Website Home

Saturday, March 23, 2013

הרב ניר בן-ארצי


נתחיל דווקא מהסוף. כל מי ששמע שביקרתי בחצרו של הרב ניר בן-ארצי שאל אותי "נו, אז באמת יש לו כוחות?" התשובה היא אולי. לא אשת באבות אנוכי - להפך, אפשר להגדיר אותי כסקפטית עד מאוד בכל הנוגע למי שמתיימר לחזות את העתיד בכל צורה שהיא - אך בתום הראיון עמו ביקשתי מהרב ניר בן-ארצי להראות את יכולותיו.

הוא ביקש את שמי המלא, את שם בן זוגי והילדים, ולמרות שמעולם לא נפגשנו ולא שוחחנו קודם תיאר את אופיו של כל בן משפחה. לא משהו שמישהו שאינו זבוב על קיר ביתנו יכול לדעת. איך עשה זאת בדיוק? האם מדובר בכריזמה מיוחדת, בשימוש במיסטיקה, באינטואיציה, בקבלה, או אולי יכולת נבואה פלאית כפי שטוען הרב עצמו? אלה רק כמה שאלות מני רבות שנשארות פתוחות בסיפור המוזר הזה.

בחודש שעבר גזר בית המשפט המחוזי בבאר שבע חמישה חודשי עבודות שירות על ארבעה נאשמים - שמואל שוקרון, שמעון קטורזה, צבי ויצמן ומיכה פטיטו, חברי עמותת "תלמי גאולת עם ישראל". בכתב האישום המקורי שהוגש נגדם ב-2011 הואשמו הארבעה בחטיפה וכליאה של הרב בן-ארצי במטרה להשתלט על כספי העמותה. במסגרת הסדר הטיעון הורשעו הארבעה רק בקבלת דבר במרמה. איך הפך כתב האישום החמור לעסקת טיעון המקלה מאוד עם הנאשמים? גם כאן השאלות רבות מהתשובות.

את התשובות נסענו לחפש בתלמים. במרחק נסיעה של שעה מהמרכז, בחבל לכיש, בין אשקלון לקריית גת, שוכן המושב המסורתי שהוקם ב-1950 והתפרסם בעקבות הרב המסתורי. על אחד הבתים הראשונים במושב מתנוסס השלט "בן-ארצי". זהו בית הוריו של הרב, שעלו לארץ מהאי ג'רבה בתוניסיה. ממשיכים ישר ופונים שמאלה ומגיעים אל מוסדות "תאיר נרי". עד לפני ארבע שנים התנוסס כאן שלט ענק "תלמי גאולת עם ישראל", כשמה של העמותה הקודמת.

כמה מבנים פרוביזוריים מקיפים את בית המדרש ובית הכנסת. תמונתו של הרב נמצאת בכל משרד, כמו משקיפה על העובדים והמבקרים. לשרון, שמוגדר מנכ"ל העמותה באופן רשמי ובפועל משמש כמוציא והמביא בבית הרב, יש עיניים המזכירות באופן חשוד את אלו של הרב. כמה משפטי נימוסים, ומתברר שהוא בן אחותו. שאר העוזרים המקיפים את הרב, ארבעה במספר, גם הם כולם בני משפחתו.

אחרי שהועלם לטענתו למשך שלוש וחצי שנים בידי מי שהיו עוזריו, הוא אינו ממהר לתת אמון, ומגלה חשדנות כלפי כל אחד. בחדר ההמתנה הסמוך לחדרו של הרב מצלמה מתעדת את כל שנעשה. במסך מתוך חדרו הוא חוזה בכל אחד מהממתינים. בשעת בוקר רק זוג אחד מחכה בחדר ההמתנה, רחוק מאוד מחדרי הבאבות שעל דלתותיהם מתדפקים עשרות. שרון העוזר אומר כי מאז חזר הרב, הפגישות מתואמות מראש ומסודרות באופן שלא ייווצר עומס בחדר ההמתנה. "לעתים צריך להמתין גם חצי שנה לפגישה. תלוי בעומס".

