין השאר משום שח' רצתה להיות עם ילדיה. כשהגיעו לטרמינל בקייב הם נדהמו כשגורמי הביטחון מצאו במזוודותיהם כמות גדולה מאוד של סמים והם נעצרו.
מיד עם מעצרם טענו השניים שמישהו הטמין להם את הסמים במזוודה, אולם לא הושגה כל ראיה לכך. באפריל 2016 הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד ויגדרוביץ', אמסלם וקריספין בגין שורה של עבירות נגד בני הזוג בארץ ובשווייץ. אולם בשלב זה לא הושגו די ראיות להעמדה לדין בנוגע לחשד להטמנת הסמים אצל בני הזוג בציריך.
בשבוע שעבר חלה פריצת דרך בחקירת המשטרה. ויגדרוביץ', שהיה במעצר בית לאחר הגשת כתב האישום, נעצר שוב. במשטרה בטוחים כי הפעם הוא כבר לא ישתחרר ממעצר וייעצר עד תום ההליכים, וזאת לאור החשדות הכבדים והראיות שנאספו נגדו.
על פי החשד, ויגדרוביץ', שהגיע עם בני הזוג לאוקראינה, שמע על כוונותיהם לחזור לארץ ודאג לשבש אותן. לפני שניסו לעזוב את אוקראינה נסעו בני הזוג לקבר רבי נחמן מברסלב באומן, ומשם עשו את הדרך עם חפציהם לשדה התעופה בקייב. גורמים בקהילה היהודית ידעו על כוונותיהם ועל פי החשד חלק מהם נשכרו על ידי ויגדרוביץ', עקבו אחריהם והטמינו סמים במזוודותיהם.
לחוקרים עדיין לא ידוע אם הסמים הוטמנו בשדה התעופה או בזמן שבני הזוג שהו בקבר רבי נחמן, אולם ההנחה היא שלצורך כך שכר ויגדרוביץ' מספר אנשים, חלקם מקרב גורמים עברייניים אוקראיניים.
בידי המשטרה מספר עדויות תומכות לגרסת בני הזוג לגבי מה שאירע באותו היום באוקראינה, והחקירה מנוהלת בשיתוף הרשויות שם. באורח פלא, ממש מאותו יום, מספרת קרובת משפחה של ח' שדירתם בירושלים נפרצה ותכולתה רוקנה. חלק גדול מהעדויות והראיות שנגבו עדיין מוגדרות כחומר חקירה חסוי.
למרות האופטימיות שההתפתחויות הקרובות יביאו לשחרור בני הזוג, הדרך לשם עוד ארוכה. הרשויות האוקראיניות מבקשות הוכחות חותכות לכך שבני הזוג אכן הופללו, וככל הנראה גם לאחר שיוגש כתב אישום נגד ויגדרוביץ' בגין הטמנת הסמים התהליך הבינלאומי לשחרורם ייארך זמן רב.
לבד מול כל העולם
"היא מתמודדת לבד מול ארגון חזק ומשומן", מספרת קרובת משפחתה של ח'. "יש להם כסף להוציא לפועל תוכנית שלמה כדי לפגוע בה, וכסף כדי לשכור עורכי דין יקרים. אין לה שום דבר נגד החסידות, היא רק רוצה את הילדים שלה בחזרה".
בינתיים, נקלעו ח' ופ' גם למצוקה כלכלית, מכיוון שאינם יכולים לעזוב את אוקראינה, ומול סוללת עורכי הדין של נציגי החסידות, אין להם אפשרות לשכור אפילו עורך דין שייצג אותם בדיונים בבית הדין בהיעדרם. לשם כך, מבקשים קרובי משפחתם לסייע להם, אם בתרומות ואם בייצוג.
זאת לא הפעם הראשונה שחסידות גור מעורבת בסיפורים מפוקפקים. בכמה מקרים בשנים האחרונות היו מעורבים החסידים באירועים אלימים, בין השאר בסכסוכי נדל"ן. גור ידועה כחסידות חזקה מאוד כלכלית וגם פוליטית, ואחד האנשים המוכרים בה הוא שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן.
