Website Home

Sunday, May 15, 2011

ביה"ד הרבני: לחץ על מתלוננת על עבירת מין














בחישה בהליכים פליליים וניסיון לשבש חקירה. זה מה שעושים דייני ביה"ד הרבני כשהחשוד הוא בן משפחה של דב דומב, דיין בבית הדין

התיק הזה היה אמור להתנהל כמו עוד תיק גירושין, אחד מרבים שמונחים בכל יום על שולחנו של בית הדין הרבני. עוד בני זוג, במקרה הזה דינה וחיים (שמות בדויים), הורים לשני ילדים קטנים, שנישואיהם לא עלו יפה. עוד מערכת יחסים שמסתיימת בעימות משפטי על סוגיות של ממון, החזקת ילדים ומזונות

אלא שבתיק הזה היה משהו שאין בתיקים אחרים. היה לו ייחוס משפחתי מפואר. שכן הנתבע בו, הבעל, הוא בן משפחה קרוב של הרב דב דומב, דיין חשוב בבית הדין הרבני בתל אביב.

המקום שאליו דרדר היחס המיוחד שקיבל התיק הזה את ההליך המשפטי, היה יכול לשמש בפקולטה למשפטים בסיס רחב מספיק לקורס שלם על גבולות האסור והמותר במערכת המשפט.

מה לא היה בה, בפרשה הזו. ניסיונות של דיינים לבחוש בהליכים פליליים, מאמצים של דיינים להביא להפסקת חקירת משטרה, לחץ על מתלוננת בעברות מין שתחזור בה מתלונתה ואיום על משפחת האישה בלשכתו של הדיין. בתיק הזה לא הייתה גדר שלא נפרצה. לא היה גבול שלא נחצה.

מי כאן הקורבן

קפיצת המדרגה בסיפור הגירושין הזה אירעה לפני כמה חודשים, כשאחותה הצעירה של דינה, שהגישה את תביעת הגירושין, פנתה למשטרה וגוללה מסכת עברות מין שביצע בה לטענתה גיסה חיים, בעלה של אחותה.

לפי התלונה, מאז הייתה בת 13 ובמשך יותר מארבע שנים נהג הגיס לבצע בה מעשים מגונים בעת שהיו לבדם בבית. האחות סיפרה כי לא הבינה שמדובר במעשים אסורים, בעוד הגיס נותן לה להבין שהדברים מותרים גם מבחינת ההלכה וכי יש לו לכך אסמכתאות.

מאז שהגישה את התלונה היא עוברת טיפולים פסיכולוגיים ממושכים. לפני מספר חודשים ערכה המשטרה עימות בינה ובין הגיס, שלאחריו נעצר האחרון למספר ימים. בסיום החקירה הועבר התיק לפרקליטות, ושם הוא מטופל בימים אלה.

על הנייר מתנהלים שני ההליכים בלי שום קשר ביניהם. בבית הדין הרבני נדונה תביעת הגירושין בין דינה לחיים. בפרקליטות עוסקים בתיק החקירה שפתחה נגדו האחות. בפועל, נראה שקשה להפריד בין הדברים. כשנושא החשד לעברות מין עלה בתיק הגירושין בבית הדין, נמנע הבעל מלהכחיש את הדברים. "כל הנושא של האחות אני חושב

שנזיז את זה הצדה", ביקש מהדיינים. "אני רוצה להתחיל בנושא אחר". בית הדין נענה לבקשתו.

מרגע שעלתה סוגיית החשדות לעברות מין על שולחנו של בית הדין, עבר התיק הזה מהפך. מיום שמעל ראשו של הבעל החלה להתהפך החרב הפלילית, החלו גם ההליכים בבית הדין להשתבש. במשפחתה של המתלוננת החלו להרגיש באווירה לא נוחה בבית הדין.

דינה עצמה החלה לחוש בעוינות קשה מצדו של ראש ההרכב, הרב משה אוחנונה. הטוען הרבני שמייצג אותה נזרק מהאולם. עורך דינה משה יצחק אוסדיטשר ננזף שוב ושוב. דינה, אחותה ובני המשפחה האחרים מצאו את עצמם תחת מכבש לחצים כבד מצד דייני בית הדין, כשמטרת הלחצים אחת: לחלץ את הבעל, קרוב משפחתו של הדיין דומב, מהתיק הפלילי שלו.

הראשון שנכנס לקו האש של בית הדין היה אביהן של דינה והמתלוננת. הלה, איש חינוך במגזר החרדי, גולל בתצהיר מטריד במיוחד שהגיש בימים האחרונים לבית הדין, את מסע הלחצים שהפעיל עליו אב בית הדין הרב משה אוחנונה, בניסיון לשכנע אותו לסגור את התיק הפלילי שנפתח לחיים, קרוב משפחתו של הדיין דומב.