את הראיון עמנו הוא מנהל בחשדנות רבה, לא ממהר לספק מידע. הוא זכה לתואר רב אף על פי שמעולם לא הוסמך באופן רשמי. הוא חובש כיפה סרוגה לבנה גדולה וחליפה, קוד לבוש שאימצו רבים מחסידיו במושב. שפתו דלה, אפילו עילגת, ואולי זה סוד הקסם הגורם למעריציו לדבוק בו - הפשטות והעממיות. אלא שמאחורי העממיות הזאת מסתתרת אימפריה של 100 מיליון שקלים, לא פחות - כך על פי דירוג הרבנים העשירים ביותר בישראל שפרסם המגזין פורבס לפני שנה. אשת העסקים רעיה שטראוס לבדה תרמה כ-36 מיליון שקלים לעמותה בשנות היעדרותו של הרב, לפי בקשותיהם של ארבעת הנאשמים.

בדירה, מאחורי סורגים

בדיוק לפני ארבע שנים התפוצצה הפרשה. באוגוסט 2008 חזר הרב בן-ארצי לתלמים בתום שלוש שנות היעדרות. למעריציו ומשפחתו סיפר כי יצא להתבודדות כדי לערוך תיקון. הרב, שעד היעלמותו נהנה ממעמד של מגה-סלב בקהילתו וצבר אלפי מעריצים מקרב כל המגזרים, חזר - והיה למנודה בקהילתו. בבית הכנסת שררו הנהגות חדשות: לציבור נאמר שלא לקום לכבודו כשנכנס לבית הכנסת, לא כיבדו אותו בעלייה לתורה, ובעלון שהוציאה העמותה לא ניתנה לו יותר במה. הכל בהוראת "עוזריו", שטענו כי הרב בתקופה של "הסתר" וכי הוא זקוק לזמן כדי להשתקם אחרי תקופת הגלות מרצון שעבר.

אלא שכמה חודשים אחר כך נשבר בן-ארצי וסיפר למקורביו כי ה"התבודדות" ו"התיקון" נכפו עליו בידי בכירים בהנהלת העמותה שלו עצמו, לאחר שהביע עניין בפעילות הכספית של העמותה. הרב סיפר על מסכת התעללויות שעבר, והתלונן במשטרה על כך שארבעה מחברי הקהילה חטפו אותו וכלאו אותו במשך שלוש שנים בדירות שונות בטבריה. מלכתחילה נאמר לו כי הוא צריך לצאת ל"תיקון" של שלושה חודשים, אלא ששלושת החודשים הפכו לשנים שבהן היה מבודד מאחורי סורגים, רחוק מאשתו ומארבעת ילדיו וניזון מלחם וממרגרינה.

חסידיו היו בטוחים שרבם יצא לגלות מרצונו, והמשיכו לשגר אליו שאלות באמצעות אנשי הקשר שהשיבו להם תשובות בשמו. כשנשאל מדוע לא צעק או ברח טען הרב כי אולץ לחתום על מסמכים שכללו וידויים פיקטיביים בעלי אופי מיני. חוטפיו איימו עליו שיפרסמו אותם אם יחשוף את שעבר עליו. בסופו של דבר הצליח בן-ארצי בסיוע אחיינו לצאת מהדירה שהוחזק בה.

במאי 2004 נעצרו ארבעת העוזרים בעקבות תלונתו של בן-ארצי במשטרה. גרסתם הייתה שהרב התמודד עם מחלת נפש קשה שסבל ממנה, והוא ביקש להירפא ממנה בלי להיחשף לציבור. כשהמכתבים שלדבריו הוכרח לכתוב - שכללו תיאורים פורנוגרפיים קשים על מעשים שלכאורה עשה - הובאו לידי הרבנית, היא בלעה רעל נמלים במטרה להתאבד, נלקחה לבית החולים וניצלה. עם חשיפת הפרשה הוצא בן-ארצי מהשותפות בעמותה, ומנהלי העמותה הפסיקו את התקציבים למוסדותיו. בשל חשד לשחיתויות, הורה בית המשפט להטיל הגבלות על הוצאות הכספים מהעמותה. אז גם הוקמה "תאיר נרי", העמותה החדשה.

השבוע בן-ארצי לא רוצה לדבר על השנים הקשות ההן. הניסיונות להחזיר אותו אל התקופה שבה שהה מנותק מהעולם נענים בתשובות מתחמקות, קצרות. גם על פסק הדין הוא לא ממהר להתבטא. מקורביו אומרים שרצה בעסקת טיעון כדי להימנע מסחבת ומעמידה בדיונים ארוכים וממושכים בבית המשפט.