אנשי החסידות עלו לאחרונה לכותרות בפרשת התאבדותה של אסתי ויינשטיין, שטענה כי התנהל נגדה מסע הסתה חסר פשרות כדי לנתק אותה מילדיה, עד שבייאושה החליטה לשים קץ לחייה.
עו"ד צבי רוזנטל המייצג את ויגדרוביץ', טוען כי למשטרה אין כל ראיות למעורבותו בהטמנת הסמים באוקראינה. "המשטרה נפלה בפח על ידי מספר אנשים שמנסים לנקות את החשדות נגדם ומטילים עליו את האחריות. הוא לא היה באזור, הוא מכחיש את החשדות".
הוא הוסיף כי במהלך חקירת חשודים אחרים, הם העלילו על מרשו בשל רצונם להשיג הקלות אפשריות בעניינם. "המשטרה ניסתה להשתמש במרשי גם כעד מדינה או כמישהו שמביא לה ראיות, אבל לאחר שהבינו שנפלו בפח ושהוא לא מספק את הסחורה, בחרו להפיל עליו את התיק המרכזי".
כך או כך, מעצרו של ויגדרוביץ' הוארך שוב בשבוע שעבר ומחר צפויה הארכת מעצר נוספת בבית משפט השלום בירושלים. "אנחנו מאמינים שאם הייתה איזושהי ראיה כנגדו היו כבר מטיחים אותה בו והמשטרה הייתה פועלת בהתאם".
Wednesday, February 22, 2017
תקף נער בבית כנסת ונשלח ל-4 שנות מאסר
וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ: שלושת שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים גזרו ארבע שנות מאסר בפועל וקנס של 30,000 ש"ח, לבן 35 בעל משפחה חרדית אב לילדים ותושב בית שמש, שהודה והורשע בעבירות חמורות שביצע בנער תושב העיר. בהחלטתם הדגישו כי בתי הכנסת אמורים להוות חממה של הגנה ולא מקומות מסתור לביצוע מעשים חמורים.
על פי הודאתו, המעשים החמורים בוצעו בצורה סדרתית בנער, לאורך תקופה, במקומות שונים בשכונה החרדית רמב"ש ב', בשלושה אירועים שונים במהלך שנת 2010. בין היתר במקווה של בית כנסת 'שערי רמ"א' ובבית הכנסת 'רוטנברג' בבית שמש.
פרקליטות מחוז ירושלים, ביקשה לקבוע כי מתחם הענישה על העבירות בהם הודה והורשע עומדים על חמש עד שמונה שנות מאסר, היות והוא לא לקח אחריות על מעשיו ולא הביע חרטה. אך מצד שני עמדה לזכותו העובדה כי עברו נקי מאז ביצוע המעשים, ובעקבות כך ביקשו להטיל עליו שש שנות מאסר.
לעומת זאת, פרקליטו עו"ד נדב גדליהו ציין את העובדה כי הוא פנה מיוזמתו לטיפול (לאחר הגשת כתב האישום א.ש.) וזוכה מאחת העבירות. הוא ביקש לקבוע את מתחם הענישה בין חצי שנת מאסר לשנתיים.
הרכב השופטים דוד מינץ, עודד שחם ואביגדור דורות העמידו את מתחם העונש על 3-6 שנות מאסר. המורשע, נשלח לארבע שנות מאסר בפועל, שנה על תנאי ופיצוי של 30,000 ש"ל לנפגע העבירה.
"יש לראות חומרה יתרה בעובדה שהנאשם ניצל את בתי הכנסת השכונתיים לעשיית המעשים" כתבו השופטים בהחלטתם, "אלה מהווים עמודי התווך בקהילה החרדית אליה השתייכו המתלונן והנאשם באותו זמן ואמורים להוות מקום בטוח ומקלט מפִּגעי העולם החיצוני".
פרקליטו של הנאשם, עו"ד נדב גדליהו מסר ל'בחדרי חרדים' כי "מדובר בתיק בו אנו מערערים לבית המשפט העליון וסיכויינו טובים. מדובר במתלונן שנקבע כבר ששיקר ביחס לגילו בעת ביצוע המעשים".
על פי הודאתו, המעשים החמורים בוצעו בצורה סדרתית בנער, לאורך תקופה, במקומות שונים בשכונה החרדית רמב"ש ב', בשלושה אירועים שונים במהלך שנת 2010. בין היתר במקווה של בית כנסת 'שערי רמ"א' ובבית הכנסת 'רוטנברג' בבית שמש.