נזיפה קשה וקולנית

"במהלך חודש פברואר קיבלתי טלפון מבתי בעשר בבוקר, מבית הדין הרבני בפתח תקווה, כי אב בית הדין אוחנונה רוצה לדבר איתי בקשר לגירושין שלה, כדי להגיע לפשרה עם בעלה", סיפר. האב הבין מהדיין, כך הצהיר, שהאחרון הזמין אותו על רקע מתיחות שנוצרה בין בית הדין לעורכי הדין, ומתוך תקווה שאיתו, באופן ישיר, יהיה אפשר לקדם את התיק בקלות יתרה.

עזבתי את החיידר שבו אני מלמד, והגעתי בדחיפות לבית הדין בפתח תקווה", כתב. "כאשר נכנסתי לבית הדין הרבני, ביקש אב בית הדין הרב אוחנונה כי אכנס איתו לחדר צדדי עם בני ועם בתי... סברתי שהרב מנסה לגשר בין המחלוקות... להפתעתי כי רבה, בפתח דבריו של הרב אוחנונה החל הוא נוזף בנו נזיפה קשה וקולנית כאשר הנו צועק, 'תדעו לכם שאתם לא בסדר, עשיתם מעשה חמור מאוד אשר היה אסור לעשותו'".

האב המבוהל שלא הבין מה פשעו, ביקש מהדיין להסביר על מה הוא מדבר. "תשובתו הייתה 'על אשר פתחתם תיק במשטרה נגד חיים בגין המעשים המגונים... תוך שסיבכתם את כל העסק. הוא ישב שבוע במעצר, ואתם גרמתם לו הוצאות רבות של עורכי דין, ועכשיו אין לו כסף לשלם אלפי שקלים לעורכי דין, ואת הכסף הזה הוא יתבע מכם. מה אתם חושבים? אם הוא יישב בבית סוהר, כבר לא יהיה לו מה להפסיד והוא לא ייתן גט'".

האב הוכה תדהמה. "נרגש ומזועזע הייתי מדבריו, פשוט קיבלתי הלם", העיד בתצהיר. האב מצא את עצמו מתנצל בפני הדיין ומסביר לו כי בתו, הקורבן, היא שהגישה את התלונה ולא הוא. "הרב אוחנונה דרש ממני לבטל את התלונה במשטרה, ואז פנה לעזריאל, רב פקד במשטרה לשעבר שהנו עוזרו, שגם היה נוכח בפגישה, תוך שהנו אומר שביכולתו של מר עזריאל לעזור לבטל את התלונה".

האב ממשיך ומפרט בתצהיר כיצד לאחר שהודיע לרב כי הוא מסרב למשוך את התלונה, המשיך אב בית הדין ללחוץ עליו לוותר ויתורים כספיים לבעל. "כשיצאנו את החדר בבושת פנים, הוא שלח אלינו את הרב עזריאל, עוזרו, שיחפש אותנו וישפיע עלינו לבטל את התלונה ובמשך קרוב לשעה הוא ניסה להסביר לי שאני אתן את הסכמתי לביטול התלונה במשטרה, כאשר אני מבהיר לו שוב ושוב שאני בכלל לא הגשתי את התלונה, אך מר עזריאל התעקש ואמר שהרב אוחנונה יעזור לנו לבטל את התלונה...

"לאחר מסע לחצים אדיר השבתי שיש לו טעות, והתיק בפרקליטות, ואין להשיב את הנעשה, תוך שאני מטיח בו ש'איני מבין מדוע אתם עוזרים לפושע ואדם נבל ומושחת זה'... לא קיבלתי שום תשובה עניינית".

כשבמשפחת האישה הבינו שבתיק הזה פועלים כוחות הרבה יותר חזקים מהם, הגיע השלב הבא.

הצעת פשרה שערורייתית

היה זה לפני כמה ימים, כשאל דינה הגיע מכתב יוצא דופן, כתוב בכתב ידו של הדיין דב דומב. במכתב שהתפרש על פני שני עמודים, הכתוב על נייר לוגו של הדיין, ניסח דומב, בן משפחתו של הבעל, הצעת פשרה לסיום הסכסוך בין בני הזוג.

לדומב, רק כדי להבהיר, אין קשר משפטי לתיק המתנהל בין בני הזוג, תיק שגם אילו הונח לפתחו, היה מנוע מלטפל בו. דומב, כך נראה, חשש גם הוא מהדרך שבה עלול התיק הפלילי נגד הבעל להסתיים, והיה מוכן לעשות הרבה כדי לסגור אותו לפני שיצא מכלל שליטה. המסמך המדובר הוא הצעת פשרה בין בני הזוג, שניסח.

"בהמשך לשיחתנו מהיום", הוא כותב אל איש קשר ששמו מופיע בראש המכתב, "ובה סיכמנו שאני אעביר לך את התנאים להסכם הגירושין, הטלתי את כל כובד המשקל...". כאן מפרט דומב את עקרונות ההסכם המוצע. שלושת הסעיפים הראשונים עוסקים בענייני ממון ורכוש, ואז מופיע הסעיף הבא.