כל אדם אחר שהיה עובר 3 שנים של סבל ועינויים היה משתוקק לראות את האשמים יושבים מאחורי סורג ובריח. גזר הדין מקל מאוד עם הנאשמים.

"הם קיבלו את העונש שבית המשפט פסק. אני לא נקמן ולא מחפש להתנקם בהם. בעיניי דין פרוטה כדין מאה. פיצויים כאלה או אחרים לא ישנו את מה שהיה. העיקר מבחינתי הוא שהרשיעו אותם. שנה או 30 שנה - זו אותה הרשעה ואותו כתם. לא משנה אם זה פיצוי של מאה אלף שקל או עשרת אלפים שקל. הפרקליטות הגיעה איתם לעסקת טיעון, וזה הכל. אני איש שלום, אני לא מבקש לריב. אני עושה שלום בין שמאל לימין, בין חרדים לחילונים, אני נוסע לכנסים בכל הארץ ומטיף לאחדות, אז ודאי שאני לא מחפש נקמה".

הצלחת לשכוח את השנים ההן? להשתקם?

"שלוש שנים הייתי בבכי ובכאב, אבל לא הפסקתי להתפלל וללמוד תורה. בשנה הראשונה אחרי שחזרתי היה כאב גדול. הייתי שלוש שנים בלי הילדים ובלי האישה. אלו לא היו חיים. עכשיו ברוך ה' הכל בסדר גמור".

לא חזית בכוחותיך את מה שמקורביך עומדים לעולל לך?

"גם יעקב שלח את יוסף למצרים. איך הוא שלח אותו לשם? הוא לא ידע שעם ישראל יתגלגל למצרים בגלל זה, שעם ישראל יהפוך להיות משועבד? הכל התחיל מזה שהתחלתי לחפש את הכסף בעמותה, לשאול ולחפש אחרי התרומות. כששאלתי יותר מדי שאלות הם החליטו להעלים אותי".

הוחזקת בלב טבריה. למה לא צעקת? למה לא ניסית להימלט?

"כשביקשתי לצאת מהדירה ששמו אותי בה הם אמרו, תרשום שאתה ככה וככה ונוציא אותך. הם הכריחו אותי לכתוב דברים קשים מאוד. אחר כך הם אמרו, ניקח את הנייר הזה בכתב ידך ונפרסם אותך בכל העיתונים ובכל כלי התקשורת. זה גרם לי לשתוק ולא לנסות לברוח. פחדתי מהם".

היו לך טענות לבורא עולם בזמן שהיית כלוא?

"הרבה אנשים בהיסטוריה היהודית היו בתוך בור. יוסף היה בתוך בור, ואני הייתי בתוך בור מודרני - דירה עם סורגים. אין לי שאלות ותהיות. כנראה זה מה שהיה צריך לקרות".

במבט לאחור, איפה טעית? מה הייתה השגיאה שלך?

"השגיאה שלי הייתה שנתתי בהם אמון. הם, כל המטרה שלהם הייתה כסף. האמנתי בהם כל השנים והם בגדו בי".

קשה לך לתת היום אמון מחדש בבני אדם? בעוזרים שלך?

"לא. זה היה פעם אחת וזה נגמר. היום אני מחזיק את כל המוסדות. אני אחראי על הכל. בעבר הכל היה בידיים שלהם. היום כל סכום שנכנס לעמותה, אני יודע עליו. אין אפשרות לרמות. היום הכל נקי ומסודר וממוחשב. אבל אני יותר חשדן. פחות נותן אמון בבני אדם. כל אדם - כבדהו וחשדהו".

משיח לא בא

הרב ניר בן-ארצי נולד לפני 55 שנה למשפחת בוכריץ, משפחת חקלאים מתלמים. הוא למד בבית הספר במושב ולאחר מכן בפנימייה הדתית בכפר בתיה, אך לא השלים את לימודיו ועבד כנהג טרקטור בגוש קטיף ("גם אלישע הנביא היה חורש. גם נח יצא מהתיבה והתחיל לחרוש את האדמה, גם מבין התנאים והאמוראים היו עובדי אדמה", הוא מסביר). בגיל צעיר נישא לאיריס, לימים אם ארבעת ילדיו.