פרקליטות מחוז ירושלים, ביקשה לקבוע כי מתחם הענישה על העבירות בהם הודה והורשע עומדים על חמש עד שמונה שנות מאסר, היות והוא לא לקח אחריות על מעשיו ולא הביע חרטה. אך מצד שני עמדה לזכותו העובדה כי עברו נקי מאז ביצוע המעשים, ובעקבות כך ביקשו להטיל עליו שש שנות מאסר.
לעומת זאת, פרקליטו עו"ד נדב גדליהו ציין את העובדה כי הוא פנה מיוזמתו לטיפול (לאחר הגשת כתב האישום א.ש.) וזוכה מאחת העבירות. הוא ביקש לקבוע את מתחם הענישה בין חצי שנת מאסר לשנתיים.
הרכב השופטים דוד מינץ, עודד שחם ואביגדור דורות העמידו את מתחם העונש על 3-6 שנות מאסר. המורשע, נשלח לארבע שנות מאסר בפועל, שנה על תנאי ופיצוי של 30,000 ש"ל לנפגע העבירה.
"יש לראות חומרה יתרה בעובדה שהנאשם ניצל את בתי הכנסת השכונתיים לעשיית המעשים" כתבו השופטים בהחלטתם, "אלה מהווים עמודי התווך בקהילה החרדית אליה השתייכו המתלונן והנאשם באותו זמן ואמורים להוות מקום בטוח ומקלט מפִּגעי העולם החיצוני".
פרקליטו של הנאשם, עו"ד נדב גדליהו מסר ל'בחדרי חרדים' כי "מדובר בתיק בו אנו מערערים לבית המשפט העליון וסיכויינו טובים. מדובר במתלונן שנקבע כבר ששיקר ביחס לגילו בעת ביצוע המעשים".
הוארך מעצרו של האב החשוד בהתעללות בבנו בן הארבע
פרשת ההתעללות: בית משפט השלום בתל אביב האריך עד ליום ראשון הקרוב את מעצר האב החשוד מהעיר מודיעין עילית החשוד בהתעללות חמורה בבנו בן ה-4.
כזכור, בשבת האחרונה, לפנות בוקר, עצרה המשטרה בני זוג חרדים מהעיר מודיעין עילית, בחשד למשים חמורים שהם ביצעו בבנם.
העצורים, הורים לחמישה ילדים, נהגו במשך תקופה ארוכה להביא לבית החולים שיבא בתל השומר את הילד הקטן, ולאשפזו בשל מיחושים שונים שהרופאים לא עמדו על טיבם.
במשך תקופה ארוכה חשד הצוות הרפואי בהתנהלות המוזרה של ההורים, ואף פנה למשטרה שהתקינה בחדרו של הילד בביה"ח מצלמות נסתרות.
המצלמות תיעדו את האב מבצע בבנו מעשים חמורים לכאורה, ואת האם מנסה להרעיל אותו לכאורה. בחקירתה, הודתה האם כי החדירה לגופו חומרים לא מאושרים.
לאחר הארכת מעצרה אתמול, הוארך כאמור היום גם מעצרו של האב. כזכור, מאז שההורים שוהים בבית המעצר, החל הילד לחוש בטוב ולתקשר באופן מעולה עם סביבתו.
המשטרה עדיין חוקרת האם ההורים התעללו גם בארבעת ילדיהם הנוספים.
האדמו"ר מקראקס" מואשם בעבירות מין: "ככה יהודים מראים אהבה"
פרקליטות מחוז צפון הגישה אתמול (שלישי) לבית המשפט המחוזי בנצרת כתב אישום נגד משה רוזנבאום המכונה "האדמו"ר מקראקס", אזרח אמריקני בן 36, בשורת עבירות מין. רוזנבאום התגורר בשנתיים האחרונות בטבריה ושהה בארץ שלא כחוק.
