Website Home

Sunday, May 15, 2011

צעד נדיר של שר המשפטים נגד הדיין דב דומב בשל מעורבותו בפרשה שבה ניתן גט לצעירה הלוקה בפיגור שכלי, בניגוד לרצונה

הדיין דב דומב












שר המשפטים יעקב נאמן הורה, בצעד נדיר, לגבש טיוטת קובלנה משמעתית נגד אב בית הדין הרבני בתל אביב, הדיין דב דומב, המקביל לראש הרכב בבית משפט מחוזי, בשל מעורבותו בפרשה שבה ניתן בבית הדין גט לצעירה הלוקה בפיגור שכלי, בניגוד לרצונה. בקרוב יזומן הרב דומב, המטפל באלפי תיקי גירושים בשנה בבית הדין הרבני העמוס בישראל, לשימוע לפני החלטה סופית.

השר נאמן קיבל את המלצתו של המשנה לפרקליט המדינה, שוקי למברגר, שהיתה גם על דעת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שסברו כי יש לשקול הליכים משמעתיים נגד דומב באמצעות קובלנה לבית הדין המשמעתי לדיינים בחשד לעבירות משמעת. בסמכותו של בית הדין המשמעתי לדיינים גם להביא להדחה של דיין.

הפרשה החלה בינואר 2007, בחתונתו של זוג ממרכז הארץ הסובל מפיגור שכלי ונזקק לעזרת הסביבה. לאחר החתונה, החליט אביו של החתן שהוא מעוניין לפרק את נישואי הזוג. כחמישה חודשים לאחר מכן הוא פנה לקרוב משפחה מצד הבעל, גיסו של דומב, כדי שיסייע בהשגת הגט. הגיס הסיע את הזוג לבית הדין בתל אביב, כשלטענת האשה המפגרת הוא חזר ואמר לבני הזוג בנסיעה שמטרת הביקור היא חתימה על טפסים לצורך קבלת דיור ציבורי.

מבדיקה שערכה נציבות תלונות הציבור על שופטים, עולה כי גיסו של דומב פנה אליו ומסר לו טופס בקשה ריק, הנושא חתימה שהתבררה בדיעבד כחתימתו של הגיס. דומב פתח תיק גירושים, שילם את האגרה, ובני הזוג חתמו על הטפסים. משלב זה התחילה מסכת ארוכה, בה היו מעורבים כמה דיינים נוספים, כשבסופה אושר הגט בהליך מהיר ומשובש.

הנציבות דחתה את הסברו של דומב לפיה מדובר בטעות בשיקול הדעת, והמליצה לשר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן להעמיד את דומב לדין משמעתי וכן למנוע את קידומו עד לסיום ההליך, אך ההחלטה לא בוצעה על ידי פרידמן.

באפריל 2009 הורה היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, על פתיחה בחקירה מדורגת ביחס למעורבים בפרשה שאינם דיינים. בסופו של דבר הוחלט בפרקליטות שלא להגיש כתב אישום נגד דומב או הדיינים האחרים, שכן לא נמצא בסיס לחשד סביר כי דומב או הדיינים האחרים ידעו על המעשים שבוצעו כלפי המפגרת.

בשנה שעברה הגיש עו"ד בעז ארד, בשם תנועת אומ"ץ, עתירה לבג"ץ במטרה לחייב את וינשטיין להורות על פתיחה בחקירה פלילית נגד דומב. בדיון שהתקיים אתמול בעתירה התברר כי נאמן החליט להגיש קובלנה משמעתית נגד דומב, בכפוף לשימוע. באחרונה עלה דומב לכותרות, לאחר שהיה אחד הרבנים החתומים על מכתב הקורא לפעול נגד משכירי הדירות לעובדים זרים ושוהים בלתי חוקיים בפרדס כץ.

No comments:

Post a Comment