"כמו כן עלה בבית הדין עניינה של הגיסה... שאב בית הדין הרב אוחנונה אמר שבהסכם תצטרך... להופיע לבית הדין ולהצהיר שכל מה שנטען על חיים בהקשר אליה הם דברים שלא באו לעולם, אחרת תמיד יהיה איום על חיים". "לידיעתך", מסיים הרב דומב, "היה לי קשה להביא את ההסכם הנ"ל, רק לאחר שכנוע ובקושי רב. ההצעה היא לצורך משא ומתן".

במשפחתה של דינה קיבלו את המכתב הזה בהלם. לבד מהניסיון ללחוץ על האחות להתייצב בבית הדין ולהודיע שהגישה למשטרה תלונת שווא, העריכו במשפחה כי שרבוב עמדתו של הדיין אוחנונה להסכם הזה, עמדה שאותה לא השמיע מעולם בפומבי, מלמדת שדומב יצר עמו קשר בנושא. דומב עצמו מכחיש ששוחח עם אוחנונה.

השבוע טלפנתי אל הרב דומב וביקשתי את התייחסותו לדברים. דומב לא התלהב לדבר.

לא נראה לך בעייתי, כדיין, להתערב בתיק שמתנהל בבית דין אחר ושיש לך בו נגיעה אישית, ולפעול כדי שמתלוננת בעברות מין תבטל את התלונה שלה, ותגיד שבעצם לא קרה לה כלום? זה לא שיבוש הליכים?

דומב, אם להתרשם מהשיחה הקצרה שניהלנו בטרם טרק את הטלפון, לא מאמין שקרוב המשפחה שלו עשה למתלוננת משהו רע. "בבית הדין עולים הרבה דברים שהם לא נכונים", הסביר. "היה משא ומתן, העניין עלה, וביקשו ממני לערוך הסכם גירושין. אני בכלל לא מכיר את התיק".

מי בדיוק ביקש ממך להתערב בתיק ולעשות הסכם כזה?
"עורכי הדין של הצדדים. רייכמן שמייצג את הבעל, ואוסדיטשר שמייצג את האישה".

עורך הדין אוסדיטשר הכחיש בתגובה לדברים את גרסתו של הדיין דומב מכל וכל. "אומר בעדינות שהדברים של הדיין הרב דומב אינם אמת. לא פנינו אליו ולא ביקשנו ממנו דבר. אני צריך להיות טירון או מתאבד מקצועית כדי לפנות למישהו שהוא קרוב משפחה של הבעל, ולבקש דווקא ממנו לנסח את ההסכם. הדברים שהוא אמר לך פשוט לא היו ולא נבראו".

בתחילת השבוע פנה עורך הדין אוסדיטשר לבית הדין, ודרש מהרכב הדיינים לפסול את עצמו, לאור מה שנתגלה בימים האחרונים. "יש חשש ממשי למשוא פנים ולהתנהלות פסולה של הרב אוחנונה תוך התערבות הדיין דומב, אב בית דין בבית הדין בתל אביב... תוך ניסיון לשיבוש הליכי חקירה ומשפט והדחת עד", כתב.

תיק דומב

הרב דב דומב יצא רק לאחרונה בעור שיניו, גם זה רק באופן חלקי, מהסתבכות קודמת שלו, לאחר שנחשף כי סידר עם אחרים גט לאישה הלוקה בפיגור שכלי, בלי ידיעתה. גם אז עמד מאחורי הבקשה קרוב משפחה של דומב, שלו הוא ביקש לסייע.

נציבת תלונות הציבור על שופטים לשעבר, טובה שטרסברג-כהן, מתחה ביקורת על ההליכים שקדמו למתן הגט, והיועץ המשפטי הקודם לממשלה מני מזוז הורה לפתוח בחקירה פלילית בנושא. ב

תשובה לעתירה שהגישה בעניין עמותת אומ"ץ, באמצעות עורך הדין בועז ארד, הודיעה לאחרונה המדינה כי החליטה להעמיד לדין פלילי חלק מהמעורבים ולא לפתוח בהליכים נגד דומב, שתיקו הועבר לטיפול בהליך משמעתי.

בדיון שהתנהל אתמול בעתירה מסרה נציגת המדינה כי בימים אלה מגובשת טיוטת קובלנה משמעתית נגד דומב.

תגובת הרב דומב: "נתבקשתי לכתוב הסכם גירושין מיד לאחר הדיון הראשון בטענה שכדאי להגיע להסכם משום שבידי האישה חומר קשה נגד הבעל. לדברי מי שביקש ממני לעשות זאת, אב האישה אמר לו שהרב אוחנונה אמר שהיא צריכה להסכים שלא תוגש תביעה פלילית נגד הבעל, ושזה יהיה בהסכם. כל זה נכתב גם בעזרת בא כוח הבעל, עו"ד רן רייכמן. לא דיברתי עם הרב אוחנונה על התיק ובמיוחד בעניין אחות האישה".

No comments:

Post a Comment