לא ברור כיצד זכה לכינוי אדמו"ר, אך הוא הוא בן נין של האדמו"ר מזוטשקא, שבנו כיהן ברבנות בקראקס. לפני כשנתיים נכתב עליו באתר "בחדרי חרדים" כי "שמו זרח בארצות הברית בשכונת וויליאמסבורג, ובשנים האחרונות פרש מהבלי העולם הזה וגר בגפו בביתר עילית, עיר התורה והחסידות בערי יהודה, וסביבו מתקבצים בחורים וילדים - אליהם הוא מראה חביבות יתירה בדרכו המיוחדת".
לטבריה הגיע לפני פחות משנה, ובה ביצע לפי כתב האישום מספר עבירות של מעשים מגונים והטרדה מינית. בין השאר מתואר איך לפני שלושה שבועות פנה לבעל חנות בטבריה אותו הכיר. פנה אליו ושאל מדוע שיערו ארוך ואינו מסתפר. בעל החנות השיב לו כי האריך את שיערו בשל נדר. רוזנבאום הציע לו שיבוא עמו לביתו ושם יספר אותו וכן יתיר הנאשם את נדר הנזירות.
המתלונן שסבר כי הנאשם הינו רב שיכול להתיר את הנדר שנדר, התלווה עם הנאשם לביתו. בהגיעם, נעל רוזנבאום את הדלת והדף את המתלונן לעבר ספה. לאחר מכן נישק אותו ואמר כי "ככה יהודים מראים אהבה" וכן "אני אגיד לך איך יהודי אוהב יהודי".
לאחר מכן הכניס את ידו מתחת לחולצתו של הצעיר, מישש את חזהו ובטנו, לקח את ידו, והניח אותה על איבר מינו. המותקף ניסה להדוף את רוזנבאום מעליו אך הוא שוב נצמד אליו, חיבקו בכוח, הכניס את ידו מתחת לחולצתו וליטף את גבו. הגבר המותקף שביקש להפסיק את מעשיו של הנאשם, אמר לו כי הוא מבקש ללכת מביתו ולהתארגן לפני שנכנסת השבת.
בתגובה אמר רוזנבאום כי ברצונו להראות לו מתנה שקיבל לכבוד השבת ואשר נמצאת בחדר השינה. הוא הוביל את הצעיר לחדר השינה בביתו, שם הציב אותו מול מראה נעמד לצידו ואמר לו "איזה חתיך אתה, אותך קיבלתי לשבת". לאחר מכן חיבק אותו, וביצע בו מעשים מגונים.
הציע לנער ללמוד בביתו - ותקף מינית
בעקבות החקירה עלו מספר מקרים נוספים, בהם הטרדה מינית של בן 16 בו הוא נאשם. בכתב האישום שהגישה עו"ד צאלה פרייברג, מתוארת מסכת הטרדות שחווה נער בו הבחין הנאשם בשיעור שהעביר בישיבה בעיר. מספר ימים לאחר השיעור השיג רוזנבאום את מספר הטלפון של הנער, והציע לו להגיע לביתו ללמוד. הנער נעתר להצעה והגיע אליו בערב.
עם הגיעו לביתו של רוזנבאום, התיישב "האדמו"ר" לצדו, חיבק אותו והניח את ראשו על כתפו. הנער נרתע ממעשיו של הנאשם, הזיז אותו מעליו שאל אותו מדוע הוא נוגע בו וביקש שיניח לו. הנאשם התעלם מהתנגדותו ומבקשתו שיניח לו והמשיך במעשיו. לאחר מכן שאל אותו אם הוא מכיר בנות ואם הוא יכול להראות לו תמונות של בנות, כל זאת תוך שהנאשם נוגע בעצמו.
לאחר מכן אמר הנאשם לנער כי אין אדם מלבדם בבית והציע לו לישון עימו בביתו. לאחר שהנער אמר כי אינו מעוניין להישאר, הנאשם נצמד שוב לגופו, נישק אותו בצווארו ואחז באיבר מינו של הנער מעל בגדיו. הנער דחף את הנאשם מעליו, קם בבהלה מהספה ויצא מהבית.
Tuesday, February 21, 2017
"המאפיה החרדית" נגד "החרדים החדשים"
כשהתקין הרב מנחם בומבך, ראש "המדרשה החסידית" בעיר החרדית ביתר עילית, את מצלמות האבטחה מעל דלת ביתו - הוא לא האמין שהן יניבו יבול עשיר כל כך; יצירתי, אך גם מבחיל בו זמנית. "חטאו" של הרב החרדי – כמו של פעילים חרדים נוספים – הוא בניסיון לפעול למען החברה החרדית בדרך שונה מזו שמכתיבים העסקנים, מה שהדביק בו את הכינוי "חרדי חדש".