חייו של החקלאי הפשוט קיבלו תפנית בראשית שנות ה-90, כאשר הצליח בזמן עבודתו לאתר בעזרת מבט באדמה צינורות תת-קרקעיים, ובכך למנוע נזקים שהיו עלולים להיגרם בחפירה לא נכונה עם הטרקטור. השמועה על ה"באבא טרקטור" עשתה לה כנפיים, ורבים החלו לפנות אליו ולהתייעץ איתו בשאלות שונות - עסקים, שלום בית, רפואה ועוד. בן-ארצי זנח את הטרקטור והחל לקבל קהל בחדר האחורי של חנות קטנה למוצרי טבע באשקלון. תושבי גוש קטיף ורבים אחרים מכל רחבי הארץ - דתיים, חילונים וחרדים, אנשי עסקים וחקלאים - הגיעו לחזות בפלא.

מתי בעצם הבנת שיש לך כוחות?

"נולדתי עם זה. כל החיים חשבתי שכולם נולדו עם כוחות כאלה. לא הבנתי שזה משהו מיוחד, חשבתי שכולם רואים מה שאני רואה. מגיל 14 או 16 התחלתי להבין שזה משהו חריג. התחלתי להרגיש את הכוחות ולהבין שהם לא מצויים אצל כל אדם. אנשים באו בהמוניהם: לקנות בית לא לקנות? עסקים. רפואה".

יש לבטים לפני שעונים תשובה מכרעת לבן אדם? זאת אחריות גדולה.

"אני לא מתלבט. אני עונה ישר למי ששואל אותי, מבהיר להם את התמונה, מבהיר להם מה לעשות. אם מישהו מתייעץ איתי לגבי פתיחת מסעדה או אולם שמחות - אני מייעץ אם ללכת על זה או לא. אני אומר שאם הוא יתנהל ביושר והאוכל נקי וכשר ולא ירמה אף אחד והכל יהיה נקי וטרי ואת העודף ייתן לנזקקים - תהיה לו ברכה עד בלי די".

וההצלחה מובטחת?

"אני מייעץ מה שאני מייעץ, אבל לכל אדם בעולם הזה יש בחירה. האדם יכול לבחור בין דרך רעה לדרך טובה. האדם בסופו של דבר קובע את העתיד שלו. כל הכיוון שאני מכוון את האנשים להצליח הוא דרך תיקון המידות, דרך היושר והאמת, ולא לפגוע ולא לרמות. ואז הם יראו הצלחה, אם זה אנשים פשוטים או אנשי עסקים ממולחים".

פשוטים או אנשי עסקים - הם אכן באו, בהמוניהם. ועם השררה והכבוד והצ'קים שהשאירו אחריהם המתייעצים ואסירי התודה בא התיאבון, ועם הזמן הוקמה עמותת "תלמי גאולת עם ישראל". בן-ארצי ייסד בית מדרש, רשת של גני ילדים ובתי ספר, ישיבה, מכון לחוזרים בתשובה ומוסד המסייע לנזקקים. הוא שימש נשיא העמותה, אך בפועל ניהלו אותה ארבעת העוזרים.

בן-ארצי יצא לכנסים ברחבי הארץ, והרבה לדבר על המשיח ועל הגאולה הקרובה. היו שטענו שאף הכריז על עצמו כמשיח. אלא שמשיח לא בא וגם לא מטלפן, ומי שכן הגיעו היו הרבנים שלמה אבינר והרב יגאל קמינצקי מגוש קטיף, שהגישו נגד בן-ארצי כתב תביעה בבית הדין הרבני בירושלים על התחזות למשיח. עוד לפני כן פרסם הרב אבינר ספר המזהיר מפני "אדמו"רים מזויפים" הרומז לרב בן-ארצי, אם כי איננו מזכיר אותו במפורש. ב-1999 החלה התדיינות בין הרבנים בתביעות דיבה (מצד אבינר וקמינצקי) והונאה (מצד בן-ארצי) על סך מיליוני שקלים, ובפברואר 2000 הגיעו הצדדים לפשרה: סוכם כי על בן-ארצי נאסר להתחזות למשיח ולהתערב בענייני רפואה ובחיי נישואים.

