Website Home

Friday, August 4, 2017

הנתון המזעזע נחשף: 20 מורים תקפו מינית תלמידים בתשע"ו

משרד החינוך מפרסם מאגר בלתי נדלה של נתונים על ציונים, רפורמות ומשובים, אלא שהמידע הרגיש ביותר נשאר הרחק מעיני הציבור. מנתונים שהגיעו בעקבות פניות של "ישראל היום" והתנועה לחופש המידע, נחשף כי בשנת הלימודים תשע"ו נפתחו במשרד החינוך 26 תיקים של תקיפה מינית - מתוכם מספר לא ייאמן של 20 תיקים של עובדי הוראה שתקפו מינית תלמידים, ושישה תיקים של עובדי הוראה שתקפו מינית עובדי הוראה אחרים. 

בכל המקרים מדובר בתלונות שנמצאו מוצדקות והועברו לטיפול המשטרה, ושבהמשך נפתחו בעקבותיהן נגד העובדים הליכים משמעתיים בנציבות שירות המדינה. עוד עולה מהנתונים כי בשנת תשע"ו התרחשו 144 תקיפות פיזיות של מורים נגד תלמידים בשטח בית הספר שנמצאו מוצדקות. מדובר במקרי תקיפה מכל המגזרים ומכל רחבי הארץ. בחלק מהמקרים הסתיים ההליך נגד מורים בפיטורים, וחלק מהמקרים עדיין נמצאים בטיפול. 

למרות הנתונים שמתפרסמים כאן לראשונה, איסוף הנתונים על ידי משרד החינוך עדיין לוקה בחסר, שכן במשרד מתקשים לספק נתונים בנושא על שנות לימודים קודמות או אזורים שונים בארץ. בתשובת המשרד לפניית "ישראל היום" לקבלת רשימת המקרים שבהם מורים פגעו בתלמידים לאורך השנים האחרונות, שנעשתה באמצעות התנועה לחופש המידע, נכתב כי "המידע המבוקש אינו שמור במאגרי משרד מידע של המשרד באופן שהתבקש, ואין אפשרות טכנית להפיקו באופן אוטומטי". רק לאחר התערבות גורמים בכירים במשרד החינוך, התקבלו הנתונים. 

במשרד החינוך הפיקו לקחים בחודשים האחרונים. מוקדם יותר השבוע חשף "ישראל היום" כי 334 מועמדים בעלי רישום פלילי, מתוכם שישה בעלי רישום פלילי של עבירות מין, ביקשו להתקבל כעובדי הוראה במערכת החינוך בשנת הלימודים הקרובה תשע"ח - אך נדחו. יש כ-2,000 עובדי הוראה חסומים להעסקה במערכת משרד החינוך, בין השאר בשל עבירות אלימות, סמים ומין. 

מנכ"לית התנועה לחופש המידע, עו"ד נירית בלייר, הבהירה כי "אסטרטגיה ומדיניות הן חסרות תוחלת ללא איסוף מידע איכותי ושימוש בו. לא היה קל להוציא את המידע ממשרד החינוך. התגובות לפניות חופש המידע נענו במינימום מידע ובאמתלות שונות לאי מסירת המידע המפורט. אנו בטוחים שמשרד החינוך מעוניין באמון ההורים, המפקידים את בנותיהם ובניהם בידיו יום-יום". 

אל הדברים התייחסה גם ניצב משנה בדימוס, ד"ר סוזי בן-ברוך, מרצה באוניברסיטה העברית ובבית ברל ולשעבר קצינת נוער ראשית במשטרת ישראל. "בדרך כלל כשעבריין מין פוגע, הוא פוגע ביותר מילד אחד בסביבה. מדובר בפצצת זמן מתקתקת, כשהמקומות האהובים עליהם הם עבודה בתוך בית ספר כמו מורה, מורה פרטי, שרת או נהג הסעות. מבחינתם גן ילדים או בית ספר זו השמנת, ולכן במשרד החינוך צריכים להיות בטוחים שאנשים כאלה לא יהיו בקרבת ילדים", הדגישה בן-ברוך. 

בדבריה ביקשה בן-ברוך לצאת במסר גם לציבור ההורים: "הם חייבים להיות הגורם העיקרי ששואל שאלות ובודק. אף אחד אחר לא יעשה את זה בשבילם".

No comments:

Post a Comment