העין הבלתי מזוינת של מי שאינו חלק מ"המגזר", נוטה לראות בחברה החרדית גוון אחיד, שחור. אלא שהיא מורכבת מאיסנפור גוונים – בפלטה הולכת וגדלה. ובתוך אלה, לא קלים חייהם של החרדים החדשים. כל ניסיון מצדם לשנות "סדרי עולם" – החל מנשיאת מכשיר סלולרי חכם, וכלה בעידוד לימודי אנגלית, רחמנא לצלן – נתקל בהתנכלויות הכוללות נידוי, הרחקה של ילדיהם מהמוסדות הרשמיים, ועד לאיומים ופגיעות ברכוש.
העין הבלתי מזוינת של מי שאינו חלק מ"המגזר", נוטה לראות בחברה החרדית גוון אחיד, שחור. אלא שהיא מורכבת מאיסנפור גוונים – בפלטה הולכת וגדלה. ובתוך אלה, לא קלים חייהם של החרדים החדשים. כל ניסיון מצדם לשנות "סדרי עולם" – החל מנשיאת מכשיר סלולרי חכם, וכלה בעידוד לימודי אנגלית, רחמנא לצלן – נתקל בהתנכלויות הכוללות נידוי, הרחקה של ילדיהם מהמוסדות הרשמיים, ועד לאיומים ופגיעות ברכוש.
קחו למשל את הרב בומבך. לפני כשנתיים הוא הקים מוסד לגילאי תיכון – "ישיבה קטנה", המיועדת לנערים המשתייכים למגזר החרדי. רק שבישיבה של בומבך לומדים גם מערך של לימודי חול לקראת בחינות הבגרות של משרד החינוך.
הרב בומבך כינה את הישיבה הלא שיגרתית שלו בשם "המדרשה החסידית", אולי כדי לא לעורר עליו התנגדות עזה מצד חרדים אחרים בעיר, על עצם השימוש בשם הקדוש "ישיבה", למוסד שכולל גם לימודים שאינם של קודש בלבד - או בלשונם, "שעטנז". הוא נועץ עם גדולי הרבנים במגזר החרדי, שהורו לו בשיחות פרטיות להקים את המוסד הזה לנערים שלא רוצים או לא מסוגלים ללמוד רק גמרא. אלא שכל זה לא עזר. בומבך החל לעבור מסכת ייסורים, התנכלויות, וניסיונות פגיעה בלתי פוסקים.
כרזות עם שמו ותמונתו הופצו ברחובות העיר ובריכוזים החרדיים, כשלצידם מופיע הכיתוב: "חילוני מתחזה, הברנש מנחם בומבך, חזור לחבריך החילונים בתל אביב", וגם, "הורים יקרים, מנחם הפוקר מנצל את מצוקתכם". אך אם חשב הרב שעשרות הכרזות ישקיטו את כעסם של הקיצונים המקומיים, הוא התבדה. בוקר אחד התעוררה רעייתו של בומבך לדלת שרופה ולזפת שכיסה את המבואה שלפניה. אלמונים הגיעו באישון ליל, והשחיתו את כניסת הבית של ראש המדרשה.
"חטפנו שוק, לא האמנו שזה יגיע למצב שחור משחור כזה, שלא לדבר על הנזק הכלכלי הגדול", נזכר הרב בומבך. לדבריו פנה למשטרה, אך זו לא מצאה את הפורעים. בשבועות הקרובים הושחתה דלתו עוד פעמיים, עד שהוא החליט להתקין מצלמות.
זמן קצר לאחר מכן הם הופיעו בשעה 2:47 לפנות בוקר כשהם אינם טורחים כלל להסתיר את פניהם וחזותם החרדית. כפי שניתן לראות בסרטון, הם שפכו חומר כלשהו במבואה. לא חלפו שבעה ימים, ודלת ביתו של אחד מצוות המדרשה, המתגורר גם כן בעיר ביתר עילית, רוססה והושחתה.