לשיא הצלחתו הגיע בן-ארצי בשנת 2001. צוות תקשורת שבא לראיין אותו ב-11 בספטמבר 2001 שמע ממנו כי הוא רואה מטוסים ושני מגדלים נופלים. שעות אחר כך נפלו מגדלי התאומים. בעקבות כך החלו רבים לפקוד את חצר הרב. עם זאת, במהלך השנים בנאומיו הוא חזה דברים שונים ומשונים שמעולם לא אירעו - רעידות אדמה, אסונות טבע ועוד.

בד בבד, המשיכו בתלמים לנהות אחרי הרב ועוזריו, שהרבו להתערב בחייהם האישיים של בני הקהילה. לימים פנו כמה מעוזבי הקהילה למרכז לנפגעי כתות. שם אמרו לנו השבוע כי גם היום מדובר בקבוצה עם מאפיינים של כת. במהלך השנים יצאו רבנים נוספים נגד הרב, ובהם הרב שמואל טל, הרב אליהו בקשי-דורון, הרב יוסף קאפח ואחרים. גם היום רבנים מקבלים אותו בסקפטיות. לפני שנתיים נשאל הרב שלמה עמאר, הרב הראשי לישראל, מה דעתו על רבנים שמייחסים לעצמם כוחות על-טבעיים לחזות את העתיד. "אלה בוודאי נביאי השקר במלוא מובן המילה, טועים ומטעים ורובם הם רחוקים מתורה ואין בהם כלל יראת שמיים", אמר.

בן-ארצי לא מתרגש: "הרב עמאר לא יצא נגדי אישית. הוא דיבר על אנשים שמשתמשים בכוח הנבואה לרעה. יש כאלה שמשתמשים בזה לטובה, ויש כאלה שסתם מנחשים דברים ועוד עושים יחצנות ופרסום. יש אמת במה שהוא אומר: יש כאלה שהם נביאי אמת ויש כאלה שהם נביאי שקר", הוא מסביר, ומבהיר שהוא כמובן משתייך לדוברי האמת.

על ההתנהלות הכלכלית בעמותה מודה הרב ש"בעמותה הישנה הנאשמים עשו מה שהם רוצים. הם קנו ג'יפים מפוארים על חשבון העמותה, ובסופו של דבר בית המשפט הכריח אותם להחזיר. אני לא מבקש תרומות מאף אחד. יש פה עמותה, ומי שרוצה תורם, ואני מקבל משכורת מהעמותה".

מצה עם מרגרינה

עם התפוצצות הפרשה נקרעו הרחובות השקטים של המושב הפסטורלי לשני צדדים. מן העבר האחד תומכי הרב ניר בן-ארצי ומן העבר האחר תומכי ארבעת העוזרים. אלו ואלו הטיחו האשמות זה בזה. צמיגים נוקבו, קללות הוטחו, נידויים וחרמות הוטלו. בסופו של דבר עזבו ארבעת הנאשמים את המושב, ואיתם חלק מקרובי משפחותיהם. היו משפחות שבהן נטוו קשרי נישואין בין מחנה בן-ארצי למחנה "החוטפים", ובני הזוג מצאו את עצמם קרועים. אבל כעת נדמה שהרוחות נדמו.

שבילי המושב לעולם כבר לא ישובו להיות כשהיו. בשנים האחרונות הרב מרצה בכנסים ומוציא לאור עלון פרשת שבוע, שבו הוא מנבא נבואות שונות ומשונות. הוא לא מתבטא בעניינים פוליטיים, אך הוא משתייך למגזר הדתי-לאומי, מאמין בשירות בצה"ל ושירת בעצמו בצבא. "מי שלומד תורה באמת - שילמד תורה. ומי שלא לומד תורה - שיתגייס לצה"ל. זו לא בושה לשרת בצה"ל או לעשות שירות לאומי. אנחנו גרים במדינת ישראל ואנחנו צריכים להגן על עם ישראל. חיילי צה"ל הם טהורים וצדיקים וקדושים".