כשפתחת את המדרשה, היית מודע למה שעלול להתרחש?
"כשההחלטה גמלה בליבי, הבנתי שאני הולך לאבד את החירות האישית שלי, ואת החירות של משפחתי. ועם זאת, לא האמנתי שזה יגיע לזה. זה לא נגמר. אני ערוך לצעדי מחאה נוספים, אבל אני נחוש. זה סוג של תשלום מיסים שלי לחברה שאותה אני כל כך אוהב".
אתה לא מפחד?
"זה לא קל, אבל בתוך המקומות החשוכים יש הרבה אור. אני מקבל הרבה מאוד תמיכה וחיזוק מאנשים שמבינים שאנחנו נוגעים כפי הנראה בצורך קיומי של שימור החברה החרדית. כשזו המשימה, הפרעות מן הסוג הזה לא יכולות להסיט את תשומת הלב שלי. הן קטנטנות פרופורציונלית למהלך שבו אני מאמין".
יש פה כהן?
הרב בצלאל כהן הוא תלמיד חכם בוגר ישיבת פוניבז', שכמו הרב בומבך החליט להקים ישיבה תיכונית-חרדית המיועדת למיינסטרים החרדי. להבדיל מ"ישיבות תיכוניות חרדיות" אחרות, כהן מכריז כי ישיבתו הכוללת לימודי חול ו"כישורי חיים", היא בבחינת "לכתחילה", ומיועדת גם לנערים "רגילים" (להבדיל מישיבות הליבה האחרות, המגדירות עצמן לנוער המתקשה בלימודי גמרא).
ההיגדים המסוכנים הללו הציבו את הרב כהן לצד עמיתו החסידי – הרב בומבך, וגם הוא עבר "סדרת חינוך" קשה, שכללה השמצות מצד נציגים בתנועת "דגל התורה" ("רפורמי", "כופר", "יורש גהינום" ועוד), מאמרים ארסיים כמיטב מסורת הבטאון הליטאי, "יתד נאמן" ("רוצח גדולי הדור", "סוס טרויאני"), ואפילו גרפיטי מול הבית ("בצלאל כהן מיסיונר").
גם בבית הכנסת שלו הפך הרב למוחרם, ועל ברכות ה"שבת שלום" שלו, סירבו חבריו הוותיקים לענות. בהמשך יגלה כי עסקנים ו"נשמות טובות" ניגשו אליהם ודרשו מהם שלא לשוחח עמו.
כמו ששמו מרמז, הרב בצלאל הוא כהן, ומכאן שהוא זכאי לעלייה לתורה הראשונה והמכובדת, אלא שהגבאים בבית הכנסת לא ששו לתת את הכבוד ל"כופר". בכל פעם נמצא כהן אחר, ואם הוא היה ה"כהן" היחיד בבית הכנסת - מיהרו הגבאים לאתר כהן מחליף במניינים שבחדרים הסמוכים - ובלבד שלא להעלות לתורה את "צורר החרדים".
בשבוע האחרון, ניגש אחד הגבאים לרב כהן, והבהיר לו כי הוא לא רצוי בבית הכנסת. "אני מציע לך את זה בלשון יפה", אמר הגבאי. "בפעם הבאה זה יהיה בצורה מבזה".
הילדים סולקו ממוסדות לימוד
אתה לא מפחד? אני שואל את הרב כהן, והוא מפתיע: "לא". לדבריו, "מכריזי המלחמה נגדי משתייכים למגזר הליטאי, שלא משתמש באלימות פיזית. האלימות שהם נוקטים היא הרבה יותר קשה והרבה יותר חמורה. הם נוקטים באלימות של חרם".
מה זה חרם? ילדיו של כהן נדחו ממוסדות לימוד, כצפוי, אך הוא מספר כי חלק מחבריו מעידים שלא רק הם מסורבי קבלה - אלא גם בני משפחתם מן המעגל הרחוק יותר. "זאת שיטה מדהימה. הסמינר לא מקבל את בתו של הפעיל החברתי, ומשהם רואים שהמעגל הראשון חזק והוא לא 'ממצמץ', הם פוגעים במעגל השני; באחיינית שלו. ההורים שלה לא מבינים מה הם 'אשמים' בפשע של הדוד, שממנו הם מתנערים בכלל. הם כועסים עליו, וכך גם נוצר סכסוך קשה במשפחה. זה מנוף לחץ אדיר".
איך אתה מתמודד עם זה?
"אנשים אומרים לי שאני אמיץ. לאמיתו של דבר, אני פחדן, רק שאני מפחד ממה שיקרה אם לא אעשה את מה שאני עושה. אני חרד באמת לציבור החרדי שהולך לקראת אסון אם לא יתעשת בזמן, ויבין כי 'חברת הלומדים' שאותה הכרנו עד היום, לא יכולה להמשיך ולהתקיים".
להוציא את הילדים מהגן עם ליווי משטרתי
ליאת מלכה היא אשה חרדית, מאוד. מלכה, תושבת זכרון יעקב, היא היחידה שמכהנת כחברת מועצה דתית. בשנים האחרונות היא פועלת ללא הרף למיגור האפליה העדתית בעירה, ולניהול תקין ורגולטיבי בשירותי הדת. פעילותה, להבדיל ממקומות אחרים, נחלה הצלחה, וכיום יש שקט תעשייתי והבנה שקטה בין מלכה לקהילה.
מלכה היא "עוף חריג" במועצה הדתית, והקהילה החרדית הפנימה זאת. אבל הדרך לשם הייתה ארוכה וסלולה בקשיים. כחלק מפעילותה בעמותת "נוער כהלכה" עם עו"ד יואב ללום, הנאבקת באפליה העדתית בחברה החרדית, טיפלה ליאת במשפחה מזרחית שילדיה לא התקבלו למוסד החינוך בעיר, כמובן על רקע עדתי.
תוצאת המאבק הייתה כמעט הרת אסון, מבחינתה. היא מעידה כי נערים מתלמוד התורה המקומי חסמו את מכוניתה בעידוד מבוגרים, השליכו אבנים כשילדיה בתוך הרכב - ורק המשטרה חילצה אותה. בהמשך נאלצה מלכה לא פעם להוציא את ילדיה ממוסדות החינוך כשהיא מלווה בכוח משטרתי.
גם בעלה של האישה האמיצה קיבל "טיפול" נקודתי. רבנים נשלחו אליו ודרשו ממנו להשפיע עליה לנטוש את המועצה הדתית, "שלום הבית" עורער, וכתובות גרפיטי של "מוייסר" קישטו את המדרכות הסמוכות. מלכה יודעת שלא כל הקהילה הסכימה לנורמות המחפירות הללו, אך המיעוט הקולני והרדיקלי הוביל את הטון, ויצר דיסוננס קשה אצל ילדיה. מצד אחד, הם ראו את ההורים מחבקים את הקהילה. מצד שני, הערכים שעליהם הם מתחנכים התנגשו עם מה שראו בחוץ.
פעילים חברתיים במגוון תחומים ברחוב החרדי, נתקלים בתגובות דומות. עובדי צה"ל, פעילים במערך הגיוס, אקטיביסטיות חרדיות, אנשי חינוך ועיתונאים משלמים מחירים כבדים על ה"התעקשות" לצעוד במסלול שעשוי, לעיתים אף בסבירות נמוכה, להגשים את האידיאלים שבהם הם מאמינים.
אפילו חתימת שמי על הכתבה הזו וכתבות אחרות שאני מפרסם כאן, גובה את המחיר. בעיר מודיעין עילית הבהיר מנהל הסמינר המקומי גלויות וללא היסוס, כי אופיה, צניעותה ויראת השמים שבה ניחנה התלמידה המבקשת להירשם למוסד שבראשו הוא עומד (והמתוקצב כמובן על ידי משרד החינוך), אינם רלוונטיים כל עוד היא בתו של "הפובלציסט אליעזר היון שכותב באינטרנט".
זהו "יהרג ובל יעבור" מבחינתי, אמר האיש בעזות וללא כל מורא מאקטים משמעתיים של משרד החינוך. וכנראה שבצדק, שהרי בסופו של דבר הוא ניצח, והילדה נאלצה למצוא מוסד לימודי אחר.