אחת המשימות שבן-ארצי רואה כייעודו היא להחזיר את יהודי התפוצות מהעולם הביתה - "האנטישמיות בעולם הולכת להתגבר בממדים אדירים. אין ליהודים מה לברוח מאירופה לאמריקה. בורא עולם יגיע לכל מקום, כי החליט שהגיע הזמן שהיהודים יגיעו לישראל ויישבו את השומרון ואת הנגב ואת הגליל. מאות אלפים יעלו בשנים הבאות".

בשלב הבא של הראיון נכנס בן-ארצי לשלב ההתנבאות: הוא עוצם את עיניו ונכנס למעין ניתוק מהסביבה.

ישראל תתקוף באיראן או לא?

בשלב זה של השיחה בן-ארצי מהסס קמעה. "מחכים להוראה מארצות הברית. עדיף שלא יתקפו, זה הטוב ביותר".

גם בענייני הממשלה החדשה והסיכוי להישרדותה לאורך זמן הוא לא ממהר לצאת בהצהרות. "אם השרים יהיו מלוכדים ומאוחדים, אם אכפת להם מעומק הלב מאזרחי עם ישראל, והם באמת יעשו לא בשביל הכיסא או הכבוד או התקשורת, אז הממשלה תצליח. אם לא יעשו כך - היא תיפול".

וסוריה?

"סוריה תמשיך להימחק ויהיו שם הפרעות קשות עם המורדים. הם לא יעצרו גם בלבנון ואנשים ימשיכו לברוח מסוריה לירדן ולתורכיה. השלטון בירדן מאמן שכירי חרב, פליטים מסוריה, לפגוע בישראל. החמאס רוצה לחטוף חיילים עם הכפריים הערבים בישראל. אני מזהיר את חיילי צה"ל שלא יעלו על טרמפים".

אובמה מבקר בישראל בימים אלו. יש סיכוי שנראה את פולארד בשנים הקרובות בבית?

"אם במקום שאובמה יגיע אליו יתקהלו אלפי יהודים מולו, ויצאו עם שלטים שהוא חף מפשע ושצריך לשחרר אותו, אז אובמה ישחרר אותו. אובמה נשלח מריבונו של עולם להגיע לעם ישראל לארץ הקודש".

נראה שיפור בשנים הקרובות במצב הכלכלי?

"הכלכלה בישראל חזקה מאוד. היא לא תיפול לעולמי עולמים. במקום הנגיד היוצא סטנלי פישר, שמלמעלה עזרו לו לכוון את הכלכלה בישראל, יבוא נגיד חדש וגם לו יעזרו. לא צריך להיות בפאניקה".

מה אתה אומר למי שקורא את התחזיות הללו ומגחך?

"היו אנשים שהיו סקפטים, והיום הם רואים שדברים שאמרתי שיקרו קורים. רק לאחרונה דיברתי על חרקים שיציפו את הארץ, והגיע הארבה".

במשך שלוש שנים, בעשור הקודם, ציין את ליל הסדר עם מצה ומרגרינה. השנה יחגוג את חג הפסח בחיק משפחתו כנוסח יהודי ג'רבה. "יותר מתמיד אני מבין היום את המשמעות של להיות בן חורין, ומתוך כך השמחה על החירות גדולה אפילו יותר".

תגובת דובר משרד המשפטים בשם פרקליטות מחוז דרום: "חומר הראיות בתיק עורר כבר מלכתחילה שורה של בעיות שונות, הן במישור העובדתי והן במישור המשפטי. למרות זאת החליטה הפרקליטות בזמנו לאמץ את גרסת המתלונן ולהגיש את כתב האישום. עם תחילת המשפט ולאחר שורה של מגעים התחדדו ביתר שאת אותם קשיים. בנוסף, בשל הרצון להימנע מעוגמת הנפש שיכולה הייתה להיגרם למשפחת המתלונן ולמתלונן עצמו עקב ניהול התיק, לרבות עדותו של המתלונן בבית המשפט, החליטה הפרקליטות כי נכון יהיה לסיים את התיק בהסדר טיעון. החלטה זו התקבלה באופן בו גרסתו הבסיסית של המתלונן אושררה וקיבלה תוקף בכתב האישום בו הודו המתלוננים. חשוב לציין כי הסדר הטיעון נערך על דעת המתלונן ובני משפחתו ובהסכמתם המלאה".

No comments:

Post a Comment