אל תחזור לבית
לא כולם מוכנים לשלם מחיר כה גבוה על פעילותם, גם אם הם מאמינים בה בכל ליבם. "פנה אלי איש חינוך מעיר חרדית, שביקש לפתוח תלמוד תורה הכולל לימודי אנגלית ומתמטיקה, כשהוא מבקש עזרה ועצה", מספר הרב בומבך. "אמרתי לו רק: תבדוק קודם כל עם אשתך, אם היא בנויה לזה".
האישה, מתברר, הודיעה לבעל כי ביום שבו יפתח תלמוד תורה מן הסוג הזה, מוטב לו שלא יחזור לבית. היא לא מסוגלת לשאת את ההתמודדות מול הוריה, ובטח שלא להתמודד עם הקולות ברחוב". האברך ויתר על חלומו, אבל מתברר כי גם בקרב הקבוצה המבקשת לחולל שינוי, ובעיקר להציב קול אחר לקו החרדי השמרני - נשמעים קולות שונים.
לטענת המתנגדים להסלמת המאבק בממסד החרדי, הפעילות הנכונה צריכה להיות שקטה, הדרגתית ואיטית. הגישה המתריסה, לטענתם, רק מזיקה לאינטרס המשותף. הטיעון המרכזי החוזר בווריאציות רבות הוא כי אנו נמצאים בליבו של תהליך המתרחש בלאו הכי מתחת לרדאר."אתם פוגעים 'בתהליכים' ההדרגתיים במאבק הברוטלי שלכם", מוטחת שוב ושוב האשמה. "הנסיונות הפומביים שלכם רק מובילים את הצד שהשני להתבצר ולהתכנס בעמדתו".
אל מול הקולות הללו, משיבים הפעילים החרדים: "אין מילה גסה יותר מהמילה 'תהליכים'. המילה השקולה לה אולי בגסותה היא 'תוקם ועדה'. המשמעות של שניהם זהה: לא קורה בעצם כלום. בכל פעם שמבקשים לעצור מהלך אמיץ כלשהו, מבטיחים השמרנים: 'תהליכים מתרחשים, רק אל תפריעו'".
יש אלטרנטיבה
ובנימה אישית: מאז שהייתי ילד שחווה שוב ושוב דחייה ואפליה בגין מוצאי העדתי, מבטיחים לי כולם: "זה ישתנה, אנחנו בתהליכים המתרחשים בלאו הכי". 26 שנים חלפו, ובאפלייה של עברייני החינוך לא חלה כל רדוקציה. בקריית ספר הכריז הרב המקומי מלחמה על הישיבות ותלמודי התורה שהמשיכו להפלות נערים מזרחיים, אך אלה המשיכו בפשעיהם. מנהיגי הציבור הליטאי הרב שך והרב אלישיב המנוחים פסקו כי הדבר אסור על פי ההלכה, אבל מנהלי המוסדות הנהנו בראשם - והמשיכו לבוז לפסק. הם, בניגוד אלינו, לא מודעים לכך שאנו בעיצומם של "תהליכים".
גם המספרים של הפעילים החברתיים החרדים לא בדיוק המוניים. הרב כהן סבור שהשאלה איננה מספרית, והתנועה לא נדרשת בהכרח לכלול המונים. לדבריו, דרוש שינוי כיוון בחשיבה, והוא מייחל ליום "שבו תקום קבוצה חרדית שתאמר כי היא באה בשם התורה, בשם החרדיות הוותיקה, בשם נציגי היהדות שמבינים שלימוד מקצוע זה לא קולה בתלמוד תורה - אלא חומרה במילוי חובת הבעל לפרנס את אשתו וילדיו. באותו היום ישתנה מאזן הכוחות בין הפעילים ל'עולם התורה' החרדי".
וזה ריאלי?
"בחזוני קמים תלמידי חכמים אמיתיים בני 30-50, שמכירים בצורך השעה של התכתבות עם העולם המודרני - ואומרים בקול וללא מורא: רבותיי, אנחנו צריכים לשנות כיוון. לחלק גדול מן הציבור אין באמת מושג מהי עמדת התורה, והם ניזונים מסוכני השפעה שלא תמיד מדייקים. יש לנו לא מעט תלמידי חכמים אמיתיים שרק צריכים את היכולת לגייס את האומץ ולומר: זה הזמן לשינוי".
Subscribe to:
Posts (Atom)